Gå til innhold
Hundesonen.no

RSP


Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

Det er skogsspor og det er ikke med dommer i RSP 2 og 3. Det er pinnene som gir poeng

Edit: Ser for meg at RSP 1 dømmes litt strengere enn for eksempel NBF D da de fleste dommere dømmer både IPO spor og RSP spor legger de kanskje mer vekt på pressisjon (Lenge siden jeg har konkurrert i NBF så skal ikke si for sikkert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Ja okei! Takk skal du ha for oppklaring :) Sånn i forhold til pinneplukking i RSP 1, må det være like strengt som i IPO? Altså at hunden må komme helt inn som i en ordentlig apport? Eller holder det med at de plukker opp pinnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder med at hunden markerer ( da må en gi beskjed om at hunden har markering) eller plukker opp pinnen og kommer inn med den. Når det kommer til spor er NBF og RSP ganske likt. I laveste klasse er det 300 meter spor med to vinkler. Oppsøk kommer inn i RSP 2 og 3. Feltsøk er med i alle klassene. Men feltsøket i RSP 1 er bare en korridor 12,5 x 50 meter med to gjenstander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Det holder med at hunden markerer ( da må en gi beskjed om at hunden har markering) eller plukker opp pinnen og kommer inn med den. Når det kommer til spor er NBF og RSP ganske likt. I laveste klasse er det 300 meter spor med to vinkler. Oppsøk kommer inn i RSP 2 og 3. Feltsøk er med i alle klassene. Men feltsøket i RSP 1 er bare en korridor 12,5 x 50 meter med to gjenstander

Tusen takk for svar! Da følte jeg meg 100% klokere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
Guest Michellus

Krav for deltagelse

Bestått FP eller høyere og hunden må ha fylt 18 mnd.
Bestått RSP 1 krever minst Tilstrekkelig(T) i både spor og feltsøk (gruppe A) samt gruppe B (se
også generelle bestemmelser for RIK Brukshundprøver - Spor).
1. Feltsøk 12.5 x 50 meter – 2 gjenstander, søketid 3 minutter, 60 poeng
Kommando: ”SØK APPORT” eller liknende.
Anvisning
Øvelsen starter når fører på dommers anvisning setter hunden i søk, og er slutt når tiden er ute
eller alle gjenstander er funnet. Hund som har påbegynt apportering av en gjenstand innenfor
maksimaltidens utløp, får fullføre og avlevere gjenstanden, først da er øvelsen slutt i dette tilfelle.
Søketid er 3 min., dommer sier ifra når det gjenstår 1 min. Hunden skal søke opp og apportere
gjenstandene, og avlevere disse som i appelløvelsen apportering. Hunden skal gjennomsøke
området etter førerens dirigeringer (se også generelle bestemmelser for RIK Brukshundprøver -
Feltsøk).
Bedømmelse
Øvelsen begynner når føreren på dommerens anvisning setter hunden i søk, og er slutt når tiden er
ute eller alle gjenstander er funnet. Hund som har påbegynt apportering av gjenstand innenfor
maksimumstidens utløp får fullføre og avlevere gjenstanden, først da er øvelsen slutt i dette tilfelle.
For å få godkjent, Tilstrekkelig(T) i øvelsen kreves at hunden finner og apporterer minst 1
gjenstand.
Savnes 1 gjenstand kan ikke høyere predikat enn God(G) tildeles.
For å oppnå høyeste predikat kreves det at hunden apporterer begge gjenstandene korrekt, som ved
apportering i lydighetsdelen.
Tygging på gjenstand innebærer trekk, men dog ikke så meget at predikatet senkes.
Hunden skal avsøke området effektivt. Hundens konsentrasjon, freidighet og arbeidsglede skal
vektlegges. Går hunden trett og begynner å klenge til føreren bør høyere predikat enn God(G) ikke
gis. Hunden skal være klargjort med tjenestetegn før øvelsen starter.
Hund som bytter gjenstand eller kommer inn med flere gjenstander samtidig, skal trekkes, men dog
ikke så meget at predikatet senkes. Hund som vegrer å adlyde førerens dirigering eller tilrop, og kun
med vanskelighet fås til å søke, bør få predikatet senket.
2. Spor. 3 gjenstander, 2 vinkler, ca. 30 minutter gammelt og ca. 300 meter langt.
Kommando: Søk spor eller liknende.
Utførelse
Etter anvisning fra dommer eller funksjonær går føreren, eller en person denne har valgt ut, et ca.
300 meter langt spor med 2 rette vinkler og legger igjen 3 gjenstander i sporet. Hunden skal være
ute av syne når sporet legges. Vinklene bør legges etter ca. 100 og 200 meter. Første gjenstanden
legges før første vinkelen, 2. gjenstand mellom 1. og 2. vinkel og den siste ved sporets slutt.
Sporstart merkes. Sporlegger får ikke stanse lenger enn hva som er nødvendig for å legge ned
gjenstandene. Etter å ha lagt ned siste gjenstanden går fører/sporlegger tilbake til utgangspunktet.
Hunden settes på sporet når dette er ca. 30 min. gammelt, og skal føres i sporline på minst 10
meters lengde. Føreren velger selv hvordan hunden skal slippes på sporet, og han skal la linen løpe
ut minst 10 meter og deretter følge hunden, uten å dirigere denne med linen. Fører har anledning
til å slippe linen eller korte ned avstanden i uoversiktlig terreng, buskas og lignende. Hunden skal
selvstendig arbeide seg gjennom sporet og apportere eller påvise gjenstandene.
3. RIK BRUKSHUNDPRØVE - SPOR (RSP 1) - GRUPPE B LYDIGHET
Øvelse 1: Fri ved foten 20 poeng
Øvelse 2: Sitt under marsj 10 poeng
Øvelse 3: Dekk under marsj med innkalling 10 poeng
Øvelse 4: Apportering 10 poeng
Øvelse 5: Apportering over hinder 15 poeng
Øvelse 6: Apportering over møne 15 poeng
Øvelse 7: Fremmadsending med dekk 10 poeng
Øvelse 8: Dekk med forstyrrelser 10 poeng
Totalt: 100 poeng
Øvelsene gjennomføres og bedømmes som for IPO 1 – Gruppe B
Lydighet og feltdel :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lydighet med her også, eller kun spor (og feltsøk)? :)

