Gå til innhold
Hundesonen.no

Reklamasjon/heve kjøp?


Turbo-Teebee

Recommended Posts

Er helt ny her, oh hunden i huset er også ganske ny - har hatt henne en uke nå. Vet ikke om dette er riktig forum å stille spørsmålet i heller, men prøver...

Er i den fortvilede situasjonen at vi lurer på om valpen vår kanskje er døv? Vi skal i morgen få en oppdretter vi kjenner (ikke hundens oppdretter, men ei vi kjenner med mer kunnskap...) til å se på henne, samt eventuelt ta henne til veterinæren.Og ja, jeg vet det er mange gode resultater med døve hunderosv, men vi har en liten sønn i huset i tillegg og føler ikke at vi har kapasitet til å beholde henne i tilfelle det viser seg at mistanken vår er riktig.

I kontrakten vår star det at vi må sende reklamasjon til oppdretter innen 8 dager, det rekker vi i tilfelle. Noen som vet noe om rettigheter, hva eventuelt oppdretter kan kreve av oss/vi av oppdretter?

Hmmm, ingen koselig start i dette forumet som virker bra. Er litt fortvilet, trist, lei meg osv osv, men tenker at det uansett er bedre å finne ut av dette nå enn om enda lenger tid. Håper vi tar feil, at hun kanskje bare har veeeeldig selektiv hørsel. Men, er mange tegn som tyder på noe annet.

Veldig glad for noen svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren skal jo sjekke ørene også. De skal jo sjekke det de kan sjekke ved utvendig undersøkelse. Hvertfall pleier vår vet å lage noen lyder og forsikre seg om at det ikke er grunn til videre undersøkelse.

Dere kan jo slippe grytelokk i gulvet og litt sånt. For å sjekke om han reagerer? Så sant denne oppdretteren dere skal til ikke har noen spesiell kompetanse får vel ikke hun gjort så mye mere heller? Dere må jo uansett til veterinær om dere skal få attestert at han er døv. Og det må dere hvis dere skal benytte dere av reklamasjon. Og da vil det være en fordel om denne "feilen" blir dokumentert så fort som mulig etter at dere fikk valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette ville jo være for dumt både for valpen og for dere. Og dessverre vet jeg ikke så veldig mye omkring reklamasjoner for valpekjøpere. Men jeg ville anta at dere må stille med en bekreftelse fra veterinær på at valpen er døv og ikke fra en annen oppdretter???

Lykke til i morgen, iaf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i den fortvilede situasjonen at vi lurer på om valpen vår kanskje er døv?

I kontrakten vår star det at vi må sende reklamasjon til oppdretter innen 8 dager, det rekker vi i tilfelle. Noen som vet noe om rettigheter, hva eventuelt oppdretter kan kreve av oss/vi av oppdretter?

Hvis hunden(valpen) er døv eller har sterkt nedsatt hørsel er dette en vesentlig mangel på hunden(som juridisk kjøp/salg er en "vare").

Kjøp av hund fra oppdrettere reguleres av forbrukerkjøpsloven.

Du kan heve kjøpet på denne hunden, selvsagt skal du ha hele kjøpesummen

( + dine eventuelle omkosninger) tilbake. Se kapittel 6.

Hva som står i din kontrakt er ikke så viktig , da ingen selger kan avtale vilkår som er dårligere enn det som fremgår av forbrukerkjøpsloven. Se §3.

Jeg vil også kalle selger ualminnelig useriøs på grensen eller over det jeg kaller svindel hvis det er solgt en døv valp uten å informere om dette.

En døv hund bør du ikke beholde, den vil gi deg helt andre utfordringer og ikke fungere som en hund skal..

Her er loven:

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... har du reklamasjonsrett på en valp som er døv.

Men, hørseltester kan være vanskelige å utføre (norske hundefolk blir anbefalt å dra til Strømsholm djursjukhus utenfor Væsterås for å få foretatt hørselstester hos spesialister).

