Gå til innhold
Hundesonen.no

Maks grense på valper?

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Jøss er det faktisk noen som gjør dette.. ;) Når man er oppdretter skal man være seriøs, jeg synes ikke det er seriøst å avlive noen valper vis det blir for mange ;)

Helt enig. Har sett litt for mye av akkurat det..

Skrevet

Er det ikke bedre med seks velfødde valper med god grunnoppdragelse enn tolv halvfødde og utslitt valpemor da?

Om dere tenker at det er eiers latskap som ikke gidder flaskefore dem osv så er jeg forsåvidt enig, men det er flere elementer i bildet, hundemor skal oppdra alle, ha tid til alle, om mennesket/oppdretter tar seg av alle disse elementene, vil ikke valpene da mangle noe? Et menneske klarer aldri erstatte valpemors jobb de første åtte ukene.

Om det i tillegg er en rase det er vanskelig å finne gode eiere til og man fikk firefemseks valper mer enn forventet ville jeg heller tatt "de dårligste" når de var små enn å risikere de kom i useriøse hjem senere.

Ikke det at det ikke går, jeg har sett kull på 12-13 vokse opp og bli supre hunder alle sammen liksom..

Skrevet

Det er jo forskjell på raser og hvilke rutiner man har som oppdretter.

Min rase får ofte over 10 valper,det er helt vanlig da hunden er rimelig stor liksom.

I Norge/Sverige har jeg sett 4 kull,og det er kun 3-4 valper som ser gode og velfødde ut,noen ganger kun 2 som skiller seg enormt ut,mens resten ser ut som "minsten" alle sammen.

Utenlandske sider/oppdrett derimot,der er det så utrolig jevnt at du ser faktisk ikke forskjell på over halvparten.

Det krever jo mye mer av oppdretter vil jeg tro.

Mates/flaskes sannsynligvis i tillegg til morsmelk,og får derfor like gode tjukke kropper.

Kan tenke meg at forskjellen ville vært større uten oppdretters innblanding.

Det blir helt feil og avlive halve kullet.Det er ikke sikkert at de små får dårligere hjem.Jeg har sett det motsatte..de store og kraftigste får mest tvilsomme hjem,hos folk som skal ha den største og tøffeste.

Men det er nok ingen fasit på det.

Mye arbeid med valper,det er ihvertfall sikkert.

Skrevet

Men når de får så mange i et kull, lar de dem leve opp eller blir noen tatt??

Vet at noen oppdrettere tar noen hvis det blir for mange.

Hva syntes dere om det??

Jeg synes oppdretterne bør ha tenkt seg såppas nøye om før de bestemte at de skal ha valp at slikt Ikke burde finne sted.

Jeg skjønner det jo blir mye å få 15 valper om en bare hadde "regnet med" 5-6, men jeg mener det er galt å ta dem...

• 1 month later...
Skrevet

I store kull, er gjerne noen av hvalpene små og litt svakere enn de andre. Disse vil ikke få plass ved pattene og vil dermed dø hvis man ikke flasker dem opp. Dyreverden er drutal. Det betyr at du hver halvannen time døgnet rundt må gi flaske til en og en valp. Dette kan ta tid, særlig de første dagene. Det er slett ikke sikkert at hvalpen vil ta flasken heller og uansett hvor mye du prøver å ta over morsrollen kan det hende at hvalpen dør om den tar flasken lett eller ikke. Naturen vil ikke alltid la seg tukle med :huh: Det er altså svært ressurskrevende å flaske opp en valp for ikke å snakke om fem eller seks..... Jeg har full forståelse for at noen velger å la de svakeste i et stort kull slippe, ikke minst av hensyn til tispa. De nyfødte er også helt avhengige av råmelka (den første melka i pattene) for å bygge immunforsvar, så en surrogatmor (to- eller firbeint) vil aldri bli en fullgod erstatning! B)

Guest Belgerpia
Skrevet

Så den bare hadde 6valper igjen?? Det er litt drøyt syntes jeg...

Jøss er det faktisk noen som gjør dette.. :P Når man er oppdretter skal man være seriøs, jeg synes ikke det er seriøst å avlive noen valper vis det blir for mange :huh:

Helt enig. Har sett litt for mye av akkurat det..

Det er vel akkurat det som kjennertegner en seriøs oppdretter - en seriøs oppdretter setter valpemors velferd foran penger og prestisje - h*n sørger for at valpemor og valpene får best mulig oppvekstvilkår.

Skrevet

Her på romerike var det i fjor en Irsk ulvehund som fikk 17 valper! Det sto om et i avisen, og det var visst en slags rekord.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...