Jankaa Skrevet 5. Desember 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Desember 2012 Hva er det som kan bli problematisk i forhold til å ta inn, og å ha en fòrtispe fra Sverige, da man bor her i Norge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Justisia Skrevet 5. Desember 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Desember 2012 Kan ikke se noe problemer ved å ta inn hund fra Sverige til Norge. Sørg for å ha alle papirer i orden. Hvor vidt det vil være problemer mht å ha hund på foravtale fra Sverige blir vel noe hva man gjør det til selv. Og hva som står i kontrakten. Er jo noe kjedelig dersom avstanden mellom eier/oppdretter og forvert er lang da, med tanke på parringer, valping og eventuellt leveringer for utstilling osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jankaa Skrevet 5. Desember 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5. Desember 2012 Hva med utstillinger? Kan jeg som forvert stille en svensk hund her i Norge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anette Skrevet 5. Desember 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Desember 2012 Hva med utstillinger? Kan jeg som forvert stille en svensk hund her i Norge? kan du vel? du trenger jo bare passet til hunden... stamtavlen får du jo også. men du må passe på med registreringer osv. så du evnt får rabatt i norge og alt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jankaa Skrevet 5. Desember 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5. Desember 2012 kan du vel? du trenger jo bare passet til hunden... stamtavlen får du jo også. men du må passe på med registreringer osv. så du evnt får rabatt i norge og alt. Huh? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Justisia Skrevet 5. Desember 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Desember 2012 Ja, du kan stille i Norge, men det enkleste da vil være at eier/oppdretter står for påmeldingen, om ikke så må du vite hvem klubb eier/oppdretter er tilknyttet i Sverige, og dette må kunne dokumenteres på utstilling ved eventuell kontroll. Men dette er noe du kan snakke med eier/oppdretter om, hvordan dere skal gjøre det i så måte. Og om du står fritt til å melde på utstillinger og andre prøver. Som forvert får du ikke stamtavlen til hunden, denne har eier/oppdretter. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raksha Skrevet 5. Desember 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Desember 2012 Som forvert får du ikke stamtavlen til hunden, denne har eier/oppdretter. Hæ? Hvorfor kan man ikke få stamtalven til hunden som forvert? Det fikk jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Monica123 Skrevet 5. Desember 2012 Rapporter Share Skrevet 5. Desember 2012 Hæ? Hvorfor kan man ikke få stamtalven til hunden som forvert? Det fikk jeg. Er ikke alle eiere som vil gi den fra seg..Jeg har 2 hunder på for der jeg har stamtavle på den ene og ikke på den andre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Justisia Skrevet 6. Desember 2012 Rapporter Share Skrevet 6. Desember 2012 Hæ? Hvorfor kan man ikke få stamtalven til hunden som forvert? Det fikk jeg. Vel, jeg kjenner ingen eiere/oppdrettere som gir fra seg stamtavlen til hunder de setter ut på foravtale. Selv beholder jeg hundens registreringsbevis, det er i og for seg et verdipapir og jeg klarer ikke se hvorfor forvert skal ha denne. Du, og da også monica123 er de eneste forverter jeg (enn så lenge) har hørt om som har hundens orginalpapirer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raksha Skrevet 6. Desember 2012 Rapporter Share Skrevet 6. Desember 2012 Hunden står jo uansett registrert på eier på stamtalva, så forvert får jo ikke "gjort" noe? Annet enn at eier må betale noen hundringser for å få ny stamtavle om forvert roter den bort. Nå er det noen år siden jeg hadde hund på for altså, så kan jo hende ting har endret seg mye etter det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tm100021 Skrevet 6. Desember 2012 Rapporter Share Skrevet 6. Desember 2012 Jeg gir ikke ut stamtavle til forverter, ser ikke noe vits i at de skal ha det da det er jeg som eier hunden frem til eierskifte. De får kopi av den om de ønsker å ha den for morroskyld og se på stamtavlen bakover osv. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest 2ne Skrevet 6. Desember 2012 Rapporter Share Skrevet 6. Desember 2012 Det står ikke eier på stamtavler fra Sverige, man har et eierbevis ved siden av - sånn er det i Norge også nå. Ergo er stamtavla i seg selv et verdipapir. Jeg har ikke hatt stamtavle til noen av mine forhunder, og jeg ville ikke gitt ut stamtavla til en forvert så sant det ikke var en jeg kjente skikkelig skikkelig godt. En ting man bør sjekke opp før man blir forvert på hund eiet av svensk oppdretter, er reglene rundt oppdrett i Sverige. Man har f.eks ikke lov til å flytte en drektig tispe den siste uka i drektigheten i Sverige, ergo må hunden leveres minst en uke før forventet fødsel. Det kan være flere regler også, jeg har ikke sjekket det opp, det var bare oppdretteren til Leah som nevnte det når hun var her D4A-helgen. Jeg bare veit at i Sverige er det ganske strenge regler oppdrettere skal følge, og gjør de ikke det, kan de miste retten til å registrere valpene sine. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anette Skrevet 6. Desember 2012 Rapporter Share Skrevet 6. Desember 2012 Men man trenger jo stamtavle når man skal gå mh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest 2ne Skrevet 6. Desember 2012 Rapporter Share Skrevet 6. Desember 2012 Men man trenger jo stamtavle når man skal gå mh Det pleier som regel oppdretterne å ville være med på sjøl Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts