Gå til innhold
Hundesonen.no

Toller vs. Kooiker


marjea
 Share

Recommended Posts

Du, vi skal ha kooikertreff i Oslo 9. desember - det er bare å bli med! :D

Utover dette er jeg for trøtt til å skrive et langt innlegg om rasen akkurat nå, men Marianne har skrevet mye bra :)

Til TS: Ja og på D4A bør er det en fin mulighet til å se mange forskjellige kooikere hele helgen. Vi har egen stand med kooikerklubben også :) Rasen stiller på søndag forøvrig.

Det er bare tre kooikere som stiller i Kongsberg, men jeg kommer sannsynligvistil å være der å se på (lyst hår og briller, muligens med barnevogn, men det er ikke sikkert, og ikke så veldig høy). Har nok ikke med hund, siden han har litt vondt i ryggen sin for tiden, og jeg vil ikke utsette han for allverdens klåing da han er litt redd for ryggen sin for tiden, men du kan sikkert hilse på de andre der, og så kan jeg fortelle litt:) Sitter i avlsrådet for Norsk kooikerklubb, sammen med *Marvin*, så det er liksom litt jobben min å svare på spørsmål. Og om jeg ikke kan svare på alt så kan jeg sikkert sende deg videre til noen som kan:) Og jeg er ikke så veldig skummel altså.

...og sosialiserer med barn fra starten av. Min kooiker er ganske redd for barn, han har vært sosialisert med barn, men bare sånn "rundt fremmede barn" fordi vi ikke har kjent noen som har barn, og han har dermed aldri blitt kjent med noen, lært hvordan barn er. Derfor skremmer de han litt. Vår egen baby (som nå er 6 mnd) går helt greit, men det har tatt tid for han å føle seg trygg på alle de rare lydene og faktene. Og flere skal det bli...

Og jeg er helt enig i at kooikeren generelt (finnes unntak) er skjøre ift andre raser. Jeg syns de er FOR skjøre. Det er en av ulempene. Jeg syns det er litt slitsomt med en hund som alltid er på vakt. Og som alltid har som utgangspunkt at alt er skummelt eller negativt til det motsatte er bevist (i motsetning til feks flat coated, som jeg har hatt før, som syns alt er positivt til det motsatte er bevist, gjerne hundre ganger). Men nå er jo Linux noe for seg selv på det området. Ellers er jeg som regel veldig enig med IreneN og Marvin;) Og jeg regner med at jeg er det nå og:) (har ikke finlest)

Det er nok lurt å sosialisere og miljøtrene blant barn i ulik alder fra starten av ja. Jeg var så heldig å ha venninner som fikk barn samtidig, og så har han vært med på treff der det har vært flere litt større barn. Han lekte sisten og sparket fotball med to stk på 10 og 12 år på et av besøkene vi var på da han var yngre. Helt til de alle tre lå rett ut på plenen og peste :P (fint å slite ut både barn og hund).

Men jeg merker nå når han er voksen, at han ikke liker at fremmede barn skal klappe han på hodet. Han trekker seg unna i det hånden kommer, og når den blir tatt tilbake så prøver han å hilse igjen. Men så snart de klapper alle andre steder, så synes han det er helt greit. Og det kommer an på hvordan barna oppfører seg. Er de engstlige, så blir ha usikker og holder seg unna. Er de sånn type: "ÅÅ herregud så søt!" og setter seg på huk, så løper han bort og skal kose og hoppe med en gang.

Møter vi en kar på veien i stor, mørk jakke med stor hette som står rett opp og ned og ikke rører seg, så pruster han, reiser halen og blir usikker. "Hei, oppfør deg normalt, ellers vet jeg ikke om du er venn eller hva"" :P

Jeg synes også de er FOR skjøre. Jeg er dog veldig fornøyd med min egen, men samtidig så vet jeg at det også har mye med miljøtreningen å gjøre. Det har vært alfa omega. Jeg tror at flere kooikere kunne vært tryggere og kanskje mer sosiale enn enkelte er, hvis man har stort fokus på dette med en gang. Jeg ble egentlig lært at jeg skulle rope at hunden hadde lus, så den slapp å møte andre. Men det er jeg helt uenig i at jeg skal bygge oppunder at rasen har anlegg for å bli reservert/sky(?), og derfor begynne å si det til folk når jeg får valpen i hus. Selvsagt må ikke hunden hilse på alt og alle, men jeg vil ikke at den skal være sky. Så jeg gjorde stikk motsatt, jeg oppmuntret til at andre mennesker og hunder var superkule og at vi burde sjekke de ut. Kanskje bare observere, kanskje hilse, men poenget var å være trygg rundt dem.

