Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere Nøtterøy beboere

Linda=D
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Berganveien 62

Hehe jeg ser dit herfra.. :o

Mye fine turområder rundt vardås o.l. Er vel noe skiløyper men jeg har bare bodd her ett år og i fjor var det stusselig med snø. Dvs. Vi går mye i skiløypene uten snø, lite folk der bare masse deilig gjørme. :)

Kart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hehe skummelt? :o

Det er ikke langt til Vardås og området rundt men med det er litt keitete adkomst akkurat fra den adressen så kan være du må finne deg en sti eller over no jorder e.l. Derfra og sørover er det omtrent bare skog og du kan gå til Torød, strengsdal osv. Jeg og radarparet trives bra, vært veldig heldig med leie her da. Hundemiljø vet jeg ikke. Tror det er ne fyr som har noe kurs og treninger, husker ikke hva han kaller seg. Ellers har du Asbjørns hundesenter borti veien her om det er noe du trenger. V&H kan du få kjøpt av meg. :D Uten lappen er vel greit, bussen er treg da kjøre om duken / nesbrygga. Også har du meny butikk her på skallestad og kiwi og shell og pizza og slakter på hjemseng så burde være greit. Nei, det er veldig fint her ute, det blir bar emer og mer landlig jo lenger sør på øya du kommer.

Er det det lilla huset med turkise vinduskarmer? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha neida så koselig atte :D

Var på visning der i dag og jeg synes det virker veldig bra. Var jo egentlig ment to be hehe, men jeg er usikker iom jeg nå har 10 minutter å gå til skolen og om jeg flytter blir det jo å ta to busser. Var veldig fint og idylisk der synes jeg. Også er jo vannet nært også og det er jeg svak for. Kanskje jeg må reise tilbake i morgen for en ny visning før jeg bestemmer meg for noe.

I det ene øyeblikket er jeg sååå sikker på at jeg kommer til å trives og at jeg bare må flytte dit og i det neste så skriker alt nei:-P

Greit å høre da at det er så koselig og bra der som jeg fikk inntrykk av.

Jaa er det lilla huset:-D Hvor fett haha :bananas:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Da var jeg og så på igjen i går og jeg har takket ja til å bo i det lilla huset:-) Hvor bor du i forhold til det Snusken?

hehe så kult, Gratulerer. :sorcerer: Er det hele huset eller en utleiedel?

Tror de har malt vinduskarmene hvite igjen, om du ser på google street view ser du hvordan det var . Må jo helt klart bo en jente der, selv hadde jeg blitt sjøsjuk.. :P I dag har det vært skiltet med "salg" der, garasjesalg eller no?

Er vel en drøye 500m rett sør. inn ved meny oppå kollen der bor vi. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk tror jeg kommer til å trives.:-) Kommer til å mase på deg ang turmuligheter for jeg trenger å gå på annet enn bare asfalt.

Blir å leie en del av huset. Var visst en garasje de har gjort om til hybel. Lyst og koselig inne.

Vinduskarmene på baksiden mot jordene er fortsatt grønne;-)

Hm jeg vet ikke noe om det salg skiltet. Får håpe det bare er noe småting de skal selge unna hehe.

Du vet vel ikke om noen hunder i området jeg kan låne med på tur? Fikset 5 lånehunder i området her, men nå flytter jeg jo fra de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Takk tror jeg kommer til å trives.:-) Kommer til å mase på deg ang turmuligheter for jeg trenger å gå på annet enn bare asfalt.

Blir å leie en del av huset. Var visst en garasje de har gjort om til hybel. Lyst og koselig inne.

Vinduskarmene på baksiden mot jordene er fortsatt grønne;-)

Hm jeg vet ikke noe om det salg skiltet. Får håpe det bare er noe småting de skal selge unna hehe.

Du vet vel ikke om noen hunder i området jeg kan låne med på tur? Fikset 5 lånehunder i området her, men nå flytter jeg jo fra de.

Hei glemte deg her. Ja det er bare mase, får håpe jeg ikke har gitt deg for store forhåpninger det er jo fortsatt begrenset til den lille øya det er men jeg mener nå det er mer gode muligheter her det tatt i betrakting tross mye gjørme og søle. Blir fort kjent her og selvom vi går litt på asfalt av og til så er det adskillig mer landlig enn tettbegyggelse. :) Vet ikke om noen hunder enn mine egne, de kan da lett gjøre mer ut av seg enn 5 og blir gjerne med på tur de. :o Du kan jo henge opp lapper på butikken, ser det er flere som har gjort det om lufting og pass.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"mere mas"

Hehe jeg er ikke så storkreven. så lenge det finnes noen muligheter for noe turtereng så er jeg fornøyd. Går en grusvei rett utenfor huset "mitt". Gikk den ett stykke så var det over på asfalt. Vet du om det går ann å gå den enda lenger? at jeg kanskje gikk "feil"? Jeg tok til høyre når det kom sånn veiskille.

Skulle det være behov (eller jeg flyr på veggen og "må ha" en hund til å gå tur med) så låner jeg gjerne dine :angel: :D

Har lite lyst til å henge opp lapp, men får se hvor desperat jeg blir hehe.

Er det noe sted i nærheten jeg kan trene? f.eks en gress eller grusbane? Hvordan er det med jordene rundt om? Kan man bruke dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hmmm, nå er jeg overhodet ikke med på hvem grusvei du snakker om, i min verden går "hovedveien", Berganveien utenfor huset ditt?

