Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis du var oppdretter..


Taran

Recommended Posts

hvis jeg noen gang skal gjennomføre drømmen min med å bli oppdretter så er det helt klart noen forhåndsrelger som må taes:

hundene må være friske

frie for HD

være mentalt friske

har egentlig lyst til å mental teste alle mine dyr før jeg avler på dem..

utstillings resultater er viktig, så bra premiert som mulig...

hvis en kombinasjon gir hd resultat en gang, så kan jeg kanskje prøve samme komb en gang til, og hvis dyr får hd da... så er det tvert slutt på den kombinasjonen...

Begge foreldre mentalt stabile, uten sterke vokte egenskaper og nervøsitet.

Begge foreldre må være utstillings Champions. (tok kanskje litt hardt i på den her... ) Må i alle fall ha avlskåring i orden, og ett par resultater å vise til

Resultater i lydighet, Ag, bruks.

villle også vært ganske så nøye med å se meg ut hvem som passer t å ha valper og sånn...

kall meg gjerne sær...

kort sagt avle så rasetypisk som overhode mulig, men kun på friske dyr vel og merke...

vil avle på både berner sennen og sheltie jeg da...

og ha meg småbruk og ...*drømme videre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dette ut som en overvektig sofa-passer? Hehe :D

Hehe, nei - ikke i det hele tatt :D

Ja' date=' spør og grav folk med jaktlabb, så får du sikkert et visst inntrykk av aktivitetsnivået og hvordan de fungerer i hverdagen, ikke minst på jakt. Selv har jeg planer om å ha med Lisa på rypejakt en gang, selvom det er due/and/fasan jakt som mest gøy - da feller man jo fugl hele tiden. Se gjerne innom her: http://www.skotner.net/hauen, http://www.moormans.nu/ og se noen av linkene på siden min. Det er linker der til noen oppdrettere og til folk med jaktlabber.

Takker for linkene! :D Du må fortelle om hvordan det gikk hvis du får testa henne på rypejakt forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for linkene! :D Du må fortelle om hvordan det gikk hvis du får testa henne på rypejakt forresten!

Ja, det skal jeg gjøre! Jeg forventer ikke noen stand akkurat, bare så det er sagt. Men hun klarer sikkert å reise rypa og hente den inn. Jeg lar de stående hundene ta seg av standen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier selvfølgelig. :D

Hundene skal da SELVFØLGELIG hjerteundersøkes, øyelyses, kneleddsundersøkes også ønsker jeg å mentalundersøke de.

Hundene skal være premierte, minst en av hundene skal være Champion.

Hundene skal være friske Sykisk og sykisk!

Jeg kommer til å være NØYE på hvem jeg selger til og vil følge opp alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg ha avlet så ville det blit på de vakre papilloner.

Krav må jo være at de føller rasestandaren.

Egentlig så ville jeg ikke hat noen utstillings krav.

Måtte i hvertfall være litt bra da men trenger ikke å være mester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville avlet schäfer, hvis det mot formodning fantes individer som kunne oppfølge mine krav (om jeg skulle avle da altså).

Ingen nervøse, aggressive eller på annen måte ustabile hunder

Fysisk sterke og litt større enn de generelt sett er idag

Farger og tegninger mindre viktig enn rett rygg

Gjerne langhår (ups, sa jeg det høyt?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krav må jo være at de føller rasestandaren.

Egentlig så ville jeg ikke hat noen utstillings krav.

Mener du at de skal være lik rasestandarden? Eller at de må være det, selv om du ikke vil? En hund som er lik rasestandarden får jo gode resultater på utstilling;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis om atte dersom atte" jeg skulle drive med oppdrett av storpuddel, tror jeg nok god mental og fysisk helse samt rasetypisk-utseende ville stått i høysete.

Jeg ville testet puddlene, i en perfekt verden, avlstispe og hann, samt repektive kullsøsken! Helst mentaltestet, AA og HD testet, Addison testet, Øyelyst (sjekket for katarakt, PRA, Flat coat øyne) og muligens slengt inn en test etter SA (Sebaceous Adenitis) for sikkerhetsskyld. Og selvfølgelig vært nøye med fargekvaliteten.

Men jeg ikke er oppdretter, og har masse å lære om puddel og hund generelt, (men når det er sagt så har jeg har en veldig flott kastrat! Kanskje jeg kan bruke han som avlshann?) :) #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Et absolutt krav er at avlsdyrene må være blandt den beste halvparten av rasen som helhet. Det gjelder både helse, bruksegenskaper og eksteriør.

Altså sunne og friske hunder med et godt temperament, rasetypiske bruksegenskaper og et rasetypisk eksteriør. Dette er et minimumskrav, selv setter jeg vel ganske store krav, og reiser ofte og gjerne langt for å finne den hannhunden jeg tror er best.

Siden mine raser er fåtallige (grosser schweizer og entlebucher) må jeg regne med å reise, og jeg forsøker å tenke et par generasjoner framover. Jeg synes utstillingsresultater er av mindre betydning, det er mange gode hunder som aldri er stilt, og det er vel det eneste punktet vi har gitt dispens ifht avlsreglene, der det står at hunden skal ha oppnådd 1.AK på utstilling. Hos oss skal de være røntget i hofter, albuer og skuldre og være fri, vi godtar en klinisk frisk hund med OCD (altså uten symptomer) brukt mot fritt. Ellers skal halve kullet eller mer være frirøntget. Harde krav, ja vel. Men de er laget i forhold til det materialet vi har.

På entlis har vi ikke noen regler ennå, men jeg har satt høye krav, og kommer til å fortsette med det.

mvh

Lisbet. (oppdretter siden 1990)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vis du var oppdretter, hvilke raser ville du da avlet på?

Jeg vet ikke helt... Tror jeg ville drevet med en rase som ikke var så vanlig og en rase som var generelt frisk. Ser ikke vitsen i å avle på raser som har masse helseproblemer.

Men har jo også tenkt på å ha et kull på Tjorven, men vi får se...

Hva er dine krav til at din/dine hunder kan avles på?

At hunden er frisk selvfølgelig. At den er HD-fri, og har oppnådd litt på utstilling. Og at den har godt gemytt og ingen plager eller feil etter rasestandaren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi ikke har noen som helst planer om å drive oppdrett, blir dette et svar basert på kosemoseposelose. :P

Jeg ville drevet med berner sennen eller leonbergere, rett og slett fordi det må da være herlig å ha en haug myke, søte teddybjørner ruslende rundt i huset. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg noen gang avler på noe blir det enten Buhund eller spisshund av et slag.

Det går også inn i mine krav til avlsdyrene, friske og sunne hunder, allroundere med godt gemytt. ;) Må jo selfølgelig føle raseklubben og NKK`s retningslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville selvfølgelig avlet på engelsk cocker spaniel,kravene til avslhunder var jo at de var testet for hd og øyelyst,og ellers var helt friske og hadde et godt gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...