Gå til innhold
Hundesonen.no

Riktig ernæring?


sjurelv
 Share

Recommended Posts

Hei,

Som ny innen hund (17 mnd) var en av de første spørsmålene hva hunden skal spise. Hva er hundens opprinnelige kost? Kjøtt i form av dyr den fanger, åtsel m.m.?

Hvis ja, så inneholder mye veterinærfôr alt for mye karbohydrater og planteernæring i forhold til behovet. Har sett at fôr inneholder gluten, om kan være skadelig på sikt, og er heller ikke noe av hundens opprinnelige kost.

En annen ting er jo at de store kjente hundefôrprodusenter er multinasjonale næringsmiddelfirma, og det er påstått at hundefôr inneholder avfall fra næringsmiddelindustrien. Er det også noen bindinger fra veterinærer til den store $$ industrien som gjør at enkelte merker er store og anbefales, man vil jo ike motsi en veterinær?

Mitt valg av hundefôr, Markus Mühle, er laget med tanke på opprinnelsen til hva hunder skal spise, og inneholder næringsstoffer deretter. Mengden mat er ca. 1.2% av hundens vekt, og er mindre fordi næringsinnholdet er større. Fôret har fungert helt fint, da hunden er aktiv og ikke røyter eller har noen helseplager, hunden er normalvektig. Den siste tiden har hunden også fått litt rått kjøtt/bein som supplement. Tenker at en fungerende kombinasjon ikke trenger å endres.

Fôret man gir hunden er vel det viktigste bortsett fra all kjærlighet, omsorg og faste grenser. Er spent på hva dere andre mener om dette.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Orijen viss du er opptatt av hva en hund ville spist i naturen, men ikke vil råfore eller gi BARF.

Orijen har 80% kjøtt og ingen fullstoffer som ris, korn o.l. og bruker hele egg, hele fisk etc, ikke bare "avfallet" fra annen produksjon. Står en del tråder om Orijen her inne.

Ser at Markus Mühle sin andre ingridiens er ris og jeg tviler litt på om hunder som hadde levd i naturen spiser mye av det, men det er mulig jeg tar feil?

Litt om Orijen her: http://www.orijen.ca/

De er også kåret som årets beste dyrefòr 3 år på rad. Har selv hatt god erfaring med det. Men personlig vil jeg gjerne prøve råfòring neste gang viss jeg har nok fryseplass da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva som er så naturlig med Markus Müle? Og så stusser jeg på at et er så lite fett? Er ikke 10,5% fett lite for normale hunder?

Sammensetning: Fuglekjøttmel, fullkornris, fullkornmais, magesekkmel fra vilt, beinmel fra vilt, rotfrukt, (ingen gulrot på grunn av skinnrødfarging), fiskemel, maisspire, jordskokkmel, ferskt grønt krydder, eggeplomme, planteoljeblanding, (kaldpresset), lakseolje (kaldpresset), jordskokk, algemel, sporelementer, vitaminer.

Fuglekjøttmel, uten å være presisert hvilket dyr? Og ingrediens to og tre er ris og mais. Jeg er ikke så imponert i alle fall (i forhold til dette med at de hevder å være "hundens helsekost" og "naturhundkost").

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å sammensette selv etter fordeling av hva ulven får i seg over tid, og deg er gjort studier på at det ganske nøyaktig er en fordeling av 80% muskelkjøtt med fett, 10% spiselige bein og 10% vitaminrike organer. Varierer i råvarer og proteinkilder.

Denne metoden kalles Prey Model.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har man fryser plass så kan man kjøpe Norwegian Polar eller Vom og Hundemat. Begge er slakteavfall fra slakterier i Norge NP er kokt V&H er rått begge er satt sammen så hunden får vitaminer og mineraler som er viktig. Det blir kortreist mat siden dem lages i Norge og dem lages av avfall fra slakterier. Stortsett kommer en billigere ut med å fore med disse forene også. Eneste som er dumt er at det krever fryse påass noe som ikke er like lett når en skal reise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tenkt at Markus Mühle ikke er optimalt, takk for at dere er så ærlige og oppriktig! Har allerede lært mye her på forum.

Orijen virker interessant, skal sjekke det ut. En form for råforing er nok også veldig bra. Er forsåvidt begynt med rått kjøtt i ulike varianter som en del av kostholdet.

Ser at vår valp av kullet på 8 er den eneste som ikke røyter, har dette bare med kost å gjøre eller er det andre ting som nok mosjon og generell trivsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...