Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det fare for parasitter i V&H?


Snickers
 Share

Recommended Posts

Siden vi i studiet mitt lærer om parasitter hos husdyr og kjæledyr nå, ble jeg litt nysgjerrig (samtidig som jeg grøsser) :P VoH er jo rått, og parasitter finnes gjerne i innmat som lever etc, men også i kjøtt.. Sjekkes alle dyrenes deler før de males opp? Noen som vet? Jeg vet at VoH er slakteavfall, men klarer ikke helt å tro at ALT sjekkes grundig før de bruker det. Spesielt ting som "uansett skal brukes til hundemat". Eller er jeg helt på jordet?

En av foreleserne uttalte at han syntes det var bra at de fleste hunder den siste tiden har blitt/blir foret med tørrfor og annen tilberedt mat, da parasittnivået hos hund i Norge har minket så sykt mye.

Parasitter :x

Samme med e-coli. Så i en nyhetsartikkel at det er påvist multiresistent e-coli i 32% av norsk kylling, og i 43% av alle besetninger. Herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når man ser hva hunder spiser "i det fri" så har jeg ingen skrupler med å servere dem produkter som f.eks. vom & hundemat..

Om det kan finnes parasitter, bakterier og sikkert endel ekkelt i det? Tja, troligvis. Men jeg tviler på om tørrfôr er noe bedre mht dette. Det er jo liksom ikke sterilisert det heller..

Om det er farlig for hunders meget korte og troligvis ganske "tøffe" fordøyelsessystem? Neppe.

Men det hadde vært intressant å se en seriøs studie/undersøkelse på dette likevel.

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser hva hunder spiser "i det fri" så har jeg ingen skrupler med å servere dem produkter som f.eks. vom & hundemat..

Om det kan finnes parasitter, bakterier og sikkert endel ekkelt i det? Tja, troligvis. Men jeg tviler på om tørrfôr er noe bedre mht dette. Det er jo liksom ikke sterilisert det heller..

Om det er farlig for hunders meget korte og troligvis ganske "tøffe" fordøyelsessystem? Neppe.

Men det hadde vært intressant å se en seriøs studie/undersøkelse på dette likevel.

Susanne

Men hunder i det fri sliter vel garantert med parasitter. Tror ikke helsen deres sier "Parasitter, we love it!", liksom. De er jo faktisk potensielt veldig skadelige. Og mage-tarm parasitter overlever magesyre helt fint.

Må jo være en grunn til at foreleser sa som han sa, eller? Hmm :) Fórer jo hundene mine med rått, men gud, liker ikke tanken. Når jeg tenker over det har jo alltid samene kokt kjøttet etc. før de har gitt det til hundene. Kanskje en grunn til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parasitter dør ved frysing. Kjøtt som ikke er kontrollert (vilt etc) bør fryses i to uker for å være helt sikker på at evt. alt er dødt før det gis.

Det stemmer ikke helt. De fleste parasitter dør ved frysing, men ikke alle. Trikiner blant annet kan overleve frysing (kan finnes i gris, men kontrolleres for ved norske slakterier), og dette er heller ikke den eneste parasitten som overlever frysing. Å si at parasitter dør ved frysing blir for bastant. Derimot er jeg enig i at parasitter ikke er det som er mest bekymringsverdig ved å gi rått kjøtt, bakterier utgjør nok mer en bekymring (salmonella og listeria f.eks). Her er ett studie på rå hundemat gjort av FDA: http://www.fda.gov/animalveterinary/resourcesforyou/animalhealthliteracy/ucm373757.htm

Når man ser hva hunder spiser "i det fri" så har jeg ingen skrupler med å servere dem produkter som f.eks. vom & hundemat..

Om det kan finnes parasitter, bakterier og sikkert endel ekkelt i det? Tja, troligvis. Men jeg tviler på om tørrfôr er noe bedre mht dette. Det er jo liksom ikke sterilisert det heller..

Om det er farlig for hunders meget korte og troligvis ganske "tøffe" fordøyelsessystem? Neppe.

Men det hadde vært intressant å se en seriøs studie/undersøkelse på dette likevel.

Susanne

Jeg har linket til en undersøkelse over her, sånn siden du spurte om det. Forøvrig kan man ikke helt si at tørrfor har blitt sterilisert, men det har blitt varmebehandlet, som er en mer effektiv måte å drepe bakterier og parasitter på enn det frysing er. Om det er farlig for hundenes fordøyelsessystem skal jeg ikke uttale meg om.

Endret av Nemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke helt. De fleste parasitter dør ved frysing, men ikke alle. Trikiner blant annet kan overleve frysing (kan finnes i gris, men kontrolleres for ved norske slakterier), og dette er heller ikke den eneste parasitten som overlever frysing. Å si at parasitter dør ved frysing blir for bastant. Derimot er jeg enig i at parasitter ikke er det som er mest bekymringsverdig ved å gi rått kjøtt, bakterier utgjør nok mer en bekymring (salmonella og listeria f.eks). Her er ett studie på rå hundemat gjort av FDA: http://www.fda.gov/animalveterinary/resourcesforyou/animalhealthliteracy/ucm373757.htm

Jeg har linket til en undersøkelse over her, sånn siden du spurte om det. Forøvrig kan man ikke helt si at tørrfor har blitt sterilisert, men det har blitt varmebehandlet, som er en mer effektiv måte å drepe bakterier og parasitter på en det frysing er. Om det er farlig for hundenes fordøyelsessystem skal jeg ikke uttale meg om.

Jo, trikiner drepes også normalt sett ved frysing, sett bortifra enkelte typer fra artiske strøk som kan tåle det bedre. Uansett er ikke trikiner noe å bekymre seg for hos kontrollert svinekjøtt i Norge som du selv skriver.

Salmonella i norskt kjøtt har også liten forekomst, havner salmonellasmittet kjøtt i butikkhyllene er det jo overalt i media. Dessuten kan dette forekomme i veldig mye mat og annet, inkludert tørrfôr, og kan egentlig fås fra hva som helst (største smittekilden er jo nettopp fra avføring).

Heldigvis er det ekstremt få tilfeller der våre hunder blir veldig syke av salmonellasmitte (annet enn en liten omgangssyke), nettopp fordi hunder har evne til å takle dette svært godt ved inntak, med antibakterielt spytt, sur magesyre og kort fordøyelsessystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, trikiner drepes også normalt sett ved frysing, sett bortifra enkelte typer fra artiske strøk som kan tåle det bedre. Uansett er ikke trikiner noe å bekymre seg for hos kontrollert svinekjøtt i Norge som du selv skriver.

Salmonella i norskt kjøtt har også liten forekomst, havner salmonellasmittet kjøtt i butikkhyllene er det jo overalt i media. Dessuten kan dette forekomme i veldig mye mat og annet, inkludert tørrfôr, og kan egentlig fås fra hva som helst (største smittekilden er jo nettopp fra avføring).

Heldigvis er det ekstremt få tilfeller der våre hunder blir veldig syke av salmonellasmitte (annet enn en liten omgangssyke), nettopp fordi hunder har evne til å takle dette svært godt ved inntak, med antibakterielt spytt, sur magesyre og kort fordøyelsessystem.

Nei, jeg er enig i at ingen av delene er noen stor trussel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...