Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannfelling og doble sett


Fillerya
 Share

Recommended Posts

Det kommer nok litt an på rase, og hvordan bittet ser ut forøvrig.

Selv er jeg ganske kald når det gjelder det der - jeg vil være sikker på at det der ordner seg uten veterinærhjelp da jeg jo vurderer å evt. avle på mine hunder senere. (Beardiser har ofte ganske snaue underkjever og hjørnetenner opp i gommen når de er små)

Doble hjørnetenner i overkjeven uroer jeg meg aldri for - de er liksom ikke i veien for noe. De nye presser de sakte men sikkert ut..

Nede derimot gir meg ofte litt mere uro..

På valpen jeg har nå, Messi, så hadde hun doble nede også til hun var godt over 4 mnd. De nye kom fram og det så greit ut på den ene siden, litt snaut på den andre. Men rett før den nye touchet overkjeven ramlet valpetannen ut, og den nye sklir på utsiden/riktig sted med et "nødskrik". Det var bare noen dager før Kongsbergutstillingen, og da skulle hun bli 5 mnd midt i uken etterpå.

Mange veterinærer er kjappe med å anbefale operasjon/tanntrekking, så det lureste er vel egentlig å spørre en oppdretter av samme rase om det ser "faretruende" ut eller ikke. Etter et tyvetalls valper så blir man litt mere avventende enn med de første, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bare passer du på at ikke tannen (tennene) peker inn i tannkjøttet - er de bare på utsiden av kjeven over/under, så vil hunden ikke få noen problemer med det, selv om det kanskje er litt skjevt...

Men troligvis blir det et perfekt bitt, da!

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at tennene falt ut av seg selv! :D

Ang doble sett tenner:

På hjørnetennene i underkjeven anbefaler min veterinær å trekke tennene dersom de nye hjørnetennene er blitt like lange som valpetennene. Da vil de nye tennene ha god tid til å skli på plass. 6 mnd på en liten rase kan være veldig seint, og også for seint, så det er lurere å se på tennene enn å telle mnd. :) Risikoen med å vente for lenge er jo at tannen vokser opp i kjeven, og lager seg et spor/grop, som da hindrer at tannen faller på plass selv etter valpetannen er trukket. Det kan jo selvsagt også gå bra selv om man velger å vente lengre.

I overkjeven kan man ha mer is i magen, som det allerede er blitt nevnt lengre oppe i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennene hennes slutter aldri å forundre meg. Nå har det kommet dobbelt sett med nye hjørnetenner i underkjeven der den gamle falt ut for noen dager siden. Disse sitter utenpå hverandre. Det virker som om den ytterste er litt løs, men den er for liten til at jeg får noe tak sånn at jeg får dratt den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at alt datt av når hun mistet hele tannen? Av og til kan valpetenner knekke helt ved tannkjøttet, og så blir restene presset opp når den nye tannen fortsetter å vokse.

Dersom ting er løst, og bittet ser ut til å bli greit (altså at nye tann vokser ut der den skal, og ikke opp i kjeven), så kan du se det an. Men jeg ville tatt kontakt med vet dersom du har mistanke om at den lille tannen du ser kan være rester av valpetannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at alt datt av når hun mistet hele tannen? Av og til kan valpetenner knekke helt ved tannkjøttet, og så blir restene presset opp når den nye tannen fortsetter å vokse.

Dersom ting er løst, og bittet ser ut til å bli greit (altså at nye tann vokser ut der den skal, og ikke opp i kjeven), så kan du se det an. Men jeg ville tatt kontakt med vet dersom du har mistanke om at den lille tannen du ser kan være rester av valpetannen.

Sjekket på nytt igjen nå, og da var den borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er vel bare hjørnetennene som man uroer seg spesielt for. (I alle fall hvis man ikke skal ha en utst.hund som har krav om at alle premolarer også MÅ være tilstede..)

Men det gjør ingenting å jevnlig sjekke tenner og tannkjøtt til valpen sin, uansett. Så fortsett å kontrollere inni munnen til hunden og se at alt ser sunt og normalt ut.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...