Gå til innhold
Hundesonen.no

Gyldne Golden Retrivere?


Lana

Recommended Posts

For å skyte inn en tilleggsopplysning her, så er jeg ikke sikker på om jeg tror at Borderavlen har blitt bedre og bedre. Det er noe helt annet å gjete sauer i dagesvis i fjellet og i det skotske høylandet, enn å gjete relativt tamme sauer på en gjeterkonk. Og det er jo et faktum at når gjeterkonkurranser er avlsverktøyet, istedet for (som det i større grad var før) bønder som sanket sauer sammen, og bedømte hverandres hunder i praktisk arbeid, blir det kanskje en annen type hunder som når høyest. Mer nøyaktige hunder, feigere hunder kanskje? Jeg kjenner så mange Border Collier som ikke tør gå på og snu søyer, og for ikke å snakke om gjete storfe..

Det er helt klart et dilemma at velregisserte konkurranser ikke kan gi samme evalueringsgrunnlag som "ekte" bruk - men jeg vil vel tro at en gjeterhundprøve tross alt sier mer om en BCs bruksegenskaper enn en agilitykonkurranse, f eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Jepp. Da får du spørre dem som konkurrerer aktivt :o Det var høye krav tidligere og, men man har nok kommet lengere på visse punkter. Men det er jo bare positivt.

Ja, Siri, kan du ikke spørre en som konkurrerer aktivt? Ikke noe wannabe-konkurrering som klasse B bruks eller konkurrering i lydighet med 2 hunder, men en som VIRKELIG konkurrerer.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart et dilemma at velregisserte konkurranser ikke kan gi samme evalueringsgrunnlag som "ekte" bruk - men jeg vil vel tro at en gjeterhundprøve tross alt sier mer om en BCs bruksegenskaper enn en agilitykonkurranse, f eks?

Jo, selvsagt, absolutt! Og jeg er veldig glad reglene er så strenge her i Norge.. Det var egentlig ment som en liten sånn: selv brukshundavl blir ikke nødvendigvis bedre og bedre etterhvert, som noen synes å tro.

Dessuten har jeg hengt meg opp i en liten ting til. Det virker, for meg, som veldig mange vil ha bruksvarianten av rasen fordi de er så mye "bedre" (sunnere, friskere etc), men hvor mange av disse har egentlig tenkt å bruke hunden til det den nå er renavlet for? Det rykker litt i meg når jeg leser om folk som skal ha jaktbikkje, som jaktvariantene av retriverne faktisk er, for å toppe i f.eks agility. Hvor mye tid har de planlagt å bruke de kommende årene på retriverjakt? Eller BC fra ekstreme gjeterlinjer fordi de vil ha en superrask, førerorientert og "effektiv" hund. Har de funnet ut hvor nærmeste gjetermiljø er, og planlagt å drive med dette? Eller Aussie fra ranch linjer, for de de er "best"- skal de gjete storfe flere dager i uken? For meg blir det like søkt som å kjøpe husky fra løpslinjer fordi den sikkert er bedre til snørekjøring enn en "vanlig" husky..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten har jeg hengt meg opp i en liten ting til. Det virker, for meg, som veldig mange vil ha bruksvarianten av rasen fordi de er så mye "bedre" (sunnere, friskere etc), men hvor mange av disse har egentlig tenkt å bruke hunden til det den nå er renavlet for? Det rykker litt i meg når jeg leser om folk som skal ha jaktbikkje, som jaktvariantene av retriverne faktisk er, for å toppe i f.eks agility. Hvor mye tid har de planlagt å bruke de kommende årene på retriverjakt? Eller BC fra ekstreme gjeterlinjer fordi de vil ha en superrask, førerorientert og "effektiv" hund. Har de funnet ut hvor nærmeste gjetermiljø er, og planlagt å drive med dette? Eller Aussie fra ranch linjer, for de de er "best"- skal de gjete storfe flere dager i uken? For meg blir det like søkt som å kjøpe husky fra løpslinjer fordi den sikkert er bedre til snørekjøring enn en "vanlig" husky..

Man kjøper hund etter hvilke egenskaper man er ute etter for å bedrive det man selv vil. Noe annet er å avle på hunder på grunnlag av lydighet og agility - prestasjoner. Og nei, jeg har ingen ambiajsoner om å bli Norgesmester i retrieverjakt, men jeg skal gå jaktkurs og jeg skal se om det er noe for oss. Men primært vil jeg ha disse egenskapene i hunden for å drive med det jeg allerede synes er moro.

