Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakt på fugler, hvordan slå ned?


PrimaDonna
 Share

Recommended Posts

Etter at vi begynte å trene på treningssamlinger, misforstod Donna litt. Det er ikke alder, endringen var brå, etter gang 1. Enda verre etter gang 2. Før jaktet hun kún etter ordre, og da, på tennisballer som var gjemt, kastet langt av gårde, hun søker etter de. Og etter ungene. Ellers følger hun andre spor. Går hun fint med nesa ned, får hun lov.

Jeg føler den hunden alltid er på jakt. Konsentrert. Vi hadde ungdomsdisko for en tid siden. Det må hun venne seg til. Hva annet enn søk etter tennisball, inne? Holdt henne på kjøkkenet, hun må ikke misforstå. Det hun kan, er å ikke hilse. Og gjemte tennisball, når hun hadde skjønt, jeg er ikke med på festen. Hun søkte uten å la seg affisere av musikk og ungdom, kjempebra. Senere fikk hun til og med ligge i stuen og se på. :flowers:

Men hun er 15 mnd. Så hvordan slå ned når hun er begynt jakte på fugler, eneste hun har nese for. Jeg har henne i langline pt, men så i kort bånd. For følte, hun må bare aldri få lov. Hun værer, nærmer seg sakte, har lært på hvilken avstand de flyr opp, da tar hun avgårde. Avbrutt jakt, som hun kunne før, er borte vekk. Virker hun trener seg på innsniking. Håper det gir seg. Jakter ikke på salamandre, undres hva som foregår i hennes hode. Siden hun ikke har glemt, det ikke er lov. Ikke kaniner, utenom lov å grave fram huler.

Hun begynner skjønne på andre områder, dette er en treningsbane. Hun koblet over, oj, mann i joggebukse=figurant. Kan tro vi har hatt det gøy, på tur. Men hun er på vei, nesten som hun var.

Hva gjør jeg best, med jakt, på turer. Pigg ikke aktuelt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hun har glemt at det ikke er lov? Vell, hun blir eldre, og selv om det kanskje ikke skyldes hormoner og pubertet så kommer gjerne selvstendighet og fult utviklet jaktinnstinkt med alder og modenhet. Langline, så du får stoppet henne, legg på ønsket komando (nei, stopp etc) og tren på det. Personlig ville jeg også lagt inn en korrigering når hun ikke hører, men ikke med pigg ;) Og selvfølgelig belønn riktig adferd. Ellers så vil jo alt arbeid du legger ned på lydighet og selvkontroll også hjelpe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hehe, har du et forslag hvordan korrigere blandingen av malamute, ulv og tiger?

P.S.

Vi har en erfaren trener, som sa ja du kan gjerne kastrere henne :ahappy: Selv om hun klarer seg uten infeksjon neste løpetid, hun har guts nok likevel :sweat: (Fikk infeksjon i skjede, grunn en barriere, som er fjernet).

Men jeg liker pelsen. Og hun er ikke voksen enda.

Dette å belønne riktig adferd, når er riktig adferd, vanskelig å se, hvis jeg sier nei, når hun begynner være i luften, eller stirre, kanskje avbryter da, med nei :sint_01:. Og kaster tennisballen. Så kan hun jakte på den (søke). Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså korrigering er best om man gjør det som faller seg naturlig. Da blir det klarere, rettferdigere og antagelig bedre for akkurat din hund, enn at jeg skal foreslå noe uten og ha sett hverken deg eller hunden. Men korrigeringen bør foregå på en måte som faller seg naturlig for deg, på en måte og med en styrke du er komfortabel med noe du slipper og stå og planlegge (da blir det upressist og feil), og selvfølgelig bør det foregå på en måte som hunden reagerer "riktig" på, det er viktigere enn akkurat hva du gjør. Om du vil bruke stemme/skjenn, napping i båndet, "klip" i siden, pirke borti henne eller hva annet du måtte finne på (og hvor hardt) er helt opp til deg.

Riktig adferd er når hunden gjør som du vil. Feks, vis hun begynner og være i luften eller låser seg på noe, om du da sier nei/kom her (eller hvilken komando du har) og hun slutter (avbryter fiksering, kommer til deg, fortsetter med det hun egentlig skulle osv) da belønner du, viss hun ikke bryter så kan du feks ta opp langlina og si nei, mens du forsøker og bryte fokus med et lite napp (feks) eller hanker henne inn og gjentar komando. Om hun da utøver riktig adferd (bryter fiksering e.l. og fokuserer på deg igjen) så belønner du.

Hvordan du belønner kommer jo helt an på hva hunden din liker. Ball, godbit, drakamp, ros og klapp, spiller ingen rolle, men jo bedre hunden liker belønningen jo større sannsynlighet for at hun snur seg til deg og avbryter neste gang :)

Edit: Du må jo ikke korrigere med kjeft eller berøring heller, det var bare hva jeg ville gjort :) Finnes mange veier til rom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
×
×
  • Opprett ny...