Gå til innhold
Hundesonen.no

Opprinnelig bruks-egenskap.


Yakine

Recommended Posts

Kineseren: selskapshund for rikfolk

(det går en masse andre rare myter i bøker, bl.a at de skulle fange rotter på båtene under pesten, men dette lenge før menneskene fant ut at rotter bærer smitte #-o )

Standard xoloen: svært gammel urhund fra mellomamerika. Levde blandt indianerstammer og brukt til "beskyttelse mot onde ånder" :D , den var trodd å skulle følge de dødes sjel over til dødsriket (indianernes versjon av dødsriket selvsagt) #-o , ble ofret og brukt til mat i kriseperioder, brukt som varmeflaske når det var kaldt, =D> og brukt som vokterhund mot folk og dyr.

I dag brukt som selskap og guard.

De nyere små versjonene (miniatyr og toy xolo) brukt som selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Siberian huskien opprinnelige og nåværende bruksområde: Trekkhund!

Lapsk vallhunds opprinnelige og nåværende bruksområde: Reingjeter!

(Det er nok betydelig mer siberians som er trekkhunder enn lapske som er reingjetere i våre dager da.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasenavnet sier egentlig alt, nova scotia duck tolling retriver...

Tidligere navn på rasen er Little river duck dog

Altså andejakt

Den kommer fra et sted i Canada som heter Nova Scotia der den ble avlet frem til å ligne på en rev. Jegeren gjemte seg i buskene mens tolleren lekte på stranden/ i vannkanten og lokket endene innen skuddhold. Når endene var skutt så apporterte tolleren de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shetland Sheepdog. Som navnet sier stammer den opprinnelige hunden fra Shetlandsøyene og ble brukt som gjeterhund. Den gang ble den kalt Tooniedog. Der er jo liten og det var sauene på shetlandsøyene også :P

Blir brukt litt som gjeterhund i Nederland og Australia. Mener jeg har hørt at den også brukes til dette i England :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lange tider har den Portugisiske vannhundens viktigste oppgave vært å jobbe som hjelper på fiskebåter. Tilbake i tiden hadde mange portugisiske fiskere sin egen portis med seg på båten. Dens oppgaver var blant annet å redde mannskap som hadde falt over bord, hente opp fiskegarn, svømme med beskjeder, og å passe på båten. I tillegg ble den Portugisiske vannhunden brukt som en dyktig kaninjeger på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddelen ble også brukt til gjeting :)

I dag kan den brukes til alt fra trekkhund til sofagris :)

Storpuddelen er også brukt som politihund og som tjenestehund i forsvaret, henholdsvis i usa. En helt flott hunderase som er litt undervurdert vil jeg si :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

schæferen var vel en gjeterhund den...

passe sau...

Du har så rett :) Den ble opprinnelig tenkt til å gjete over store områder (derav det jordvinnende travet, den skulle være utholdene), samt vokte mot farer. Rasen i seg selv er ikke gammel, rundt 100 år.

"It was his (Von Stephanitz) observation that some of the dogs used to herd the oversized sheep of that area, were too small. Sometimes it was all the dog could do to control some of the more stubborn and intractable characters in the flock. So von Stephanitz set about looking for the type of dog he pictured in his mind:

"...firm of nerve, attentiveness, unshockability, tractability, watchfulness, reliability, and incorruptibility together with courage, fighting tenacity and hardness."

It was in 1899 that von Stephanitz established the Verein fur Deutsche Schaferhund, SV, German Shepherd Dog Club. His dog, Hordand von Grafrath, became not only the first registered dog with that club, but he also became the prototype of the GSD's to follow. It was von Stephanitz who established, developed and standardized the look and type for GSD's throughout the world. " (http://www.barkbytes.com/history/gshep.htm)

BC, nei jaggu om jeg vet :? En grense Collie? Bare tull og tøys på meg. Border Collie er en av veldig få raser som innehar de opprinnelige egenskaper og fortsatt blir brukt til det den er skapt for. Et verktøy for bønder over deler av verden. Jada vet jeg blir skutt her nå, men se nå på f.eks mynderasene som det har vært noen diskusjoner om i det siste. Hvem kan si med hånden på hjertet at de fortsatt blir brukt, til sitt opprinnelige arbeid (konkuranseform gjelder ikke). Korriger meg om jeg tar feil, da ber jeg ydmykt om unnskyldning. Alaskan Husky er vel det nærmeste vi kommer en hund som ikke er standarisert, men den er ikke en gammel "rase", men blir aktivt brukt i arbeid "over there".

Jeg har lagt ut historien til Border Collien på min side, om noen skulle være interisert.

skle litt ut... beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sklir videre...

BC, nei jaggu om jeg vet En grense Collie? Bare tull og tøys på meg. Border Collie er en av veldig få raser som innehar de opprinnelige egenskaper og fortsatt blir brukt til det den er skapt for. Et verktøy for bønder over deler av verden. Ja da vet jeg blir skutt her nå, men se nå på f.eks mynderasene som det har vært noen diskusjoner om i det siste. Hvem kan si med hånden på hjertet at de fortsatt blir brukt, til sitt opprinnelige arbeid (konkuranseform gjelder ikke). Korriger meg om jeg tar feil, da ber jeg ydmykt om unnskyldning. Alaskan Husky er vel det nærmeste vi kommer en hund som ikke er standarisert, men den er ikke en gammel "rase", men blir aktivt brukt i arbeid "over there".

