Gå til innhold
Hundesonen.no

Når "kan" hunden øvelsen?


Flash

Recommended Posts

Et oppriktig og nysgjerrig spørsmål til alle dere som i trening korrigerer hunden når dere mener den kan øvelsen:

Når nås denne grensen? Kom gjerne med praktiske eksempler.

Nå har ikke vi kommet så langt med noe som helst, og etter mitt syn "kan" ikke min hund noe som helst 100%. Når jeg ser framover kan jeg heller ikke klare å se opplagte situasjoner der dette blir aktuelt.

Jeg har aldri opplevd at Molly bevisst ikke etterkommer en kommando. Det er ofte hun ikke gjør det, men det finnes alltid elementer som gjør at hun ikke "velger" å reagere annerledes, om dere skjønner.

Det kan skyldes omgivelsene (hun sitter på kommando 29 av 30 ganger inne i stua, men kanskje bare 7 av 10 ganger midt i bytrafikken), altså manglende generalisering.

Det kan skyldes "feil" stressnivå (som når hun klaskedekker når jeg sier "sitt" på grunn av at hun er for heit).

Og selvfølgelig kan det rett og slett skyldes at vi er for tidlig i innlæringen, evt. at innlæringen har vært feil.

Poenget mitt er vel at jeg ikke kan skylde på hunden i noen av disse situasjonene.

Når velger dere å ta avgjørelsen om at feilen er hundens valg? Klarer dere å ha oversikt over alle forstyrrelser, hundens tilstand osv. slik at korrigeringen blir rettferdig?

Jo da, jeg korrigerer (verbalt, gjennom "nei") dersom hun f.eks bryter en sitt-kommando, ettersom alternativet er at hun forsterker seg selv gjennom f.eks snusing. Men aldri når hun prøver på noe og det blir feil.

Det eneste jeg vet hun skjønner, men ikke alltid ønsker å gjøre, er ting som å legge seg på plassen sin. Hun velger det rett og slett bort. Grunnen til det er imidlertid ganske lett å skjønne, ettersom vi har vært veldig dårlige til å forsterke nettopp denne adferden i noen som helst retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. *ler* fordi jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver her..

Oki - for det første - du er smart! Du har skjønt at feilen ikke ligger hos hunden men hos deg - bra!

Så hvorfor velger ikke Molly deg? Aner ikke! Ikke bra nok kontakt? Ike bra nok godbit? Hvorfor ikke 100% kontakt derogda. Ha med kontakttrening - dvs intens øyekontakt..

Og det der med kontakttrening er ikke å kimse av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe svar til deg Flash! Men har lyst å fortelle om for 100 år siden ca, før Järveruds bok var kommet, og noen få visste om Hallgren men mange visste om Nordenstam. Jeg var med i Foreningen for Lavinehunder (heter vel norske redningshunder nå tror jeg). Det var helgekurs og instruktøren, Ole Hartmann het han tror jeg, snakket om akkurat dette med når man tror en hund kan noe - og derfor skal irettesettes hvis den ikke lyder. Han kom med en demonstrasjon som jeg tror alle ville ha godt av å prøve med sin hund. Han tok frem en av de beste hundene - en hund som var helt fantastisk mht lydighet, feltsøk, spor, rundering og som hadde en helt enestående kontakt med sin eier, you name it - dette ekvipasjet var bare helt utrolig. Hartmann spurte om Chili (bisken het det) kunne "sitt". Mye fliring bortover - selvfølgelig kunne Chili sitt - for et teit spørsmål! Og eier demonstrerte - sa sitt og Chili klasket rompa i bakken uten å nøle - selvfølgelig. Så ble eier bedt om å snu ryggen til Chili og så kommandere sitt. Og Chili satt ikke! Hun ble bare stående og kikke på ryggen til eier, gjorde ikke mine til at hun hørte kommandoen! Så godt kunne hun kommandoen "sitt".. Det synes jeg er et glimrende eksempel på at man skal ikke tro at bikkja og en selv forstår det samme med en kommando. Vi tror at hunden lyder kun det muntlige - men så er det altså en hel haug andre ting som også må være på plass for at hunden skal forstå hva du mener! Og det er jo ikke godt å vite hva det er alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. *ler* fordi jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver her..

Oki - for det første - du er smart! Du har skjønt at feilen ikke ligger hos hunden men hos deg - bra!

Så hvorfor velger ikke Molly deg? Aner ikke! Ikke bra nok kontakt? Ike bra nok godbit? Hvorfor ikke 100% kontakt derogda. Ha med kontakttrening - dvs intens øyekontakt..

Og det der med kontakttrening er ikke å kimse av..

Nei, kontakten er noe av det vi jobber aller mest med. Særlig nødvendig når en har en rase som fra naturens side ikke søker deg opp med blikket for hver minste lille ting...

Kontakten er slik jeg ser det alfa og omega for å få til noe som helst. Er den der, går øktene som en lek (vel, alt er relativt), mangler den er det bare å pakke sammen.

Etter fjortis-perioden gikk over (da var jeg lite attraktiv da...), må jeg si jeg er veldig fornøyd med utviklingen på kontakten. Så grunnlaget er der tror jeg, det gjelder bare å bli flinkere til å trene riktig og ofte nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hartmann spurte om Chili (bisken het det) kunne "sitt". Mye fliring bortover - selvfølgelig kunne Chili sitt - for et teit spørsmål! Og eier demonstrerte - sa sitt og Chili klasket rompa i bakken uten å nøle - selvfølgelig. Så ble eier bedt om å snu ryggen til Chili og så kommandere sitt. Og Chili satt ikke! Hun ble bare stående og kikke på ryggen til eier' date=' gjorde ikke mine til at hun hørte kommandoen! Så godt kunne hun kommandoen "sitt".. Det synes jeg er et glimrende eksempel på at man skal ikke tro at bikkja og en selv forstår det samme med en kommando.[/quote']

Flott eksempel som illustrerer akkurat det jeg mener (selv om man i konkurranse neppe vil komme opp i akkurat en slik situasjon). Det er så utrolig mange variabler med i spillet at man umulig kan holde oversikten og dermed være rettferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...