Gå til innhold
Hundesonen.no

Vetped

bikkjene
 Share

Recommended Posts

Jeg har kjøpt med Vetped teppe. Jeg skal bruke teppet i hundeburet og å låse døra om dagen i korte perioder og om natten. Tror dere det er for varmt? Tror dere hunden foretrekker Vetped eller fleecetepper? Jeg bruker fleecetepper nå og da ligger det i en haug i det ene hjørnet og bikkja ligger da rett på plastgulvet i buret.

Jeg skal klippe vetped teppet sånn at det passer hundeburet men lønner det seg å klippe akkurat sånn at teppet dekker hele hundeburet? Eller litt ekstra rundt sånn at jeg kan brette kantene opp og det da blir mykere? Eller brette ned? Eller hva lønner seg? Kan jo hende teppet krymper i vask. Hvor mange grader skal jeg vaske vetped en? Og på hvilket program?

Jeg er redd det skal bli for varmt på teppet men er det for varmt for hunden? Det ser jo veldig bløtt ut å ligge på den ulla der på teppet.

Noe som er lurt å tenke på ang. vetped teppet?

Trenger ikke å skrive at jeg ikke skal bruke bur og at jeg ikke skal låse døra igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke heller ha burdøra åpen, så kan hunden gå å legge seg et annet sted dersom den synes det blir for varmt? Min hund veksler mellom soverommet og badet minst 2 ganger om natten for å regulere temperaturen når han synes det blir for varm/kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetped er jo ganske varmt, og hvis hunden allerede dytter fleeceteppene i hjørnet kommer den nok til å gjøre det med vetpeden også. Jeg ville hvertfall ikke hatt noe mer inni der. Og hunden regulerer det jo fint selv ved å omorganisere :)

De kan vel kokvaskes så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om bikkja bevisst dytter fleeceteppene i ett hjørne eller om de bare sklir i ett hjørne av seg selv. Eller sklir vekk når hunden går inn og ut av buret og sparker ifra for komme ut. Da krøller vell fleeceteppet seg automatisk siden det ikke er en slags "sklimatte" under fleecetepper men det er det på vetbed. :)

Hundeburet kan ikke stå åpent pga. flere diverse ting. Vil ikke si det her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å være noen "antiburbitch" altså :lol: Bare tenkte at det ville være mer behagelig for hunden å kunne regulere det litt lettere selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om bikkja bevisst dytter fleeceteppene i ett hjørne eller om de bare sklir i ett hjørne av seg selv. Eller sklir vekk når hunden går inn og ut av buret og sparker ifra for komme ut. Da krøller vell fleeceteppet seg automatisk siden det ikke er en slags "sklimatte" under fleecetepper men det er det på vetbed. :)

Aïda danderer ihvertfall teppene sine selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Det går bra det :D

Istad tok jeg vetbed i halve buret :) Heldigvis kjøpte jeg ett stort hundebur da jeg kjøpte bikkja mi for 1,5 år siden :) Glad for det nå :D Det er 92 cm. langt og på den pappesken som buret var inni så var det haket av for ekstra stort bur. Og jeg måtte ha det største. :P Er det hundeburet i passe størrelse til å ha teppe i halve buret til en hund på 16 kilo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kalexas kennel har jeg veldig godt inntrykk av. Seriøs oppdretter, gode hunder. Disse liker jeg godt. Kreft er vel det vanligste, litt allergi. Og mange er veldig til å slikke, på deg, andre hunder , alt mulig. Utrolig irriterende.  Noen linjer kan ha mye lyd, som i piping.... Lykke til med valpekjøp:)
    • Etter mye grubling fram og tilbake har valget falt på Flat denne gangen. Rasen gir for oss en god kombinasjon av sosial happy-go-lucky familiehund og passe energisk trenings- og hobbyhund for for meg. Planen er valp i løpet av 2026. Nå er jakten på mulige oppdrettere i gang. Jeg har selvsagt kikket innom oppdretterlistene til NKK og retrieverklubben, og det er en start. Jeg vil i tillegg spørre her, er det noen som har en oppdretter å tipse om/anbefale? Gjerne i Trøndelag, men hele landet er forsåvidt aktuelt. Ønsker en oppdretter med fokus på helse og mentalitet, og helst også fokus på bruk av hundene ut over "bare" utstilling. Men jeg er ikke ute etter heftige brukslinjer heller.  Litt upraktisk at mange ikke bruker hjemmesider lengre. En må følge dem på sosiale media, men der må en ofte være valpekjøper allerede for å få tilgang. Liker å kunne få et inntrykk på nett før jeg eventuelt sender epost eller ringer.  Er det noe jeg bør være spesielt obs på med Flat? Vet det kan være en del kreft. Er det noe annet med helse eller mentalitet å være på vakt mot?    
    • Da tok jeg en telefon til en som driver med dette, og det stemmer at han bør ikke løpe på asfalt men at det er individuelt mht hvor mye de tåler. De bør ivertfall ha en hviledag mellom hver gang og løpe sakte når de gjør det. Så uroen jeg hadde inni meg, intuisjonen eller hva det var, stemte. Jeg var nøye på dette i fjor, men det "tok av" i januar med veldig lange turer pga føre. Så nå skal vi legge om løpet igjen og være mer forsiktige sånn vi var før.
    • Etter 3 ganske intensive dager (pga at jeg har hatt tannlegetimer og diverse surr så jeg vil han skal være sliten) hvor han har fått sine 11-12 km hver dag så skal han ha hviledag i dag, dvs vi går en tur over jordet og lar ham løpe litt fritt (som han pleier å gjøre, men når jeg går ved siden av så pleier han å løpe litt i skogen her borte) også kaster vi litt ball og trener litt på kommandoer + biltur som han ivertfall før satte veldig stor pris på men nå tar som en selvfølge, men det er ivertfall et avbrekk. Lengre løpetur på grus må vente litt til da grusveien i skogen er klissvåt. Så det er kanskje 5 km grus, og 7 km asfalt, korter vi ned blir det kanskje 5 km grus og 3 km asfalt eller bare 5 km bare grus men det blir veldig kort for ham. Det er vanskelig å finne så mye andre steder her for ham å løpe. Har hatt ham hos dyrlegen til sjekk for sikkerhets skyld og alt er tipp topp. Han hopper høyt i været av glede når han skal på tur, så det feiler ham ikke noe men av en eller annen grunn bekymrer belastningsskader meg veldig for jeg vet hvor viktig turene er for ham og han er bare 3 år.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...