Gå til innhold
Hundesonen.no

Fore 3 eller 4 ganger?

Turbo-Teebee

Recommended Posts

Oppdretteren sa at vi skulle fore henne i 4 omganger og det har vi fulgt. Foring nr 1 og 3 spiser hun stort sett opp alt, mens foring nr 2 og 4 spiser hun halvparten eller mindre. Tenker da at det er mer hensiktsmessig å fore henne 3 ganger om dagen? Hun vil jo da bli mer sulten mellom foringene?

Også har jeg egentlig sjelden hørt om 4 foringer om dagen. Eller tar jeg helt feil nå? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har valper nå og de begynnte jeg med for noen uker siden å fôre 1 gang for dagen og etter noen dager så har jeg økt litt og litt, nå den siste uken har de fått 4 ganger for dagen, men nå når moren har begynt å miste melken så begynner jeg å trappe ned igjen snart så de går ned igjen til bare 3 ganger for dagen før de er leveringsklare, mens mengden med fôr er omtrent det samme.

har aldri levert fra meg valper som har måtte få fôr mere en 3 ganger for dagen de første ukene i sitt hjem, og heller ikke oppblauta tørrfôr, ber heller kjøperene ha vann i rett før valpen skal ha maten sin så den får veske i seg på den måten(hvis de er redd valpen ikke drikker nokk) men fôret kan godt være tørt for jeg ser at de allarede nå 2 uker før de er leveringsklare foretrekker å få maten halvblaut/tørr, fremmfor vassent oppblauta fôr. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren sa at vi skulle fore henne i 4 omganger og det har vi fulgt. Foring nr 1 og 3 spiser hun stort sett opp alt, mens foring nr 2 og 4 spiser hun halvparten eller mindre. Tenker da at det er mer hensiktsmessig å fore henne 3 ganger om dagen? Hun vil jo da bli mer sulten mellom foringene?

Også har jeg egentlig sjelden hørt om 4 foringer om dagen. Eller tar jeg helt feil nå? :?

Hva slags rase er det og hvor gammel er den? Det er vanlig å fôre 4 ganger pr. dag når valpen er 7-8 uker og en god stund til.

Hvis du gir valpen like mye mat pr. gang, ville jeg minsket rasjonene til de måltidene som hunden ikke spiser opp alt, og heller økt tilsvarende de måltidene som hunden spiser opp alt, over en periode, og så prøvd å gå tilbake til det gamle etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en stor rase (schäfer), og jeg henter valp når den er 7 eller 8 uker gammel. Allerede da får den 3 måltider pr dag, og det fortsetter jeg med til den er ca 4 mnd. Da går jeg ned til 2 måltid pr. dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juva skulle, etter oppdretters anbefaling, ha 4 måltider pr. dag da vi fikk henne 8 uker gammel, men vi gikk ganske snart ned til 3 pr. dag.

Valpen var ganske enkelt ikke interessert i så mange måltider, og hun tok bare toppene av matskålen fordi hun ikke var sulten nok.

Sikkert før tiden gikk vi ned til 2 pr. dag. Det er vi som har hunden i hus, og som har lært oss å kjenne spisevanene hennes.

Det er like individuelt med hunder som med mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juva skulle, etter oppdretters anbefaling, ha 4 måltider pr. dag da vi fikk henne 8 uker gammel, men vi gikk ganske snart ned til 3 pr. dag.

Valpen var ganske enkelt ikke interessert i så mange måltider, og hun tok bare toppene av matskålen fordi hun ikke var sulten nok.

Sikkert før tiden gikk vi ned til 2 pr. dag. Det er vi som har hunden i hus, og som har lært oss å kjenne spisevanene hennes.

Det er like individuelt med hunder som med mennesker.

Du gav nok for mye mat til hvert måltid. Det er bedre å gi mindre mat pr. måltid og å følge oppdretteres anbefalinger om å fôre 4 ganger pr. dag til å begynne med, enn å gå ned til 3 måltider pr. dag, når valpen er helt liten. Valpens magesekk er liten, derfor anbeales det 4 måltider til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga i utgangspunktet mindre enn det oppdretter sa. :lol:

Og vi gikk ikke ned da hun var 8 uker hvis du trodde det.

Det jeg vil frem til er at man lærer hunden sin å kjenne og innretter seg deretter.

Ja det er jeg helt enig med deg i. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga i utgangspunktet mindre enn det oppdretter sa. :lol:

Og vi gikk ikke ned da hun var 8 uker hvis du trodde det.

Det jeg vil frem til er at man lærer hunden sin å kjenne og innretter seg deretter.

Jeg trodde ikke noe som helst, jeg forholdt meg til det du skrev. Og det med å lære sin hund å kjenne, det kan bli helt feil hvis eieren ikke er i stand til å lese hunden sin riktig. Hvis man må innrette seg for mye m.h.t. antall måltider og mengde mat(altså gå ned vesentlig på mengden), så kan det tyde på at det kan feile hunden noe.

Siden det er flere som leser dette forumet, så er det sikkert velkomment med noen gode råd fra undertegnede. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke noe som helst, jeg forholdt meg til det du skrev. Og det med å lære sin hund å kjenne, det kan bli helt feil hvis eieren ikke er i stand til å lese hunden sin riktig. Hvis man må innrette seg for mye m.h.t. antall måltider og mengde mat(altså gå ned vesentlig på mengden), så kan det tyde på at det kan feile hunden noe.

Siden det er flere som leser dette forumet, så er det sikkert velkomment med noen gode råd fra undertegnede. :-)

Egentlig kan man jo vri på det andre sier i det uendelige. :oops:

Hvorfor tiltror du andre menneskerr å ikke kunne lese hunden sin like godt som deg?