*På desp jakt etter sporkonk uten lp del*

Du har sporhundprøvene (SPH) :) NKK er teit og jeg får ikke opp reglementet.

Fant på annet vis, Sporhundprøve Reglement s.58 :) Eller SPH fra NKK s76 Står det samme i begge trooor jeg, har ikke orket å lese alt. Du får begge lell, så kan du sjekke selv

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet og feltdel :)

Åh, det var synd! Takk for svar :)

Du har sporhundprøvene (SPH) :) NKK er teit og jeg får ikke opp reglementet.

Fant på annet vis, .pdf&ei=3MUeVITfLOL4yQP_nYCYBg&usg=AFQjCNESird1Fy6lYYlrYRhwo0_W9mdEjw&sig2=SHkHe1suo30Z_aEzXwyXqw&bvm=bv.75775273,d.bGQ&cad=rja]Sporhundprøve Reglement s.58 :) Eller SPH fra NKK s76 Står det samme i begge trooor jeg, har ikke orket å lese alt. Du får begge lell, så kan du sjekke selv

Takk for link, jeg så så vidt på regelverket forrige dagen men det var så himla langt at når jeg ikke visste hva jeg så etter så bare lukket jeg det igjen. :P

Om jeg leser det korrekt så er SPH et presisjonsspor?

Da er det isåfall ikke aktuelt dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det var synd! Takk for svar :)

Takk for link, jeg så så vidt på regelverket forrige dagen men det var så himla langt at når jeg ikke visste hva jeg så etter så bare lukket jeg det igjen. :P

Om jeg leser det korrekt så er SPH et presisjonsspor?

Da er det isåfall ikke aktuelt dessverre.

Ja det er ett presisjonsspor dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...