Gå til innhold
Hundesonen.no

Ha hund på fòr, fra Sverige.


Jankaa
 Share

Recommended Posts

Kan ikke se noe problemer ved å ta inn hund fra Sverige til Norge. Sørg for å ha alle papirer i orden.

Hvor vidt det vil være problemer mht å ha hund på foravtale fra Sverige blir vel noe hva man gjør det til selv. Og hva som står i kontrakten. Er jo noe kjedelig dersom avstanden mellom eier/oppdretter og forvert er lang da, med tanke på parringer, valping og eventuellt leveringer for utstilling osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan stille i Norge, men det enkleste da vil være at eier/oppdretter står for påmeldingen, om ikke så må du vite hvem klubb eier/oppdretter er tilknyttet i Sverige, og dette må kunne dokumenteres på utstilling ved eventuell kontroll. Men dette er noe du kan snakke med eier/oppdretter om, hvordan dere skal gjøre det i så måte. Og om du står fritt til å melde på utstillinger og andre prøver.

Som forvert får du ikke stamtavlen til hunden, denne har eier/oppdretter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hvorfor kan man ikke få stamtalven til hunden som forvert? Det fikk jeg.

Vel, jeg kjenner ingen eiere/oppdrettere som gir fra seg stamtavlen til hunder de setter ut på foravtale. Selv beholder jeg hundens registreringsbevis, det er i og for seg et verdipapir og jeg klarer ikke se hvorfor forvert skal ha denne. Du, og da også monica123 er de eneste forverter jeg (enn så lenge) har hørt om som har hundens orginalpapirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden står jo uansett registrert på eier på stamtalva, så forvert får jo ikke "gjort" noe? Annet enn at eier må betale noen hundringser for å få ny stamtavle om forvert roter den bort.

Nå er det noen år siden jeg hadde hund på for altså, så kan jo hende ting har endret seg mye etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke eier på stamtavler fra Sverige, man har et eierbevis ved siden av - sånn er det i Norge også nå. Ergo er stamtavla i seg selv et verdipapir. Jeg har ikke hatt stamtavle til noen av mine forhunder, og jeg ville ikke gitt ut stamtavla til en forvert så sant det ikke var en jeg kjente skikkelig skikkelig godt.

En ting man bør sjekke opp før man blir forvert på hund eiet av svensk oppdretter, er reglene rundt oppdrett i Sverige. Man har f.eks ikke lov til å flytte en drektig tispe den siste uka i drektigheten i Sverige, ergo må hunden leveres minst en uke før forventet fødsel. Det kan være flere regler også, jeg har ikke sjekket det opp, det var bare oppdretteren til Leah som nevnte det når hun var her D4A-helgen. Jeg bare veit at i Sverige er det ganske strenge regler oppdrettere skal følge, og gjør de ikke det, kan de miste retten til å registrere valpene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...