Grunnen til at golden ble en så fin familiehund var pga dens egenskaper som apportør. Nå som de har avlet på 'familiehund-genet' i mange mange generasjoner, er gemyttet blitt dårlig, nervøse individer osv osv. Fordi alle skal avle om hunden er flink til å slappe av, gå tur i skogen og er glade i barn. Og selvfølgelig, det er mange andre grunner enn slik avl, som er grunnen til mentaliteten golden har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart et dilemma at velregisserte konkurranser ikke kan gi samme evalueringsgrunnlag som "ekte" bruk - men jeg vil vel tro at en gjeterhundprøve tross alt sier mer om en BCs bruksegenskaper enn en agilitykonkurranse, f eks?

selvsagt sier ikke en agilitykonkurranse mye om en bc er god. Den sier kanskje litt om fart og reflekser, men lite om den er en god gjeterhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er imot at rasene skal brukes til noe annet enn sitt opprinnelige formål, kan man jo liksågodt legge ned agility-grenen?

INGEN hunder er avlet for dette formålet... som ikke har noen som helst bruksnytte til noe som helst, i motsetning til bruks, lydighet, trekkhundvirksomhet etc.

Da bør KUN sauebønder få anskaffe og drive oppdrett av border collier, som kun skal brukes til det opprinnelige formålet - nemlig gjeting.

Sau- og geitalslaget har i en artikkel på sin hjemmeside gjort seg noen tanker om at det er gjeterhundfolket som kanskje skulle få bestemme hvilke hunder det bør avles på for å bevare de egenskapene som er nødvendige for gjeterhunden.

Min tanke: Kanskje fordi at ikke alle disse agilitytullingene skal få rå?

Et annet poeng denne artikkelen gjør seg, er nemlig at border collien før 1990 var kjent for å være "nervøs, stresset og aggressiv" - uansett hvor gode gjetere de var. Derfor arbeidet man helt bevisst på å avle frem gjeterhunder som ikke bare var gode gjetere, men også hadde et godt gemytt, ifølge artikkelen.

Min tanke: Guuud... er dette første skritt på veien mot en "familiehund"? Nei, fysj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tanker, Akela. Jeg skrev jo istad; det går ann å få med både gjeteregenskaper- OG godt gjemytt. Det syns jo jeg burde være en selvfølge. Men det er jo mange som tror at hunder med gjeteregenskaper og gjeterprøve er jo bare "ekstreme" så :rolleyes: Jeg mener hvertfall ikke at kun bønder skal ha f.eks bc, men kun bc`er med godkjent gjeterprøve bør gå i avel. Ikke fordi den er flink i agility eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er imot at rasene skal brukes til noe annet enn sitt opprinnelige formål, kan man jo liksågodt legge ned agility-grenen?

INGEN hunder er avlet for dette formålet... som ikke har noen som helst bruksnytte til noe som helst, i motsetning til bruks, lydighet, trekkhundvirksomhet etc.

Da bør KUN sauebønder få anskaffe og drive oppdrett av border collier, som kun skal brukes til det opprinnelige formålet - nemlig gjeting.

Sau- og geitalslaget har i en artikkel på sin hjemmeside gjort seg noen tanker om at det er gjeterhundfolket som kanskje skulle få bestemme hvilke hunder det bør avles på for å bevare de egenskapene som er nødvendige for gjeterhunden.

Min tanke: Kanskje fordi at ikke alle disse agilitytullingene skal få rå?

Et annet poeng denne artikkelen gjør seg, er nemlig at border collien før 1990 var kjent for å være "nervøs, stresset og aggressiv" - uansett hvor gode gjetere de var. Derfor arbeidet man helt bevisst på å avle frem gjeterhunder som ikke bare var gode gjetere, men også hadde et godt gemytt, ifølge artikkelen.

Min tanke: Guuud... er dette første skritt på veien mot en "familiehund"? Nei, fysj.

Jo, for all del, jeg ER helt enig i det. At raser fornyes og forandres er ikke nødvendigvis negativt, bruksområder faller bort og samfunnet generelt er jo i forandring. Det er ikke det jeg mener, selv om det kanskje virker sånn. Jeg lurer mer på hvorfor folk er så oppsatt på å ha en hund med for eksempel mye jaktinstinkter, hvis det de vil bruke den til er lydighet? Jeg synes ikke helt om de som kjøper Border Collie for å vinne VM i lydighet, hvis de ikke engang er villige til å lære litt om hva gjeting er, selv om jeg ikke mener det skal være et krav at man skal DRIVE med gjeting for å ha BC. Kanskje litt slurvete forklart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der går du i grunnen litt imot deg selv, Vicky - hvis du leser dine egne innlegg litt bakover, hvor du er så imot at man "ødelegger" raser ved å bruke dem til noe annet enn opprinnelig.

Aya, vi to er enige - det er mer et heng fra et tidligere stadie av debatten, der det nærmest var "helt galt" at normale goldens fikk fortsette å eksistere... og der jaktgoldens var det eneste riktige, saliggjørende etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya, vi to er enige - det er mer et heng fra et tidligere stadie av debatten, der det nærmest var "helt galt" at normale goldens fikk fortsette å eksistere... og der jaktgoldens var det eneste riktige, saliggjørende etc.