Nå er defintivt årstiden for å bruke jordene og jeg bruker de masse. Men noen steder er det forsådd til neste sesong, der spirer det nå så det ser du, om det ikke spirer enda ser du frø så der viser hvertfall jeg hensyn. :)

Baner til trening er jeg ikke helt sikker på, Har ikke vært der selv men er ett idrettsannlegg på Duken, om du ser Lindholmveienpå kartet kan du jo se der, Anette kan sikkert bidra her :icon_clapping: .. ? vEllers er det noe borte på skolen her Oserød. Området til Gamle Bergan skole forfaller bare, mye glasskår har sluttet å gå der ellers er jo det veldig nære deg. Hmmm jeg får tenke litt. :) Jo også ser det som det er en liten privat bane ved gården på hitsiden av gamle skolen, kanskje du kan snakke med de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar:-D

Den grusveien går på baksiden av det lilla huset. Når man kommer opp bilveien fra båtbryggetingen så er det en grusvei inn til høyre rett før det lilla huset. (Jeg er elendig på å forklare) når man har gått forbi huset er det 3 hester der også er det to greit store jorder hvor den grusveien går mellom dem mener jeg å huske :angel:

Hmm da får jeg sjekke hvordan det ser ut på jordene. Jeg mener det var litt skarpe sånn eeeh "strå" der på noen cm, men de så brune og "gamle" ut.

Båndtvang? hvordan er det? Den er vel ganske streng på hele nøtterøy er den ikke?

Skal sjekke ut de områdene:-) Om jordene kan brukes så holder jo sikkert det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ah ja jeg har vel aldri gått noe særlig bortenfor, altså på din side av veien ned mot båthavna.

Ja det er mest stubb på jordene nå etter kornet, og de vi bruker mest helt supert det, aldri vært noe problem med at stråene er skarpe her . :)

Båndtvang ja var det da.. :o

§ 3. Om båndtvang

I Nøtterøy kommune skal hunder, utover den lovfestede båndtvangen i perioden 1. april til 20. august, holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet slik det framgår av punktene a) til d): a) hele året i og i tilknytning til boligområder og handleområder og beiteområder. b) hele året i parker, anlegg for lek, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler og barnehager. c) hele året i følgende offentlige friluftsområder: Fjærholmen, Nesskogen, Torød Nærmiljøanlegg, Aronsletta og Teieskogen. d) på og ved anlegg for idrett og sport og på badestrender i andre offentlige friluftsområder i sesongen for disse aktivitetene.

Av de friluftsområdene så er det vel Nesskogen som er her ute, tror det er en sånn bitteliten tisseflekk skog ved det idrettsanlegget ute på Duken / nesbrygga jeg skrev om over.

Aldri brydd meg, båndtvang er noe jeg på sett og vis forholder meg til året rundt men slipper de nå på jordene og i skogen lenger ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Hei og hopp jeg trives såå godt her så angrer ikke på at jeg flyttet hit.

Men nå er jeg desperat etter flere turmuligheter. Har stortsett gått rundt på asfalt. Fulgt veien ned til nesbrygga, bort til Kiwi også Berganveien tilbake igjen og den ruten her http://www.endomondo.com/workouts/165025899/8460591 men vil gjerne gå noen lengre turer og aller aller helst i skogen.

Har gått litt i skogen med idretsanlegget, men der kan man nesten ikke blunke for da er man allerede gjennom skogen.

Du nevte skog bortover til Torød. Hvor sånn helt nøyaktig må jeg gå henn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går forbi arås, også går du på sletta videre (mot torød), så kan du ta opp til venstre i spars vei. Gå oppover der, så er det maaange veier inn til høyre inn i en stoor flott skog, hvor du kan gå opp til et utkikspunkt med grill muligheter osv.

kan også gå til venstre og over åsen og ned på havna.

post-6328-0-23737400-1362844642_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for svar:-)
Hørtes jo midt i blinken ut. Har lenge hatt lyst til å pakke kløven til Mike og gå tur i skogen og sette oss ned ett fint sted. Er ikke helt det samme å gå kløvtur langs veien og stoppe på en benk langs veien:-P

Jeg er sikkert helt blåst, men hvor er Arås?
Jeg er ikke kjent så trenger få det inn med ekstremt liten tskje:-P

Kommer ikke inn på linken din:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Arås er vel marinaen som ligger langs veien forbi Meny og utover.. Altså forbi marinaen og opp til venstre.. :) Aldri vært akkurat der selv, har istedet rota meg opp i skogen bak gården FØR arås der traff vi en bønch ville hester og bråsnudde, anbefales ikke... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for svar:-)

Hørtes jo midt i blinken ut. Har lenge hatt lyst til å pakke kløven til Mike og gå tur i skogen og sette oss ned ett fint sted. Er ikke helt det samme å gå kløvtur langs veien og stoppe på en benk langs veien:-P

Jeg er sikkert helt blåst, men hvor er Arås?

Jeg er ikke kjent så trenger få det inn med ekstremt liten tskje:-P

Kommer ikke inn på linken din:-/

Det var ingen link :P det er et bilde bare :P

Knarberg båthavn er sirkelen på kartet. Som da ligger litt sør for nesbrygga. Og arås er da litt sør for knarberg igjen. Om du kjører båtveien så kjørte jeg forbi knarberg og bort til nesbrygga og fylte og kjørte tilbake :P

post-6328-0-64190900-1362871629_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...
Guest Kåre Lise

NM i somling her, fant ut av det området i dag rent tilfeldig egentlig.. Må utforskes nærmere.. Det er jo perforert av stier her sørpå, ett eldorado for stisykling tross at det er lite sammenhengende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...