Vær klar over at det kan være VELDIG vanskelig å oppdage at en valp hører dårlig, de kompenserer med andre sanser, og vil gjerne følge resten av gjengen dersom noe hender... Det er langt fra sikkert at oppdretter har hatt noen mistanke (eller grunn til å mistenke!) at noe var galt.

Få valpen din undersøkt av en veterinær så raskt som mulig - du må uansett ha en veterinærattest på at noe er feil, det holder ikke med en uttalelse fra en annen oppdretter, selv om han kan ha rett i sin diagnose.

Det var en fryktelig trist start på hunderiet ditt, og jeg håper at alt løser seg på beste vis for dere. Jeg er enig i at det kan være fornuftig å "bytte valp" / levere den tilbake heller enn å ta på et prosjekt du i utgangspunktet ikke føler du har kapasitet til. Hunder lever lenge, og det skal være KJEKT å ha hund, ikke bare triste forpliktelser og jobb...

Lykke til,

Trendy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt ny her, oh hunden i huset er også ganske ny - har hatt henne en uke nå. Vet ikke om dette er riktig forum å stille spørsmålet i heller, men prøver...

Er i den fortvilede situasjonen at vi lurer på om valpen vår kanskje er døv? Vi skal i morgen få en oppdretter vi kjenner (ikke hundens oppdretter, men ei vi kjenner med mer kunnskap...) til å se på henne, samt eventuelt ta henne til veterinæren.Og ja, jeg vet det er mange gode resultater med døve hunderosv, men vi har en liten sønn i huset i tillegg og føler ikke at vi har kapasitet til å beholde henne i tilfelle det viser seg at mistanken vår er riktig.

I kontrakten vår star det at vi må sende reklamasjon til oppdretter innen 8 dager, det rekker vi i tilfelle. Noen som vet noe om rettigheter, hva eventuelt oppdretter kan kreve av oss/vi av oppdretter?

Hmmm, ingen koselig start i dette forumet som virker bra. Er litt fortvilet, trist, lei meg osv osv, men tenker at det uansett er bedre å finne ut av dette nå enn om enda lenger tid. Håper vi tar feil, at hun kanskje bare har veeeeldig selektiv hørsel. Men, er mange tegn som tyder på noe annet.

Veldig glad for noen svar:)

Hei

En valp har ikke selektiv hørsel :D Som oppdretter selv er jeg ganske overrasket over at ikke dette er oppdaget før. Jeg prater alltid til valpene for å se om de reagerer på min stemme :D

Ta kontakt med oppdretter så fort som mulig, det kan være at dette går helt fint og at du får heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarlet,

Beklager, jeg strever enda med sitatfunksjonene her...

Men - selvsagt har valpekjøper RETT til å heve kjøpet om valpen har en så alvorlig feil uten at hun var informert om det FØR kjøpet. Derom hersker det ingen tvil.

Dessverre skal det mer til enn å "snakke med" valpene for å konstatere om de har hørselsskader. Du kan få en pekepinn på egen hånd, men en amatør har ingen mulighet til å stille rett diagnose (grad av hørselshemning, hvilke frekvenser ev. valpen ikke hører), hvor hørselshemmet valpen er (1 eller begge ører, f eks?) uansett.

En oppdretter av en annen rase ikke langt fra der du bor opplevde for kort tid siden at flere valper i et kull hadde tildels sterkt svekket hørsel, uten at det ble oppdaget før valpene var 1 år gamle og ble tatt til Strømsholm for testing. Den første mistanken kom da en omplasserings valp kom til sitt 2. hjem i 5-6 mnds alder... Ingen av de andre eierne hadde mistenkt noenting som helst, feilen ble funnet ved testing...

I enkelte raser, som f eks dalmatiner hvor hørselsproblemer er velkjente vil oppdrettere nødvendigvis være mer oppmerksomme på slike problemstillinger, men den "vanlige oppdretter i gata" kan selvsagt ikke garantere at valpen han leverer har 100% normal hørsel.

Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarlet,

Beklager, jeg strever enda med sitatfunksjonene her...  

