Gå til innhold
Hundesonen.no

er han fryktagressiv?


Tonje

Recommended Posts

i helga var vi på besøk hos tanta mi,som har to newfoundlandshunder. den ene er 4år gammel,den andre ca2år. Ike har vært med dit en gang tidligere,men da var han bare noen mnd gammel.

da vi kom sto hundene hennes i hundegården,men hun tok de inn litt etterpå,å da reagerte Ike å en måte jeg aldri har sett før. han var tydelig redd dem,og da de kom for nære,bjeffa og glefsa han etter dem. de to store sto bare å logra,kikka bort,og ga andre signaler på at de ikke var ute etter bråk. de gikk unna han etterhvert,men kom de for nære,var det på`n igjen.

ble veldig overraska,og skjønte ingenting. han har leika med både leonbergere og andre store hunder før. har jeg fått en fryktaggressiv hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange ting som sikkert spilte inn her. F.eks, var hunden din inne en stund før de andre kom? (Kan ha med da at dette stedet da var hans terrirorrium.)

Og var du nær han når han reagerte sånn. (han kan ha gitt signal om å forsvare flokken sin)

dere var inne virket det som, altså det var ikke så stor plass å boltre seg på antageligvis og hunden din kan a følt seg litt "presset" i en hjørne.

Man ser ofte denne typen for reaksjon hvis det er 2 eller flere hunder i en "flokk" som hilser på 1 også, den som er alene gir da ofte klart signal om at den ikke vil ha de andre for nærme for da har den ene ikke helt kontroll og oversikt over begge 2 eller alle de andre hundene.

Hunder som ikke er godt vant til å møte på flere hunder samtidig kan fort bli litt usikker i sånne møter for den vet ikke helt hvem den skal forholde seg til.

Så det er nok langt fra aggresivitet hvis du spør meg. Men prøv neste gang å ta hilsnen på et litt mer åpent sted og at du ikke står eller sitter rolig for da får ikke hunden din noe fast terrirorium som den må passe på hvis du beveger deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :( ja vi var inne en stund før de andre kom inn,og Ike satt nær meg. det du skriver er de tankene jeg har hatt rundt det,men ble så overassket allikavel,for jeg har aldri sett han reagere sånn før :-o tanta mi mente at han måtte ha en veldig god spyke,ettersom at han turte å oppføre seg sånn mot hennes hunder,men det er ikke jeg enig i. jeg sa at hvis han hadde hatt så god spyke hadde han ikke reagert på den måten. noen som har tanker rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du nok inne på noe og er nok ganske sikkert hvorfor han gjorde som han gjorde.

Vanskelig å si noe om sånne situasjoner uten å ha sett dem så blir bare til at jeg kan komme med mine erfaringer og hva jeg tror.

God psyke...tja... det kommer helt ann på hva slags andre signaler han viste samtidig som han bjeffet. og hva han gjorde etterpå. Hva slags signaler ga han? dempende eller dominerende? Trakk han seg inntil deg?godtok han at de hilste på han etterpå? virket det som at han ville hilse, men ville ha de på en passe avstand?

Forsåvidt tøft av han å si ifra sånn, men det har ofte veldig mye med at han da kan ha vært litt usikker og ville ikke ha de for nære så han ikke hadde kontroll. De kom muligens litt brått på han og de var jo hjemme så de var nok mer avslappet og trygge på seg selv enn han i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :( ja vi var inne en stund før de andre kom inn' date='og Ike satt nær meg. det du skriver er de tankene jeg har hatt rundt det,men ble så overassket allikavel,for jeg har aldri sett han reagere sånn før :-o tanta mi mente at han måtte ha en veldig god spyke,ettersom at han turte å oppføre seg sånn mot hennes hunder,men det er ikke jeg enig i. jeg sa at hvis han hadde hatt så god spyke hadde han ikke reagert på den måten. noen som har tanker rundt det?[/quote']

mira er helt lik ike, for hun gjør å sånn om hun ser meg å ikke får komme ut fra hundegården med en innpåsliten bc. da glefser hun etter dem å knurrer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...