Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase velger jeg?


lille

Recommended Posts

Seriøst, kanskje du burde tenke litt over hvem som ikke skjønner en spøk???

Tror Scarlet skjønte den. Og det hun la ut var ganske sikkert også en spøk. En god en til og med etter min mening. :D

Helt rett Frisbee, den tok jeg på strak arm :D Det var en god spøk håper jeg :D

Aud da :D Du må slippe deg litt mer løs :P Her inne er det utrolig mange spøkefugler :P

Bare husk at en god latter forlenger livet :D

PS håper du får til å legge ut bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg vet,ikke diskusjon om rotter,men...

Synes at rotter er kjempe søte jeg!!! :D:D

Helt enig, Xerxes var den søteste rotten i heeeele verden! Og jeg er sikker på at Aud sin dverg pincher også er det ;-)

Beklager at jeg ikke kan komme med noen gode tips til trådstarteren, men har altfor liten peiling på miniatyr hunder. Kanskje det kommer en i hus om mange år, men først må jeg overleve Sofus sin tenåringstid ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningen om hvordan jeg legger ut bilder. Men ærlig talt dere som ikke forstår spøk, dere må da forstå at det at jeg kaller småhunder for rotter, er en spøk, og bare det, og ikke noe å ta seg nær av. Dere vil jo være voksne, så vis dere voksne da, og ta en fleip for det det er ment som.:-)

Det var absolutt en spøk fra min side også... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, kanskje du burde tenke litt over hvem som ikke skjønner en spøk???

Tror Scarlet skjønte den. Og det hun la ut var ganske sikkert også en spøk. En god en til og med etter min mening. :D

hehe :D helt enig med deg der, trur nok scarlet fulgte opp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legeg til at miniatyrhunder ikke behøver å være gneldrehunder, så lenge man ikke vil det.. Man kan alltids trene dem opp til ikke å bli det ved f.eks å "si ifra" når de bjeffer. Min rotte(ser ingen likhet, rotta har for spiss snute :D ) er ikke en gneldrerbikkje i allefall.

:wink:

Tror ikke jeg ville valgt Chihuahua som førstegangshund. Det er mye arbeid med en så liten tass, nettopp fordi den er så liten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for massevis av svar! Kunne sikkert ha spart dere for den rotte diskusjonen da :wink: hehe.

Når det gjelder størrelse, pelsfarge og pelstype, altså det man ser på fra utsiden av hundet, ville jeg valgt en lysebrun, langhåret eller korthåret chihuahua. Men dette er utseende messig. Vet jo ikke hvordan den oppfører seg og slikt.

Hva mener du med at det er mye stell med en chihuahua pga at den er så liten? Bare lurer, er nokså blond på dette området.

En slik som denne:

teacup_pooch.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke en Chihuahua er en god førstegangshund. Pga størrelsen har man gjerne en tendens til å overbeskytte den eller løfte den opp, tror spesielt det gjelder når du ikke har hatt hund før.

Den trenger _mye_ sosialisering med andre hunder, og har av og til vanskelig for å bli husren. Veldig mange Chis markerer inne. Har faktisk lest (fra en chi-eier) at noen blir aldri husrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke en Chihuahua er en god førstegangshund. Pga størrelsen har man gjerne en tendens til å overbeskytte den eller løfte den opp, tror spesielt det gjelder når du ikke har hatt hund før.

Den trenger _mye_ sosialisering med andre hunder, og har av og til vanskelig for å bli husren. Veldig mange Chis markerer inne. Har faktisk lest (fra en chi-eier) at noen blir aldri husrene.

Ja, det var det jeg mente når jeg skrev at den kanskje ikke var den letteste rasen pågrunn av størrelsen. Jeg bare klarte ikke å formulere det helt.. Du vet, det er jo verdens minste hund. Ja, den er nok tøffere enn man tror(derfor det er dumt at så mange "bruker dem som dukker"), men på en annen måte er det som å ha en baby i huset. Den, som skrevet i forrige innlegg, kan være vanskelig å få husrein. Og så trenger den kanskje ekstra med sosialisering, slik at den kan bli vant med alle hundene som er større enn den.. Og med tanke på alle de useriøse oppdretterne, burde du være veldig nøye med å se hva du egentlig skaffer deg. Du vil vel kanskje ikke ha en Chihuahua fra en useriøs oppdretter som sikkert har ført sykdommer og alt mulig til hunden. Nå skal ikke jeg si for mye, som ikke har noe særlig peiling på rasen, men jeg har lest et sted at de kan være veldig skjøre(kanskje litt pågrunn av alle de useriøse oppdretterne..?), så man må være forsiktig med å ikke tråkke den på labben, la den hoppe fra høye høyder osv..

men for all del, jeg sier ikke at du ikke skal skaffe deg en Chihuhua. Det kan jo selvfølgelig hende at du blir en god og lykkelig eier til en en gang. Men hva om den blir for krevende for deg når du ikke har hatt hund før?