Men - selvsagt har valpekjøper RETT til å heve kjøpet om valpen har en så alvorlig feil uten at hun var informert om det FØR kjøpet. Derom hersker det ingen tvil.

Dessverre skal det mer til enn å "snakke med" valpene for å konstatere om de har hørselsskader. Du kan få en pekepinn på egen hånd, men en amatør har ingen mulighet til å stille rett diagnose (grad av hørselshemning, hvilke frekvenser ev. valpen ikke hører), hvor hørselshemmet valpen er (1 eller begge ører, f eks?) uansett.  

En oppdretter av en annen rase ikke langt fra der du bor opplevde for kort tid siden at flere valper i et kull hadde tildels sterkt svekket hørsel, uten at det ble oppdaget før valpene var 1 år gamle og ble tatt til Strømsholm for testing. Den første mistanken kom da en omplasserings valp kom til sitt 2. hjem i  5-6 mnds alder... Ingen av de andre eierne hadde mistenkt noenting som helst, feilen ble funnet ved testing...  

I enkelte raser, som f eks dalmatiner hvor hørselsproblemer er velkjente vil oppdrettere nødvendigvis være mer oppmerksomme på slike problemstillinger, men den "vanlige oppdretter i gata" kan selvsagt ikke garantere at valpen han leverer har 100% normal hørsel.  

Dessverre.

Er litt enig, men ikke helt. Det er stor forskjell på å ha nedsatt hørsel og å være 100% døv. Når jeg "snakker" til valpene så er det ikke slik at de ser meg. Jeg kan snakke/rope når de er på vei bort fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig, men ikke helt. Det er stor forskjell på å ha nedsatt hørsel og å være 100% døv. Når jeg "snakker" til valpene så er det ikke slik at de ser meg. Jeg kan snakke/rope når de er på vei bort fra meg.

Tja, hvor stor forskjell det er på å ha nedsatt hørsel og å være 100% døv kommer naturligvis an på HVOR sterkt nedsatt hørselen er, det. (Har du 5% redusert hørsel, så fungerer du langt bedre enn om du har 99% redusert hørsel, 100% døv er du ikke uansett...)

- Mitt poeng er ganske enkelt at det kreves fagfolk for å dignostisere hørselskader, på samme måte som det er en fordel om en lege stiller diagnoser på folk. Vi kan synse og tro så mangt, men objektivt og korrekt svar på hva en hund hører er umulig å avgjøre ved å snakke til den.

- Joda, du kan sikkert få et inntrykk av å se om valpene reagerer når de er på vei bort fra deg, men oftest vil også andre ting påvirke, vibrasjoner i bakken, hva de andre valpene gjør, etc etc...

Som sagt, den uheldige og bekymrede valpekjøperen her bør ta med seg valpen til veterinær så fort som mulig - og med en veterinærattest som dokumenterer at valpen har en mangel (er døv) har hun selvsagt full rett på å få pengene tilbake eller en ny valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange svar!

Må først bare nevne at vi kun dro til denne oppdretteren jeg kjenner for å få en pekepinn på om vi var helt på jordet... Planen var å dra til veterinær hvis det ikke var helt åpenbart at vi tok feil...

Nå fant vi vel ut at høre, det gjør hun nok. Men hvor mye er en helt annen sak. Skal til veterinær til uken, da jeg jo har skjønt at det er kjøpsloven som teller, fremfor det som står i kontrakten. Da har vi enda litt tid.

Håper at dette ordner seg. Er blitt så glad i tøtta allerede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle oppdatere litt. Viste seg at hun hadde en infeksjon. Den kunne ikke sees med blotte øye, men var lenger inn. Var mannen min som hadde henne hos veterinæren, så jeg har bare fått kortversjonen...

Så er det bare å håpe på at det ikke har påvirket hørselen hennes dette da! Var godt å å finne ut av det, men siden ørene hennes nettopp var sjekket, samt at man ikke så noe unormalt var jo ikke en infeksjon det første vi tenkte...

Så nå slapper vi av og koser oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...