Gå til innhold
Hundesonen.no

Freestyle - noen tips?

Wheaten terrier

Recommended Posts

Jeg har lyst til å begynne med freestyle (ok, det er mange ting jeg har lyst til som dere kanskje har skjønt gjenneom div. innlegg, men freestyle er en av dem) og lurer da på om dere har noen tips til triks jeg kan lære henne og som jeg eller hvert kan sette sammen til en slags dans til musikk?

Gjerne hvordan man lærer dem inn også... Gjerne også med bruk av klikker, men hovedsaken er tips til freestyletrening uansett...

Har bl.a. tenkt på når hun strekker seg om morgenen, å klikke da og etterhvert sette på kommando, det hadde jo vært ganske tøft! :)

Bra freestylefilm:

http://freestylenorge.com/smartdog.wmv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den filmen er kjempeherlig, rett og slett, man blir glad av og se den :)

Du kan jo bruke en del fra den filmen da, rygg, spinn rundt, slalom mellom beina feks. dette er ting det egentlig ikke er fryktelig vanskelig og lære inn heller.

jeg villet brukt en del lokking, som godbit ved halen for å få til spinn, klikk etterhvert, og øk til den er så rask som du ønsker.

slalom: lokk med godbit evt musematte, slik at hunden må gå igjennom bena dine, får å kunne touche musematten, (om du trener med det.) eller få godbiten, så setter du neste for fram, og klikk(belønning) for gjennomgang.

når det gjelder rygging, holder på å lære ask det, så ber jeg han om å ståforan meg, og så går jeg sakte mot han, slik at han må rygge. så belønner jeg hver gang han år noen steg uten og sette seg. Har ikke kommet lenger enn dit i treningen enda da.. :)

mulig jeg er på dypt vann nå, siden jeg ie veit en døyt om klikkertrening, trur ikke det med lokking og luring er veldig populert i den metoden, men det er en annen diskusjon :D

lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært disse triksene til to hunder: 1. er Lassie, han er "ordentlig klikkertrent" etter beste evne..Hund nr. 2 er trent med klikker og belønning, men med lokking (ikke min). Her er hvordan jeg lærte dem noen triks:

Slalom mellom beina: Nr 1. jeg lærte han å touche fingeren min..Så satte jeg beina fra hverandre, hadde han på den ene siden, og fingeren på den andre, og klikket for at han gikk mellom beina, ikke for å touche fingeren..Etter få repetisjoner kunne jeg ta vekk fingeren, jeg ventet litt, og han strakk hodet frem mellom beina mine for å se etter fingeren, klikk..Så gjorde han dette raskere og raskere..Jeg passet også på å belønne i en posisjon så han var klar til neste repetisjon (belønte foran beinet)

Nr 2...Han trengte litt mer tid, jeg startet med å holde beinet mye høyere oppe, støttet det på en stol/vegg ol. Senket det så mer og mer..Med han visste jeg godbiten på den andre siden, for så å ta den vekk, han prøvde å nå den, men fikk kun belønning hvis han gikk mellom beina mine..Så sluttet jeg og vise han godbiten etterhvert..

Snurring:

Nr 1. freeshapet det, ved å starte å klikke for hoderi til høyre, så en stadig større vridning til han snurret halveis, da kastet jeg godbiten slik at han snurret helt rundt..

Nr. 2Følge etter finger (target) rundt, tok denne bort mer og mer..

Rygging lærte jeg ved å gå mot dem først (slik som buehund jenta nevner), så flyttet jeg inntil en vegg (slik at de skulle gå rett) og lot dem gjøre det frivillig, og "forlangte" at de stadig måtte ta et skritt lenger.

Å stå på to har jeg kun lært til Lassie, brukte targetstick over hodet hans, og klikket for at holdt seg på to bein stadig lengre..Nå jobber jeg med at han skal gå på to, men tydelig at det er vanskelig å holde balansen! :)

Lykke til, freestyle er kjempemorsomt!

Selv har jeg gått kurs, det var kjempeartig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo fortelle det Tinka kan da. Vi driver litt med freestyle.

-hoppe over armen når jeg setter ene kneet i bakken og retter armen rett ut.

-Hoppe over beina mine om jeg løfter dem opp.

-hoppe gjennom armene mine når jeg former dem som en sirkel

-leke klappelek (ta motsatt labb mot min hånd, evt begge hvis jeg holder opp begge)

-rulle rundt

-"pang"

-slalom mellom beina

-sitte bamse

-snurre rundt seg selv. Hvilken vei bestemmes av hvilken hånd jeg gir kommando med

-gå fot, så gå litt i fra snure en gang rundt og gå videre på dn andre siden av meg (jeg skal ikke stoppe mens hun gjør det)

-Hoppe rett opp og ned på kommando

-Rygge når jeg går mot henne, følge etter når jeg går fra henne

-rygge ved siden av meg (fot)

-gå sidelengs foran meg.

De tre siste punktene er jo å følge mine bevegelser.

Kommer ikke på mere nå hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...