Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormekur til valp under 3mnd som skal over grensen

Recommended Posts

Skrevet

Jeg sliter litt med å finne fram på Mattilsynets sider, og lurer på om valper under 3mnd ikke trenger ormekur mot revens dvergbendelorm når de skulle til og fra Sverige, om det fremdeles gjelder i de nye reglene fra 1mai?

Skrevet

jeg fikk dette svaret fra mattilsynet da jeg spurte om ca. det samme forrige måned :)

"Hei,

Viser til din henvendelse angående å ta med en hundevalp fra Sverige i sommer. Etter 1. mai er det nye regler og da gjelder de samme reglene som ellers i EU/EØS når man reiser til Norge (med voksen hund). Utenom kravet om rabiesvaksine.

Innreise med hund fra Sverige fra 1. mai

Hvis du skal innføre en hund fra Sverige, husk å ta kontakt med veterinær og sørg for at dyret ditt oppfyller følgende krav:

• Hunden skal være identitetsmerket. Kun mikrochip er gyldig for dyr som er merket etter 3. juli 2011. Identitetsnummeret skal være oppgitt i passet og alle originale dokumenter.
  • Hunden skal være behandlet mot revens dvergbendelorm (Echinococcus multilocularis) med godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel). Behandlingen skal være gjennomført i løpet av 120-24 timer før innreise til Norge. Behandlingen skal attesteres i passet av veterinær.
  • Dyret skal ha et eget EU-pass. Pass skal være forhåndstrykt. Det skal også være trykt nummer på forsiden av passet. Mattilsynet godtar også stemplede pass, men numrene i passet må være lesbare. Mattilsynet vil vurdere hvert enkelt tilfelle, og dersom det er tvil om hvorvidt passet er ekte, vil hunden kunne avvises og settes i isolat til passets gyldighet er dokumentert av eier. Passet skal inneholde informasjon om navn på dyrets eier, dyrets ID-merking og behandling mot revens bendelorm.

Dere må reise sammen med valpen til Norge. Det er også en fordel å ha med kjøpskontrakt etc. for bevis at valpen er deres og at den er kjøpt i Sverige. Dere trenger ikke stoppe i tollen over grensen til Norge."

Skrevet

ok, takk for svar, da får jeg finne et vetrinærkontor, så fort valpen kommer, så den kan bli med på tur til Sverige :)

Forresten; må jeg ha med kjøpskontrakt når valpen er kjøpt i Norge?

Skrevet

Ang. kjøpskontrakt ville jeg tatt den med så du har bevis på at den er kjøpt i Norge. Jeg hadde med denne på tur over grensa til valpen var 6 mnd gammel så jeg ikke skulle bli stoppa på grensa og bli beskylt for å importere svenskkjøpt valp uten å betale toll.

Skrevet
Ang. kjøpskontrakt ville jeg tatt den med så du har bevis på at den er kjøpt i Norge. Jeg hadde med denne på tur over grensa til valpen var 6 mnd gammel så jeg ikke skulle bli stoppa på grensa og bli beskylt for å importere svenskkjøpt valp uten å betale toll.

ok, da tar jeg den med :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...