Med hånda på hjertet kan jeg si at lapsk vallhund og andre lapphundraser fortsatt blir brukt som reingjetere, jobber 8-10 timer om dagen med å drive rein. Gjelder det? (eller gjaldt dette bare mynder? :? )

Når det gjelder Alaska husky mener du da "opprinnelig bruk" som i trekkhunder hos fangstmenn ol? Jo, det finnes kanskje noen av dem fortsatt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da vet jeg blir skutt her nå, men se nå på f.eks mynderasene som det har vært noen diskusjoner om i det siste. Hvem kan si med hånden på hjertet at de fortsatt blir brukt, til sitt opprinnelige arbeid (konkuranseform gjelder ikke). Korriger meg om jeg tar feil, da ber jeg ydmykt om unnskyldning. Alaskan Husky er vel det nærmeste vi kommer en hund som ikke er standarisert, men den er ikke en gammel "rase", men blir aktivt brukt i arbeid "over there".

Det er IKKE LOV å drive jakt med mynder i norge, derfor har vi lure-coursing.

Coursing=Jakte

Lure= Lure

Lure jakt altså:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hånda på hjertet kan jeg si at lapsk vallhund og andre lapphundraser fortsatt blir brukt som reingjetere, jobber 8-10 timer om dagen med å drive rein. Gjelder det? (eller gjaldt dette bare mynder? )

Når det gjelder Alaska husky mener du da "opprinnelig bruk" som i trekkhunder hos fangstmenn ol? Jo, det finnes kanskje noen av dem fortsatt..

Klart det å gjelder, brukte bare mynder som eksempel... æsj, da må jeg jo be om unnskyldning da #-o

Når det gjelder AH, så sa jeg jo at de blir fortsatt brukt "over there", men er ikke helt sikker på om de blir annsett som rase, lik BC som ble en godkjent rase på 1970 tallet. Ang dette med fangstmenn, så viste jeg ikke det? Har du noe jeg kan lese om det? Ren nysgjerrighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE LOV å drive jakt med mynder i norge, derfor har vi lure-coursing.

Coursing=Jakte

Lure= Lure

Lure jakt altså

Jammen jeg vil vite om de fortsatt blir brukt som et arbeidsredskap i det store utland, vet jo at de blir brukt i lurejakt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det å gjelder, brukte bare mynder som eksempel... æsj, da må jeg jo be om unnskyldning da #-o

Når det gjelder AH, så sa jeg jo at de blir fortsatt brukt "over there", men er ikke helt sikker på om de blir annsett som rase, lik BC som ble en godkjent rase på 1970 tallet. Ang dette med fangstmenn, så viste jeg ikke det? Har du noe jeg kan lese om det? Ren nysgjerrighet :P

Oohh! Du må ihvertfall ikke kalle alaska husky en "rase" så alaska husky folk hører det!! ;):)

Når jeg tenker på "opprinnelig bruk" av trekkhunder så er jo det fangstmenn og frakt jeg tenker på. Men greia er vel at den alaska huskien man ser i dag er utviklet nettopp pga løpskjøring. Løpskjøring begynte de med i Alaska tidlig (beg av 1900) og siberian huskiens opprinnelse som rase er nettopp pga løpskjøring (At noen oppdaget etterhvert at den rasen var pen også kan man jo si mye om.. :D )

Vet ikke om dette er av interesse men her står det en del om alaska huskiens opprinnelse: http://www.cabelasiditarod.com/runyan_husky.html

..også skal du ikke be om unnskyldning, det er ikke mange som vet at lapphunder fortsatt blir brukt som reingjetere, det er jo ikke akkurat et stort felt i hundeverdenen! Hvis du er interessert så kan du lese litt om den lapske vallhunden Toveri på jobb her: http://www.tjelvar.nu/skogsame.htm Jeg blir ganske andektig av å lese om sånt, selv om min hund høyst sannsynlig aldri kommer til å se en rein.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC, nei jaggu om jeg vet :? En grense Collie? Bare tull og tøys på meg. Border Collie er en av veldig få raser som innehar de opprinnelige egenskaper og fortsatt blir brukt til det den er skapt for. Et verktøy for bønder over deler av verden. Ja da vet jeg blir skutt her nå, men se nå på f.eks mynderasene som det har vært noen diskusjoner om i det siste. Hvem kan si med hånden på hjertet at de fortsatt blir brukt, til sitt opprinnelige arbeid (konkuranseform gjelder ikke). Korriger meg om jeg tar feil, da ber jeg ydmykt om unnskyldning. Alaskan Husky er vel det nærmeste vi kommer en hund som ikke er standarisert, men den er ikke en gammel "rase", men blir aktivt brukt i arbeid "over there".

Jeg har lagt ut historien til Border Collien på min side, om noen skulle være interisert.

skle litt ut... beklager

For å utdype det margrete skriver her, så mener hun vel kanskje at BC er en av de få gjenlevende gjeterhundene som faktisk ennå er i vekst, og blir brukt av flere og flere bønder verden over. De andre gjeterhundrasene blir mer eller mindre vedlikeholdt av entusiaster for sin rase(det er selvfølgelig unntak).

Det finnes ingen gjennlevende gjeterhund som kan måle seg med en Border Collie. Men det finnes raser som kanskje kan utdype eventuelle mangler (det er veldig lite en godt trent BC ikke kan klare av sauearbeid), selv om det ikke er så mange. Working Kelpie er vel kanskje den eneste som er noe i nærheten av BC når det gjelder gjeteregenskaper, og Huntaway er en New Zealansk rase som bruke til å flytte store mengder sau.

Det er nok mange raser som ennå blir brukt til sitt opprinnelige arbeid, men dessverre så er nok samfunnsutviklingen med på å viske ut mye av dette. De rasene som ikke er avlet ihjel på utseende, forsvinner sakte men sikkert. Med få unntak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...