Jeg ville sett igjennom raser først, før jeg bestemte meg. Det finnes mange fine raser der ute, som jeg tror egner seg bedre til førstegangshunder. Uansett, så kan det jo hende du faller for flere raser. Det er ofte sånn at det dukke ropp raser du ikke har hørt om en gang..

Lykke til med valget i alle fall. Alle forberedelsene er også spennende :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke en Chihuahua er en god førstegangshund. Pga størrelsen har man gjerne en tendens til å overbeskytte den eller løfte den opp, tror spesielt det gjelder når du ikke har hatt hund før.

Den trenger _mye_ sosialisering med andre hunder, og har av og til vanskelig for å bli husren. Veldig mange Chis markerer inne. Har faktisk lest (fra en chi-eier) at noen blir aldri husrene.

Jeg er enig i den tankegangen. Mange tenker at de minste rasene er best som førstegangshunder, men om jeg ksulle kommet med en anbefaling ville jeg foreslått raser som generelt ikke stresser, og som er stabile gemyttmessig. Blandt annet.. Størrelsen burde vel egentlig være det siste å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nå det at alle hunder knytter et spessielt bånn med den som som gir den mat, går på tur med den og leker med den.

Altså eieren.

Hvilken hund du skal velge kommer jo ann på deg, og du sa du ville ha en som ikke trenger så mye trim.

Jeg tror du bør velge en liten hund da ja.

Det med ilderen, tror jeg at kanskje nesten alle hunder klarer å gå sammen med vis de får en oppdragelse sammen med den.

Men sånn som det er her så trodde jeg at min papillon skulle klare seg fint med katten vår uten at de plager hverandre.

Det gikk ganske fint i starten de lekte sammen og alt men så begynte papillonen min og lære av den andre hunden vår.

For den pleide og jage katten ut når han skulle ut og det begynte papillonen min med også...

Ta deg god tid med å velge hund og les kanskje noen bøker før du tar en beslutnig.

Vis du vil vite mer om chihuahua eller andre raser du kanskje vil ha så bør du skaffe deg en rase bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk at en chihuahua kan være et bra førstevalg jeg når man skal ha hund jeg - bare man er bevisst at det faktisk er en HUND man har fått, og ikke en dolledukke som skal overbeskyttes.

Jeg fikk min første egne hund som 10-åring - det var en korthåret chihuahua. Min 4 år eldre bror fikk også sin egen chihuahua like etterpå - og det var da overhodet ikke noe problem for oss å ta oss av våre små hunder (men vi måtte tåle litt mobbing da - hun med rottene liksom). Jeg tror jeg fikk meget nyttig erfaring med hund gjennom min Leo den gangen. Han var med meg overalt, satt ofte innen for jakka mi om det var litt kaldt, men var ellers en tøff og trygg hund. Han var til og med med meg på skitur (men jeg hadde selvsagt med ryggsekk som han kunne sitte i om det røynet på).

Dersom man er litt oppegående og har sunn fornuft - og evne og vilje til å lære - så tror jeg det stort sett går bra uansett hvilken rase man velger seg. Dette handler om interesse og innsatsvilje, mer enn hva som er førstegangshund eller ikke.

Som andre sier her - det er viktig å velge seg oppdretter med omhu - også må man ha penger i banken om man skal få kjøpt seg en chihuahua nå til dags (dessverre). Seriøse oppdrettere liker ikke dette prishysteriet som har blitt, men føler seg også tvunget til å følge dette fordi de fort kan risikere å selge en valp til "normalpris" som igjen blir videresolgt til overpris av useriøse kjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreviljen skal det ikke være noe å klage på. Jeg har jo en ilder, og er derfor inne på to forskjellige ilderforum hver dag og suger til meg alt jeg ikke kan fra før.

Jeg er også vant til å få høre at jeg eier en forvokst rotte med djevel tenner :evil: :evil: :evil: Og jeg skal nok klare å la vær å overbeskytte den siden det er til dens beste.

Men jeg har jo lang tid på meg å bestemme, så jeg fortsetter å holde utskikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...