Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakt på fugler, hvordan slå ned?


PrimaDonna
 Share

Recommended Posts

Etter at vi begynte å trene på treningssamlinger, misforstod Donna litt. Det er ikke alder, endringen var brå, etter gang 1. Enda verre etter gang 2. Før jaktet hun kún etter ordre, og da, på tennisballer som var gjemt, kastet langt av gårde, hun søker etter de. Og etter ungene. Ellers følger hun andre spor. Går hun fint med nesa ned, får hun lov.

Jeg føler den hunden alltid er på jakt. Konsentrert. Vi hadde ungdomsdisko for en tid siden. Det må hun venne seg til. Hva annet enn søk etter tennisball, inne? Holdt henne på kjøkkenet, hun må ikke misforstå. Det hun kan, er å ikke hilse. Og gjemte tennisball, når hun hadde skjønt, jeg er ikke med på festen. Hun søkte uten å la seg affisere av musikk og ungdom, kjempebra. Senere fikk hun til og med ligge i stuen og se på. :flowers:

Men hun er 15 mnd. Så hvordan slå ned når hun er begynt jakte på fugler, eneste hun har nese for. Jeg har henne i langline pt, men så i kort bånd. For følte, hun må bare aldri få lov. Hun værer, nærmer seg sakte, har lært på hvilken avstand de flyr opp, da tar hun avgårde. Avbrutt jakt, som hun kunne før, er borte vekk. Virker hun trener seg på innsniking. Håper det gir seg. Jakter ikke på salamandre, undres hva som foregår i hennes hode. Siden hun ikke har glemt, det ikke er lov. Ikke kaniner, utenom lov å grave fram huler.

Hun begynner skjønne på andre områder, dette er en treningsbane. Hun koblet over, oj, mann i joggebukse=figurant. Kan tro vi har hatt det gøy, på tur. Men hun er på vei, nesten som hun var.

Hva gjør jeg best, med jakt, på turer. Pigg ikke aktuelt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hun har glemt at det ikke er lov? Vell, hun blir eldre, og selv om det kanskje ikke skyldes hormoner og pubertet så kommer gjerne selvstendighet og fult utviklet jaktinnstinkt med alder og modenhet. Langline, så du får stoppet henne, legg på ønsket komando (nei, stopp etc) og tren på det. Personlig ville jeg også lagt inn en korrigering når hun ikke hører, men ikke med pigg ;) Og selvfølgelig belønn riktig adferd. Ellers så vil jo alt arbeid du legger ned på lydighet og selvkontroll også hjelpe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hehe, har du et forslag hvordan korrigere blandingen av malamute, ulv og tiger?

P.S.

Vi har en erfaren trener, som sa ja du kan gjerne kastrere henne :ahappy: Selv om hun klarer seg uten infeksjon neste løpetid, hun har guts nok likevel :sweat: (Fikk infeksjon i skjede, grunn en barriere, som er fjernet).

Men jeg liker pelsen. Og hun er ikke voksen enda.

Dette å belønne riktig adferd, når er riktig adferd, vanskelig å se, hvis jeg sier nei, når hun begynner være i luften, eller stirre, kanskje avbryter da, med nei :sint_01:. Og kaster tennisballen. Så kan hun jakte på den (søke). Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså korrigering er best om man gjør det som faller seg naturlig. Da blir det klarere, rettferdigere og antagelig bedre for akkurat din hund, enn at jeg skal foreslå noe uten og ha sett hverken deg eller hunden. Men korrigeringen bør foregå på en måte som faller seg naturlig for deg, på en måte og med en styrke du er komfortabel med noe du slipper og stå og planlegge (da blir det upressist og feil), og selvfølgelig bør det foregå på en måte som hunden reagerer "riktig" på, det er viktigere enn akkurat hva du gjør. Om du vil bruke stemme/skjenn, napping i båndet, "klip" i siden, pirke borti henne eller hva annet du måtte finne på (og hvor hardt) er helt opp til deg.

Riktig adferd er når hunden gjør som du vil. Feks, vis hun begynner og være i luften eller låser seg på noe, om du da sier nei/kom her (eller hvilken komando du har) og hun slutter (avbryter fiksering, kommer til deg, fortsetter med det hun egentlig skulle osv) da belønner du, viss hun ikke bryter så kan du feks ta opp langlina og si nei, mens du forsøker og bryte fokus med et lite napp (feks) eller hanker henne inn og gjentar komando. Om hun da utøver riktig adferd (bryter fiksering e.l. og fokuserer på deg igjen) så belønner du.

Hvordan du belønner kommer jo helt an på hva hunden din liker. Ball, godbit, drakamp, ros og klapp, spiller ingen rolle, men jo bedre hunden liker belønningen jo større sannsynlighet for at hun snur seg til deg og avbryter neste gang :)

Edit: Du må jo ikke korrigere med kjeft eller berøring heller, det var bare hva jeg ville gjort :) Finnes mange veier til rom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...