Vi har en valp her i fin størrelse og vekt, og jeg antar at hun har det som "plommen i egget" når det gjelder for og formengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tiltror du andre menneskerr å ikke kunne lese hunden sin like godt som deg?

Vi har en valp her i fin størrelse og vekt, og jeg antar at hun har det som "plommen i egget" når det gjelder for og formengder.

Jeg vet at det er mange som ikke klarer å lese hunden sin riktig, men jeg har altså ikke nevnt noen spesifikke personer.

Men om noen skulle føle seg truffet av det jeg skriver, så kan ikke jeg ta det på min kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er mange som ikke klarer å lese hunden sin riktig, men jeg har altså ikke nevnt noen spesifikke personer.

Men om noen skulle føle seg truffet av det jeg skriver, så kan ikke jeg ta det på min kappe.

Jeg for min del setter en strek her.---------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med synspunkter :)

Vi ga 3 måltider i går, og da spiste hun opp nesten (lå litt igjen i kantene siste gang...)all maten for første gang siden vi hentet henne. Hentet henne da hun var 8 uker, nå er hun straks 10. Tipper vi holder oss til 3 måltider fra nå av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med synspunkter :)  

Vi ga 3 måltider i går, og da spiste hun opp nesten (lå litt igjen i kantene siste gang...)all maten for første gang siden vi hentet henne. Hentet henne da hun var 8 uker, nå er hun straks 10. Tipper vi holder oss til 3 måltider fra nå av :D

Hvis du mener 10 uker og ikke 10 mndr. så er 3 måltider 1 måltid for lite for denne lille magesekken. Hvorfor kan du ikke heller gi mindre porsjoner og heller gå opp til 4 måltider igjen, slik du ble anbefalt av oppdretteren din å gi henne? Du gjør en stor feil ved å gå ned til 3 måltider pr. dag hvis hun bare er 10 uker gammel. Husk at magesekken på en slik liten valp er meget liten og derfor trenger næring ofte. Du har redusert antalll måltider altfor hurtig.

Også lurer jeg på, hva fôrer du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener 10 uker og ikke 10 mndr. så er 3 måltider 1 måltid for lite for denne lille magesekken. Hvorfor kan du ikke heller gi mindre porsjoner og heller gå opp til 4 måltider igjen, slik du ble anbefalt av oppdretteren din å gi henne? Du gjør en stor feil ved å gå ned til 3 måltider pr. dag hvis hun bare er 10 uker gammel. Husk at magesekken på en slik liten valp er meget liten og derfor trenger næring ofte. Du har redusert antalll måltider altfor hurtig.

Også lurer jeg på, hva fôrer du med?

Der om strides de lærde..(les oppdrettere) Flesteparten av oppdrettere har allerede gått ned til 3 måltider pr dag når valpene blir solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der om strides de lærde..(les oppdrettere) Flesteparten av oppdrettere har allerede gått ned til 3 måltider pr dag når valpene blir solgt.

De oppdretterne jeg har kontakt med, og det er ganske mange, bruker 4 gngr. når hunden er leveringsklar.

Vi kan jo bare ta en titt på andre dyr og også på oss mennesker. Det anbefales for alle å spise lite og ofte. Før var det alment akseptabelt å fôre voksne hunder kun 1 gang pr. dag, Nå er majoriteten enig om at selv voksne hunder skal ha mat minst 2 gngr. pr. dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De oppdretterne jeg har kontakt med, og det er ganske mange, bruker 4 gngr. når hunden er leveringsklar.

Vi kan jo bare ta en titt på andre dyr og også på oss mennesker. Det anbefales for alle å spise lite og ofte. Før var det alment akseptabelt å fôre voksne hunder kun 1 gang pr. dag, Nå er majoriteten enig om at selv voksne hunder skal ha mat minst 2 gngr. pr. dag.

Og de oppdrettere jeg har har kontakt med, fra det høye nord og over til Sverige (og det er mange) forer 3 ganger pr dag ved fylte 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det viktige her er vel at valpen blir stimulert til å spise tilstrekkelig? Og ikke minst - riktig (både kvalitet og mengde).

Hvis man merker at ett av måltidene bare blir fnyst av, så kan man like gjerne ta det bort.

Se på valpens almenntilstand (passe vekt, go og fin i kroppen), at den spiser maten sin med glede, og at den ikke ser sulten ut hele tiden.

Snakk gjerne med andre hundefolk du møter (både veterinæren, oppdretter, venner, kjente) om du er i tvil om valpen er for tykk eller tynn. Det er ikke bra for valpen å være verken det ene eller det andre.

Jeg fôrer også mine småvalper kun 3 ganger ved levering - og det går så bra så. Men min rase har lett for å bli matlei - så det er en balansegang hvor og når man skal fôre, særlig for valpekjøpere. Vi som har flere hunder har sjelden det problemet da DE lærer kjapt de små å spise, anytime - anywhere. (Heldigvis)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no forer jeg valpene 3-4 ganger for dagen(det kommer ann på hvor sultne de er og ja jeg merker det på dem om de er sultne eller ikke) det som har skjedd nå den sist uken er at de ikke vil ha oppblauta tørrfor lengre for de har snoket til seg morens for av og til og har funnet ut at maten er mye bedre tørr. så nå forer jeg tørt (men tar vann i rett før de får sånn at de samtidig får væske i seg)men ser jo også at vannskålen(tar litt over 1 liter) de har, tømmes 2-3 ganger for dagen så de drikker jo godt også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...