Gå til innhold
Hundesonen.no

Lav motivasjon i sporet?

Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

Vi tar det fra begynnelsen!

Da jeg startet å gå spor med Angus la jeg sånne korte (50 meter?) godbitspor til han med leke i slutten. Han var nøyaktig, sentrert, veldig bevisst på oppgaven og jobbet utrooooolig bra. Jeg tok godbitene veldig gradvis ut av sporet hans til jeg nå ikke har noen godbiter i det hele tatt.

Samtidig har jeg også introdusert pinner utenfor sporet som han markerer perfekt (apport) hver eneste gang. Det er så og si ingen feilprosent her, han plukker hver eneste gang. Da jeg skulle introduserer pinner i sporet markerte han skikkelig bra på den første pinnen og fikk en skikkelig belønning for det. Sendte han videre, men da var det akkurat som om han ikke "så" at pinnene var der i det hele tatt. Nå går han glatt over. Jeg prøver å legge merke til småsmå tegn på at han lukter litt ekstra og ser litt ekstra på disse pinnene, men for meg så ser det seriøst ut som om han ikke "ser" at de ligger der. What to do nå, tenker jeg :icon_confused:

Nå ser det ut som om vi også har støtt på et problem nummer to. Det virker som om han har mistet litt av den motivasjonen han hadde til å gå spor. Han begynner som regel utrolig bra, også plutselig skal han fly rundt og tisse og snuse på andre ting, før han sakte, men sikkert går inn på sporet igjen, lunter avgårde, tisser litt og snuser på alt annet, sporer, ja, det fortsetter sånn til han finner slutten. Jeg pleier å legge favorittleke i slutten av sporet og det faller i veldig god smak hos han.

Det første jeg tenker er at om han vimser, så tar jeg han rett av sporet. Det gjorde jeg forøvrig her om dagen for det var bare tull. Det jeg ikke så for meg, var at han da, på neste spor igjen, hadde en veldig lav motivasjon for å gå videre. Jeg er derfor redd for at jeg kommer til å drepe motivasjonen hans for å gå spor om jeg tar han av sporet når han vimser (for han har begynt å vimse MYE i det siste). Jeg vil helst ikke gi han noen påvirkning i sporet for han har en veldig god tendens til å lene seg for mye på meg da og la meg lede han gjennom sporet. Det andre jeg tenker er at jeg kanskje skulle gått veldig korte spor igjen en stund med leke i slutten (50 meter ca) for å få opp forventningene hans til sporet.

Jeg er fast bestemt på at dette SKAL fungere for jeg synes det er dritgøy å gå spor, og det skal Angus også synes, mener jeg. Spor er dritmorsomt og jeg vil derfor ha en hund som fungerer bra i sporet så vi kan ha det gøy sammen igjen!

Nei jeg vet ikke altså. Hva tenker sonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporene får nå ligge et sted mellom 20-30 min :)

Føre hunden rett med linen, kan du utdype den litt mer? :)

Prøv gjerne med lengre liggetid :) La det ligge i hvertfall 1-1,5 time :)

Det er vanskelig å forklare, men få noen som kan det til å vise deg.

Jeg så kjapt på filmen du hadde lagt ut nå, og kan komme med et par tips:

Ikke gå etter han når hunden ikke sporer. Går han med høy nese og er "på tur", så stopper du bare opp.

Jeg ser på filmen at du følger etter så lenge kan går, og det må du ikke gjøre. Han skal vise deg at han har sporet, så får han gå. Blir det mye tull, så er det bedre at du legger han ned slik at han får samlet seg litt.

At han tar seg tid til å tisse er nok fordi han er usikker på oppgaven og at han blir "belønnet" feil når du gir etter.

:)

Edit: Det er nesten så jeg angret på at jeg begynte å forklare, for det er tusen ganger lettere å vise det. Jeg må bare komme med et eksempel:

Hvis jeg går spor med en av mine, og de går av sporet, så stopper jeg opp (som jeg skrev til deg), da starter de med å søke opp sporet igjen. Når hundene finner sporet igjen, så venter jeg til de trekker godt i linen og viser at "det er her". Jeg slipper ut litt line sånn at jeg får sjekket at de er "sikre", før jeg følger etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Nei, jeg skjønte det jeg altså! Så takk for forklaring :) Det er nok helt sikkert meg det står på, og det er jeg hvert fall glad for :D Jeg innser jo at jeg kanskje skulle gått et kurs, men det virker som om det er veldig få sporkurs her om dagene i nærheten.

Men er det greit å la han tisse? Eller skal jeg trekke han unna?

Også er det jo fortsatt disse hersens pinnene da *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nei, jeg skjønte det jeg altså! Så takk for forklaring :) Det er nok helt sikkert meg det står på, og det er jeg hvert fall glad for :D Jeg innser jo at jeg kanskje skulle gått et kurs, men det virker som om det er veldig få sporkurs her om dagene i nærheten.

Men er det greit å la han tisse? Eller skal jeg trekke han unna?

Også er det jo fortsatt disse hersens pinnene da *ler*

Vi har ledig plass på sporkurs førstkommende helg. Rolf Hegg som er instruktør.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg veeet men da kan jeg som sagt ikke :( For det første får jeg besøk, for det andre har jeg ikke penger... Håper det blir arrangert noe lignende senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider