Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som sikler

Recommended Posts

Skrevet

Den yngste hunden vår på 5 mnd, har plutselig begynt å sikle. Mye. Tidligere har det hendt at hun har siklet litt når hun har kjørt bil, særlig hvis hun har kastet opp. Men, nå har hun begynt å sikle utrolig mye, hele tiden (tror det begynte i går).

Den andre hunden vår (4 år) har aldri siklet hverken i bil, hjemme, eller andre steder, så dette er ganske nytt for oss.

Er det noen som har noen teorier om hvorfor hun sikler? Det kan jo ikke fortsette sånn? Hun oppfører seg helt normalt i alle tilfeller.

Skrevet

Ja, har lest at det kan være en sammenheng der. Men jeg tror hun har mistet alle tennene nå (er hvertfall ikke mange igjen, om det er igjen noen..), og fått nye, så jeg synes det virker litt rart at det begynner nå. Eller? :)

Skrevet

Sikling og smatting er ofte tegn på kvalme.

Har en hund som spyr i bil og jeg hører han blir kvalm før han spyr. Samme med hun andre som er syk så hører jeg smatting og sikling og kaster hun ut av senga og går ut med henne.

Skrevet

Svar til AnetteH og

Sikling kan være tegn på kvalme :) Bris siklet så mye her en gang at det bare rant, alt han hadde hodet på ble vått, og brystet hans var vått. Men det gikk over etter noen timer. Men det var da her snakk om mye sikkel, ikke litt :)

Sitter det fast noe i tennene på hunden? Det kan også gi kvalme/sikling.

Hmm, ja, det kan jo hende det. At hun rett og slett bare er litt dårlig? Hun har ikke kastet opp. Finner heller ingenting mellom tennene. Vet ikke helt om andre synes det er mye eller lite sikkel, men jeg synes det er mye.

Om det er i bilen vil jeg tippe valpen er bilsjuk jeg. Kvalm...

Ja, vanligvis skjer det innimellom i bilen. Da er hun kvalm, for det skjer når hun kaster opp. Men nå sikler hun hele tiden, inne også. Det har hun ikke gjort tidligere.

Skrevet

Det var da veldig lenge synes jeg... Har du hørt med veterinær? :) Da Bris ble kvalm siklet han så mye at alt han hadde hodet på ble vått, han selv ble våt og det bare rant fra munnen hans hele tiden. Men det varte bare noen timer. Det var en stor forandring på kort tid, ikke litt mer sikkel over noen dager.

Skrevet

Nei, har ikke gjort det enda. Jeg synes det er mindre sikkel nå enn det var i går, men ikke helt normalt enda. Kan jo håpe at det er enda litt mindre i morgen... :)

Da var nok Bris verre. Her ligger det litt store.. øh.. klyser innimellom på gulvet. Og det blir vått uansett hva hun er borti med snuta/munnen. Det henger 10 cm ned fra munnen også (ikke hele tiden nå lenger).

Skrevet

Det ser ut som at hun ikke sikler mer nå :) Var hvertfall lite/ingenting der i dag, så da er det nok over!

Skrevet

Fortsetter det så ville jeg dratt til vet og tatt en sjekk og kanskje fått noe kvalmestillende.. Om det er kvalme så kan det ikke være behagelig og gå slik. Også kan det kanskje være greit og gi noe mat som er lett til magen, type fiskeboller og ris eller noe i den retningen :)

• Like 1
  • 8 years later...
Skrevet

Leste igjennom alle kommentarene, men fant du. Noen gang ut hva det var? 

jeg har en chihuahua valp på 8 måneder. Som har så og si felt alle Valpe tennene sine. Og begynte plutselig å sikle kjempe masse. Med en gang hun la seg til å sove litt blei hun kliss våt av sikkel. Tepper og dyner, hele henne var kliss vått pga hu siklet så mye. Skal sies at jeg skal til veterinær nå til mandagen. Men gir et forsøk om å høre her, om hva det evt er/var☺️ 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...