Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til trening?


LenaP
 Share

Recommended Posts

Hei folkens! Har ei Finsk Lapphund-tispe på 13 mnd, og vi skal på vår første utstilling 21.september :D Meldte henne på ganske spontant, så jeg lurte på om noen kunne gi meg tips til trening? :) Jeg bor i Oslo (hun er hjemme i Nord-Norge med resten av familien), så jeg har bare noen få dager å trene henne på før utstillinga :P Så jeg er bare ute etter veldig basice ting, så får vi jobbe mer etterhvert :)

post-12137-0-71835300-1377966077_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trene på å stå, og holde halen oppe når hun bare står (det er ikke "påkrevd" men de fleste trener det inn forde) :) og på å trave og ha på utstillingslina.

Vi er ikke noen resere i utstiølingsringen selv, men samboer har tatt noen runder med han men utstillingslina og stå trening, men vi er ikke så nøye på det de få gangene vi stiller.. Sikkert noen som har bedre tips enn meg :P

Så fin hun er! :D

Masse lykke til, og husk å kose dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Krilo sier, stå og løpe er sentralt. Øv deg selv på å se når hun traver i passe tempo, og på at hun klarer å stå i ro i litt mer enn to sekunder :) At de flytter på seg og må stilles opp på ny gjør ikke så mye, bare de ihvertfall kan stå stille litt. Jeg har aldri trent på å ha halen opp, min har den alltid opp i ringen fordi han er gira, men noen trenger å trene på det.

Det viktigste er nok å trene på håndtering, be foreldrene dine få fremmede mennesker til å ta på henne, titte på tenner og kjenne bortover rygg og bakende. Endel hunder kan synes at dette er ekkelt, og dette er noe dommere kan trekke for :)

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :D Har en mistanke om at den største utfordringen blir å få henne til å stå i ro i mer enn to sekunder, haha! Men det blir nok gøy :) Er veldig spent, for to av kullsøskene hennes har nylig vært på sine første utstillinger og fikk BIR og BIM :) Men jeg lurer på, for Aili har jo i sommer mistet underulla si og ser litt mer "sjuskete" ut nå enn før hun mista den. Har det noe å si? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er VELDIG forskjellig hvor mye dommere vektlegger det. Thorvald har stort sett alltid fått kommentar på fin pelskvalitet og vakker pels, samme hvordan han har sett ut (f.eks. her http://4.bp.blogspot.com/-Q0-esA68apQ/UKKvKktnmeI/AAAAAAAAA5o/5FSm6EnpfAE/s1600/599435_4426675825458_1311117612_n.jpg :lol: ), men han HAR veldig bra pels også. F.eks. i dag, nedrøytet og gjennomvåt på utstilling (han så ut som en druknet rotte), allikevel masse skryt for bra pels. Andre ganger trekkes det for pels. Dommere er forskjellige, rett og slett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...