Gå til innhold
Hundesonen.no

utagerer på ukjente menn!

Alegro
 Share

Recommended Posts

Hva gjør jeg? hvordan gå frem med å fortelle ham eller vise at disse menn ikke er farlige, at de ikke gjør oss noe osv?
en ting er å si fra at det kommer noen, en ting er også å beskytte meg om JEG føler meg uttrygg i en situasjon med uønskede folk som kommer osv. Det er jo positivt.
men hva skal til,, eller hva gjør jeg om jeg f.eks er på den lille stranden her og det kommer menn/les store voksne karer, som kommer for å bade.. Hunden min vil ikke helt gi seg med å bjeffe på dem, løpe litt frem og tilbake.. med et snev av usikkerhet, og sørge for at de ikke kommer i nærheten av meg.. det tar kanskje 15 min før han skjønner at det er helt ok.. og da er alt som vanlig igjen.

Det er kun med menn. jeg vet ikke om det har noe med faren min å gjøre(jeg har fått høre ymse historier av min mor som passet hunden min mens jeg var borte. Han er kjempe glad i kjæresten min.. brødrene mine som også er voksne karer, og han har heller ikke problemer med å kommer på besøk til familier med far i hus.. men generelt over er han usikker på menn. han tør ikke hilse på menn vi møter på tur. og menn som kommer inn i vår sone.. de er KAN være utsatt..

han er kjempe snill med små barn, store barn er han mer leken med.. damer digger han.. og menn vil han jage vekk.

ute bland folk i byen osv er han fullstendig likegyldig.. drar litt mot andre bikkjer.. men folk bryr han seg ikke om.. har kontakt med oss hele veien.

noen råd, tips å få? jeg kunne f.eks arrangert en trening der jeg bevisst sørger for at den eller de ukjente har en godbit.. leke og inviterer ham til å hilse på dem under kontroll. har merket at han alltid roer seg en del når man blir på høyde med ham.. altså setter seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt for at du starter med organisert opplegg, der dere oppsøker fremmede menn. I starten kan det være like greit å la hunden oppsøke personen, for deretter å vise deg hva han egentlig synes. Mange hunder vil snuse litt, gå litt i bue kanskje, og så snu seg bort eller gjøre noe annet. Noen vil kanskje bli spinnville og vil hilse, mens andre igjen ikke en gang vil oppsøke personen, det er jo svært individuelt fra hund til hund:)

Ser for meg at det er lettere å finne ut hvilken vei du skal gå når du ser hvordan hunden reagerer dersom den får oppsøke personen selv.

Kanskje dere må starte med å kaste godis på bakken rundt figuranten - som må holde seg rolig, eller kanskje figuranten kan sette seg ned og gi godis fra hånda. Det vil som sagt variere fra den reaksjonen du får når hunden oppsøker personen.

På stranden kan du for eksempel prøve å høre om mennene kan stå i ro, og gå bort med voffsen så han får sjekket ut hvem de er, og så gå tilbake på plassen deres. Selvfølgelig bør du belønne voffsen etterpå.
Eller så kan du finne frem noen godbiter og sette igang nesearbeidet på hunden ved å kaste godiset på bakken (ikke i sanden men på et håndkle feks). Da vil den få en annen oppgave, fremfor å bjeffe og vandre frem og tilbake - altså det blir en form for avledning, men en avledning som stresser ned, fremfor å stresse opp. :)

skjønner du hvor jeg vil hen? :P Gradvis tilvenning med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
    • Jeg har ikke lyst til å beskrive metode å trene inn ro med tekst på internett. Kroppspråk, toneleie, timing og ikke minst følelser. Jeg anbefaler å leie inn en instruktør. Det er alltid det beste, fordi de ser en utenifra. En ser ikke sitt eget kroppsspråk, og når en har fokus på hunden og barna så er det fort gjort å glemme eget kroppsspråk. Alternativt, om økonomien er veldig stram: Dunbar Academy abonnement? 
    • Jeg tenker at hvis du har en solid "gå og legg deg på plassen din"-kommando så er det en fin avledning når hun maser sånn. Men pass også på at hun ikke blir eksludert når det er barn inne i bildet. Ellers så er det kontrollert og rolig omgang med barn. Sett dere ned på litt avstand til en barnehage i hentetid, og belønn ro og kontakt. Gå tur sammen med små barn og/eller barnevogn, helst uten nærkontakt mellom hund og barn. Lær hunden at hun får være med selv om det er barn der, men at hun ikke trenger å bry seg om dem.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...