Nettop- og det er der det blir feil. For en jaktretriver er ikke en hund for mannen i gata, på lik linje som mange av de andre rasene som i dag er populære familiehunder, ikke hadde vært det om de hadde beholdt alle sine opprinnelige egenskaper. Jaktgoldens er flotte, og har bedre forutsetninger for det Golden opprinnelig var ment for. Den "andre" Goldenen, show- og familievarianten, er da mer enn nok hund for de aller fleste, også konkurerende. Ikke alle av disse ser ut som små fjell heller! Hm, har jeg egentlig noen mening her montro? Føler jeg vipper hit og dit? JO, altså, for å komme til poenget da, så er jeg helt enig med deg Akela at jakt- og bruksvarianten av raser ikke nødvendigvis ER en Guds gave til alle med ambisjoner eller ønske om å ha hund. Man kjører ikke ferrari på racerbanen før man har lært å kjøre volvo på motorveien, tror jeg Belgerpia (eller en annen;) sa i en annen diskusjon, og det er vel nettop det det bunner ut i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som å snakke til veggen dette da, men jeg forsøker litt til...

Det er ikke det jeg sier vet du... Du snur jo helt opp ned på problemstillingen (som om det overrasker meg). Vet du hvordan bordercolliene gjorde det på gjeterhundprøver før ? Foregikk gjeterhundprøvene før på nøyaktig samme vis som i dag ? Eller har det kanskje endret seg litt der også - sånn som det har både på bruksprøver og lydighetsprøver, der man stadig finner ut nye ting som skal gjennomføres for å skille de beste fra de nest beste - og legger opp til mer og mer finurlige "øvelser" - som kanskje krever mer og mer ekstreme egenskaper. Det er KONKURRANSEMOMENTET som her kommer inn og "krever" mer ekstreme egenskaper - og ikke minst mer og mer pirkete og nøyaktige hundetrenere. Man kommer jo tilbake til debatten om det snart bare er bordercollier som egner seg for lydighet - fordi KONKURRANSEMOMENTET og BEDØMMELSEN av konkurransen belønner de ekstreme adferdene. Skjønner ?

Har jeg noe sted skrevet at arbeidsegenskapene på bordercollie IKKE er bevart ? Det jeg skriver er at kanskje har man avlet fram mer EKSTREME gjetervarianter også her - i dag - i forhold til dem man hadde før ? Man har kanskje "bevart" en egenskap og dratt den enda lenger enn det som strengt tatt er nødvendig for å ivareta gjeterevnen. Jeg tipper at gjeterhunden til sauebonde Per Bortigarden aldri ville kommet langt i en konkurranse - men som gjeterhund fungerer den sikkert supert - til hans bruk - uten å ha de ekstreme egenskapene som de konkurranseretta oppdretterne fremelsker.

Poenget må jo være hvilket mål man har med avlen ? Og siden avlen gjerne baserer seg på resultater fra prøver og konkurranser, benytter man seg gjerne av de hundene som gjør det best der i avlen... uansett om det er utstilling, gjeterhundkonkurranser, jaktprøver, brukshundkonkurranser etc etc.

Ok skal vi se. ISDS(International Sheep Dog Society) fyller i år 100 år. Første vinner av Supreme Championship var i 1906. Hvordan nivået var så langt tilbake som 100 år er ikke helt lett å finne noe på, men det er mye informasjon om den tiden. Men det var etter første verdenskrig at ting virkelig begynte å t av. De hadde faktisk to klasser, en for de som hadde sau selv, og var gjetere, og en klasse for dem som var innleide gjetere. Slik at de nå kunne konkurrere med folk på eget nivå. Fra 1920 tallet og utover er det mye dokumentasjon på at det var mange flinke gjeterhundfolk og bra hunder. Den legendariske J.M.Willson vant sitt første supreme i 1930 og regnes også idag som den beste føreren gjennom tidene, og hans rekord på supremes vunnet står den dag i dag. så nivået har nok ikke økt frem til idag, kanskje heller andre veien. Mye av problemet idag er mer at mange avler mye ut av border collien, for de skal ha hunder som er lettere å styre, og fra de gamle "linedogs"(drivehunder) går folk mer over til flankehunder som flakser rundt, disse er ofte lettere å styre på konkurranser idag. Det er også fler hobbygjetere og ikke bønder som trenger arbeidshunder(gode arbeidshunder må være ekstreme), så mye av motoren blir ikke testet og man avler kanskje på noe som fungerer bra til å hente inn noen sau 30min om dagen, mens de i gamle dager jobbet hele dager på fjellet.

I Norge derimot har det skjedd utrolig mye bare de siste 20 årene, og der stemmer nok mye av det du sier. Men internatitionalt, så nok ikke saken helt slik. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...