For å strø på med litt positivt om min egen hund, så er han en kosegris og elsker å leke med meg og med andre både hunder og mennesker. Han er kanskje den hunden jeg vet om som kan utrykke mest med bare fjestet sitt. Du kan kaste et blikk på ham, og du hvet akkurat hvordan han har det. Han mekler mellom to parter som kanskje ser ut til å være uenige, det synes han er kjipt. Da går han fra den ene til den andre og prøver å få dem til å slutte med å tøyse og tulle men samtidig uttrykke at det her ble litt dårlig stemning egentlig. Han borer hodet under dyna mi og vil ligge i skje om kvelden. Han er glad hver eneste dag og er verdens snilleste "storebror" mot Dany (kelpievalpen). Han har tatt henne i mot med åpne armer, og han setter nesten henne først. (Hun er frekk nok til alltid å sette seg selv først da så.. :P) Jeg elsker kooikeren min, og ville ikke byttet ham bort for alt i hele verden :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at dere er så ivrige på å fortelle om rasene, både på godt og vondt! Tusen takk :flowers:

Lydredsler ser jeg på som et stort problem. Og jeg syns en stor andel tollere har det i forskjellig grad :( Både i forhold til trening og konkurranse og i hverdagen. Det er ikke moro å gå tur med en hund som er livredd halve turen fordi det kjørte en bil over en ferist i starten av turen eller at det smalt av at noen unger spilte fotball mot en vegg for 10 minutter siden og hunden faller sammen og ikke kommer over det. Det er heller ikke moro å få konkurransen sin ødelagt av at det smeller i eksospotta på en moped rett før du skal i ringen og hunden bare tenker på å flykte. Eller å sitte og kose seg på kvelden med en hund som ligger livredd og skjelver på badet fordi det uler i vinden utenfor. Og ikke minst stakkars hunder :( Jeg syns også jeg møter en del tollere som er usikre på folk.

Men om jeg skulle hatt en hund å trene og/eller konkurrere med hadde jeg definitvt valgt tollern istedenfor kooikern :) De er ofte mer gira på trening og belønning og mer gjevnt gira. De er stort sett alltid med og syns det er kult :)

Men det er jo ikke vanlig at det er så ille? En ting er at mange tollere er lydberørte, men som med alt annet så varierer det vel veldig med graden? Det der høres jo ekstremt ut.

Som nevnt tidligere i tråden så kommer jeg ikke til å skaffe meg en kooiker, men er bare interessert i å vite litt mer om den sammenlignet med tolleren - da jeg synes mange sidestiller dem (i ulik grad). Jeg vil ha en hund som kan jobbes med, og selv om tolleren er sær - så er det fortsatt en retriever, med muligheter for en del egenskaper jeg har lyst på i neste hund.

Til TS: Ja og på D4A bør er det en fin mulighet til å se mange forskjellige kooikere hele helgen. Vi har egen stand med kooikerklubben også :) Rasen stiller på søndag forøvrig.

Foreløpig har jeg fri den helgen, så jeg har absolutt vurdert å dra om jeg er i Oslo den helgen. Jeg ser at programmet for foredrag/show er lagt ut, men oversikten over utstillingene kommer kanskje litt senere? Det er vel noe som ikke offentliggjøres, men sendes til deltakerne? Men det legges vanligvis ut på sonen uansett, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at dere er så ivrige på å fortelle om rasene, både på godt og vondt! Tusen takk :flowers:

Foreløpig har jeg fri den helgen, så jeg har absolutt vurdert å dra om jeg er i Oslo den helgen. Jeg ser at programmet for foredrag/show er lagt ut, men oversikten over utstillingene kommer kanskje litt senere? Det er vel noe som ikke offentliggjøres, men sendes til deltakerne? Men det legges vanligvis ut på sonen uansett, gjør det ikke?

Joda, det blir nok skrevet så snart vi har fått PM på mail. Skal prøve å huske å poste det her, ellers ser du det nok i NKK Lillestrøm-tråden tenker jeg :)

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...