Gjest Skrevet 14. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 14. Juni 2013 Svensk studie utført på hunder 1995 − 2006 i Sverige, via Agria, viser høyest forekomst av pyometra (puss i livmor/livmorbetennelse) og jursvulster på følgende raser: (top-10-liste) Prosentandel tisper som utviklet pyometra eller jursvulst før 10-års alder: Leonberger (73 %) Irsk ulvehund (69 %) Berner sennen( 69 %) Grand danois (68 %) Rottweiler (65 %) Staff (66 %) Bullterrier (62 %) Bouvier des flandres (60 %) Keeshound (57 %) Basset hound (56 %) Resten av abstractet med fullstendig liste over raser finner du her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 14. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 14. Juni 2013 Jøssenavn, det er sinnsjukt høy prosentandel på leonberger! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 14. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 14. Juni 2013 Jøssenavn, det er sinnsjukt høy prosentandel på leonberger! Jeg syns det var generelt høy andel på mange raser….. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stine Skrevet 14. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 14. Juni 2013 Da er det bare å begynne å operer ut livmorer her i heimen, for noen tall! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bardmand Skrevet 15. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 15. Juni 2013 Jeg blir litt forstyrret av at målet med studien synes å være å få folk til å kastrere tispene sine. Det må da være bedre å prøve å finne årsaker og forsøke å avle de bort i stedet for å operere de bort? En ting jeg legger merke til, er at store og/eller tunge raser virker å være overrepresentert blant de som er spesielt utsatt for livmorbetennelse. Kan det være noe med fysikken til disse rasene som gjør de spesielt utsatt? Høyrisikoraser for jurbetennelse er en mer broket forsamling, men er det ikke noen av disse rasene som går igjen på statistikker over raser som ofte rammes av kreft? Kanskje det har mindre med livmora å gjøre, og mer med genpool og generelt immunforsvar? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 15. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 15. Juni 2013 Jeg blir litt forstyrret av at målet med studien synes å være å få folk til å kastrere tispene sine. Det må da være bedre å prøve å finne årsaker og forsøke å avle de bort i stedet for å operere de bort? En ting jeg legger merke til, er at store og/eller tunge raser virker å være overrepresentert blant de som er spesielt utsatt for livmorbetennelse. Kan det være noe med fysikken til disse rasene som gjør de spesielt utsatt? Høyrisikoraser for jurbetennelse er en mer broket forsamling, men er det ikke noen av disse rasene som går igjen på statistikker over raser som ofte rammes av kreft? Kanskje det har mindre med livmora å gjøre, og mer med genpool og generelt immunforsvar? Tror det har med MASSE å gjøre, spesielt FETTmasse. Vi vet fra menneskemedisin at slike hormonelle svulster stimuleres av hormoner dannet i fettvev, bla østrogen (som dannes bla i fettvev, ikke bare i eggstokker og binyrer). Og veksthormoner har muligens noe å si her også. Så jeg tror at det å fore hundene restriktivt kombinert med rikelig mosjon, slik at de holdes slanke og i god kondisjon, kan redusere sannsynligheten for både pyometra og jursvulster. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts