Gå til innhold
Hundesonen.no

Sammensmelting/"fusion" av melketenner


Irenen
 Share

Recommended Posts

Nora har to fortenner (melketenner) i underkjeven som er "smeltet" sammen som det heter. Det er uvisst om det er en eller to røtter, da jeg ikke vil sedere henne kun for å ta røntgen. Har lest litt om dette hos mennesker, blant annet i denne artikkelen, og forstår det slik at de blivende tennene ofte likevel blir normale.

Men er det noen her som har erfaring med dette hos hund? Har spurt sjefen min (som er dyrlege og tannspesialist), men det var vanskelig for også han å gi et sikkert svar på hvordan det blivende tannsettet vil bli.

Legger ved et bilde jeg tok da hun var 9 uker. Se nede til venstre:

tenner9uker.jpg

Jeg håper (og tror) egentlig at det likevel blir normalt når melketennene byttes ut - og får hun en dobbeltann som voksen, er ikke det noe krise heller. Men jeg er jo så nysgjerrig, så håper noen soniser har vært borti i det samme :) Også håper jeg samtidig at det ikke blir sånn at den/de må trekkes.

(Bare for å presisere; det er altså ikke snakk om tvillingtann da det ikke er en tann for mye. Ved første øyekast ser det ut som det kun er fem fortenner i underkjeven, men ved nærmere undersøkelse ser man at det er to tenner som sitter sammen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Melketanna falt ut uten problemer ved 4mnd-alder, og den nye er kommet opp. Den blivende tanna er også dobbel, og mest sannsynelig er det bare èn rot med to kroner. Jeg tar et røntgenbilde av den når hun blir voksen og skal HD-røntges, bare fordi jeg er nysgjerrig :)

IMG_8224.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke den ser dobbel ut, verken på melketenner eller de permanente. Litt bredere enn de andre, men ikke dobbel selvom?

Synes ikke så godt på bildene kanskje, men den er nok dobbel jo. Går en tynn strek mellom helt ned til rota, der hvor det egentlig skulle vært mellomrom, så det er to kroner der. Men ifølge veterinæren er det trolig bare en rot.

Det spiller ingen rolle for hverken min eller hennes del, og tror ikke det har så fryktelig mye å si på utstilling heller. Men tenkte det var greit å legge ut et "oppfølgingsbilde" her hvis noen skulle lure på det samme ved en senere anledning :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Hvordan ser tennene ut i dag?

Tennene ser bra ut nå :) Hun hadde tendens til overbitt, men nå som alle hjørnetennene er skiftet ut, lover alt godt for et fint saksebitt :) Kan ta et nytt bilde senere.

Men jeg har fått tatt et røntgenbilde av denne fortanna, og den har bare en rot.

rntg-nora1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...