Gå til innhold
Hundesonen.no

Passer selen?


Gidske
 Share

Recommended Posts

Har ikke denne selen selv, men ble litt nysgjerrig og gikk inn på denne linken: http://www.hundeutst...sele-p-458.html

Der står det blant annet følgende:

  • Halsmålet er det viktigste målet. Det skal tas helt nederst på halsen. Når du får selen på skal være nok plass til at du får to fingerbredder i mellom (ca 3,5 cm) "ovenifra". Det er bedre å gå opp en størrelse i halsen enn ned om hunden befinner seg midt i mellom. Du kan kompensere ved å stramme inn godt på sidene.
  • Kiloangivelsen som oftest gi riktig størrelser, men ved f.eks små kraftige hunder kan de være lurt å måle.Ligger hunden i grenseland mellom to størrelser vil det som oftest lønne seg å gå opp en størrelse.
  • Det er bedre at stolpen er litt for lang enn for kort.

storrelsefree.jpg

Vet ikke om det kan være til hjelp?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke denne selen selv, men ble litt nysgjerrig og gikk inn på denne linken: http://www.hundeutst...sele-p-458.html

Der står det blant annet følgende:

  • Halsmålet er det viktigste målet. Det skal tas helt nederst på halsen. Når du får selen på skal være nok plass til at du får to fingerbredder i mellom (ca 3,5 cm) "ovenifra". Det er bedre å gå opp en størrelse i halsen enn ned om hunden befinner seg midt i mellom. Du kan kompensere ved å stramme inn godt på sidene.
  • Kiloangivelsen som oftest gi riktig størrelser, men ved f.eks små kraftige hunder kan de være lurt å måle.Ligger hunden i grenseland mellom to størrelser vil det som oftest lønne seg å gå opp en størrelse.
  • Det er bedre at stolpen er litt for lang enn for kort.

storrelsefree.jpg

Vet ikke om det kan være til hjelp?

Nei, nå ble jeg bare enda mer forvirret :D

Altså, jeg får fingre i mellom i halsen når hun har på selen, og i følge målene ligger hun jo midt i størrelses-spennet på halsåpning på størrelse 4, som er den hun har. Men jeg ser også at "v-en" som skal dannes foran på brystet hennes, er mye slakere på min hund enn det jeg ser på flere bilder på nettet. Er det et tegn på at den er for liten? Vektmessig ligger hun jo mellom strl 4 og 5, men kommer nok til å bli 20+ kg om et år.

Hva er stolpen? Er det et mål på selen eller hunden?

Når hun går med selen går hun som regel fint, bortsett fra om hun absolutt skal bort til noe for å snuse og drar kraftig. Drar hun kraftig over lengre avstander begynner hun å pese. Ikke sånn at hun er anpusten, men det høres ut som hun ikke får nok luft. Er den da for liten/stor, eller er dette noe som skjer med alle?

Det er ikke sånn at jeg vegrer meg for å kjøpe ny sele altså, vofse trenge vofse få, men vil være sikker på at eventuelt ny sele passer godt. Må heller ikke ha nonstop, kan godt vurdere andre merker også om det er noen som kunne passe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun går med selen går hun som regel fint, bortsett fra om hun absolutt skal bort til noe for å snuse og drar kraftig. Drar hun kraftig over lengre avstander begynner hun å pese. Ikke sånn at hun er anpusten, men det høres ut som hun ikke får nok luft. Er den da for liten/stor, eller er dette noe som skjer med alle?

Hvis det høres ut som om hun ikke får nok luft, så passer ikke selen. Jeg kan egentlig ikke uttale meg om non-stopselen ettersom jeg ikke har testet den, men av det jeg har hørt så skal den jo være egnet til skikkelig trekk, snørekjøring etc., og da passer den definitivt ikke hvis det høres ut som om hun kveles. Jeg bruker nomesele på mine fuglehunder. Den skal også være trang i halsen, men hvis den passer så skal de ha frie luftveier. Jeg synes at det høres ut som om den selen er for liten. Da noen tok på feil sele på min hund(en størrelse mindre), så skjedde akkurat det du beskriver over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da er alle enige om at den er for liten :ahappy:

Ut og kjøpe ny da, før snøen legger seg. Er alle enige om at vi bare trenger å gå opp en størrelse? Noen andre merker jeg skal vurdere før jeg drar i butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du da? Jeg har en rød non stop liggende du kunne prøvd.

Bor i Gjerstad, litt nord for Risør. Jobber i Arendal. Det er en lokal trekkhundklubb der, så kanskje jeg får lov til å komme på en trening å prøve noen der? Er det frekt å spørre om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte trekksele til min i høst, og sto mellom nonstop sin og troll hundesport sin, på min lapphund satt i alle fall troll sin best. Nonstop sin ble litt sånn skilpaddeskall på ham, selv om den forsåvidt passet. Personlig liker jeg nomeseler uten for mye dill på, så derfor endte vi på troll sin, som er enkel og grei og lett, og passet utrolig godt. Men tror det er kun Troll selv som fører troll sine seler, og de holder bare til i Trondheim, ellers må en kjøpe de på nettet :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at strl. 5 passer best også. Jeg har den strl. selv til min KM, og har solg disse selene til flere med KM og da som oftes strl. 5 som har passet=)

Hei, en munsterlender til! Litt på siden av emne, men ble nysgjerrig. Hva heter din og hvor kommer den fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stolpen er den rette delen fra halsen som går ned mellom frambeina :) Kanskje den er for kort siden det ser ut som selen din ligger veldig inntil armhulen på hunden i forhold til Isak sin? Ellers er det bare å sende en mail og bilder til Non-stop slik jeg gjorde, hun jeg hadde kontakt med var kjempehjelpsom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun heter Vistdalheia's E- Anastacia=) Hun kommer fra Oppdretter med samme navn=) enn din?

Vår heter Vindfinn ABH Auris. Det er første kullet til oppdretter, så kanskje ikke det mest kjente navnet enda. Vi var på lavlandstrening på Tjølling med en annen med unghund tispe fra Sarpsborg, en som hadde fått fra Fugleleiken.

Stolpen er den rette delen fra halsen som går ned mellom frambeina :) Kanskje den er for kort siden det ser ut som selen din ligger veldig inntil armhulen på hunden i forhold til Isak sin? Ellers er det bare å sende en mail og bilder til Non-stop slik jeg gjorde, hun jeg hadde kontakt med var kjempehjelpsom :)

Jeg så også på det. Valget er tatt, vi bytter :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har sett på de litt lettere nomeselene til non-stop også? Kanskje et bedre alternativ til henne?

Free motion er utviklet til vorsthertypehunder, mens nomeselene er utviklet for smalere hunder (alaskan husky etc). På nomeselene er det ingen justeringsmuligheter, men kanskje det er lettere å finne en som passer blant dem :)

Nansen-nomesele_medium.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nomesele ment for et lavt trekkpunkt (feks slede), eller kan den brukes til begge deler? Free Motion er laget for et høyt trekkpunkt, som snørekjøring :) Bare noe å ha i bakhodet når man velger sele :)

Ja, det kan faktisk hende. Tenkte jeg ikke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomeselene er laget for sledehundekjøring ja, med lavt trekkpunkt. FreeMotion er jo på en måte bygd likt som en nomesele, men har den lille strikken på siden som tillater høyt trekkpunkt til snørekjøring.

Det er vel derfor vi kjøpte Nonstop sin, fordi den kan vi bruke til begge deler. Men nå har jeg fått ordnet en byttehandel her, så venter spent på ny sele!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...