Gå til innhold
Hundesonen.no

Hurtta vs rukka


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Guest bikkje1

Jeg driver å ser på seler, og de jeg har sett på som jeg liker best (og som virker at sitter bra og har bra kvalitet) er selene fra hurtta (y-sele) og rukka (h-sele).

Nå bruker jeg en h-sele fra buster, men den er litt snau, og valpis vokser jo så fort!

Men jeg syns hurtta sine seler ser litt mer behagelige ut for hunden, HVIS den ikke ligger i armhulen, som jeg har sett den gjøre på en del hunder. Det problemet er jo ikke på rukka sine seler (i allefall ikke på jrt), men den er bare polstret på den brystreima..

Så, hva burde jeg gå for? Vi skal selvfølgelig ta han med og prøve, men mtp at de ikke selger begge selene i samme butikk, OG det er en prisforskjell på et par hundre kroner, er det jo kanskje greit å høre andres erfaringer/meninger? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtta er veldig fine seler, jeg digger dem personlig, men det er lite justering og ikke noe jeg ville anbefalt en valp i vekst. Da ville jeg bare kjøpte en svært justerbar sele og så venter man til valpen er voksen med å kjøpe selen man ønsker å bruke videre.

Dette er dog min tanke, slik at man slipper å bruke mye penger på ny sele stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening sitter hurrtas y-seler dårlig på de fleste hunder. For store i halsen, og for tett opptil albuene. Jeg ville satset på en h-sele, eller en annen y-sele.

Har du sett på h-selene fra rogz? Fin kvalitet, og kan stilles inn ganske mye, og de er billige.


Om du vil ha en polstret y-sele, som ikke sitter for tett opptil albuen, så har du norsk-hundeutstyr sin y-sele (den som heter "sele 19mm" er for små hunder). De er billige, og super kvalitet. Vi har hatt våres i 5 år, og de er fremdeles like fine. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker disse veldig godt, Ezy dog, som regel mye mulighet for justering.

Der får man vel samme problem som på hurttas y-sele? Altså at selen ligger for tett opptil albuen.

Et kjapt google søk så ser det i alle fall ut som flertallet av hundene har selen helt innunder albuen. :hmm:

Jeg ser jo at mange velger å bruke slike seler til tross for at de ligger slik i forhold til albuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der får man vel samme problem som på hurttas y-sele? Altså at selen ligger for tett opptil albuen.

Et kjapt google søk så ser det i alle fall ut som flertallet av hundene har selen helt innunder albuen. :hmm:

Jeg ser jo at mange velger å bruke slike seler til tross for at de ligger slik i forhold til albuen.

Det må passe hunden, sånn som alle andre seler. Man får ikke noen problemer så lenge selen passer hunden.

Denne kan justeres mye mer enn Hurtta sin (som bare justeres i bakre rem). Dermed er mye løst ved å velge en stor sele som gir albuen godt lufterom.

Veldig godt at du presiserer dette for det er faktisk viktig at selen sitter bra på hunden, selvom det er en midlertidig valpesele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker disse veldig godt, Ezy dog, som regel mye mulighet for justering.

harnessweb1.jpg

Bilde: lånt fra google (www.bowhouse.com.au)

Jeg tror det må være den dårligste selen vi har hatt i hus her.

På tross av masse reguleringsmuligheter, satt den aldri bra på og brystplaten var altfor bevegelig.

Ruffwear webmaster er regulerbar både i bryst og under magen. En super sele om du har en hund som trekker i båndet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må være den dårligste selen vi har hatt i hus her.

På tross av masse reguleringsmuligheter, satt den aldri bra på og brystplaten var altfor bevegelig.

Ruffwear webmaster er regulerbar både i bryst og under magen. En super sele om du har en hund som trekker i båndet :)

Nå vil jo det være veldig individuelt hvilken sele som passer, men jeg har personlig aldri prøvd den selv på noen hund. Dermed vet jeg ikke hvordan den fungeter i praksis, bare likt den når jeg har sett den i butikken.

For min del var det bare et tilleggs forslag.

Men webmaster har jeg brukt til flere hunder og veldig fornøyd, men en dyr sele til valp da deb sannsynligvis må byttes ut noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jo det være veldig individuelt hvilken sele som passer, men jeg har personlig aldri prøvd den selv på noen hund. Dermed vet jeg ikke hvordan den fungeter i praksis, bare likt den når jeg har sett den i butikken.

For min del var det bare et tilleggs forslag.

Men webmaster har jeg brukt til flere hunder og veldig fornøyd, men en dyr sele til valp da deb sannsynligvis må byttes ut noen ganger.

Akkurat det hadde jo kanskje vært ganske vesentlig å hatt med i det første innlegget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det hadde jo kanskje vært ganske vesentlig å hatt med i det første innlegget. :)

Nå skal jo TS uansett ha med hunden i butikken for å se at den passer, så jeg tenkte egentlig ikke over det. Men det kom frem nå, og det er jo etter min mening veldig kjekt når slike erfaringer kommer frem, det hadde det ikke gjort om jeg ikke foreslo selen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...