Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på fly


WheatenMali

Recommended Posts

Jeg fikk høre når jeg flydde at maks kg på hunden er 5 kg for å ha den i cockpiten.

Og vanlig betaling er 100 kr kg i overvekt. dvs at hvis du overskrider 25 kg i bagasje så må du betale 100 kr or ekstra kg. Så hvis du har 24 kg bagasje og hunden veier 10 kg så må du betale 900 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy med valp på 2 kg for litt over et år siden og hadde ingen annen bagasje, da betalte jeg 200 kr.

Når du skal ha med hund inn på flyet så må du søke om det. Det tar opp til 24 timer.

DEtte står på sasbraathens:

Kjæledyr

Husk å reservere plass for kjæledyret når du bestiller billett, ring oss på telefon 05400. Det er bare hunder og katter som aksepteres i kabinen, andre dyr skal plasseres i lasterom. Totalvekt for dyr + bur er maksimum 8 kilo.

Godkjente bur

Mål på bur som er tillatt i kabinen er 40x25x23cm ombord på SAS Braathens-fly. Det er ikke tillatt å ta med dyr i vanlige bager eller esker. Bag eller bur må være godkjent, vanntett, ha fast bunn og være beregnet for transport av dyr.

Salg av bur

Selges hos TRUST (ved spesialbagasje) og gjennom SAS Cargo eller dyrebutikker.

Egen billett

"Pet in Cabin"-billetten har en pris tilsvarende 5 kg overvekt,- se priser under overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da vet jeg hvertfall at jeg kan ha med hunden på flyet :D

Får ringe sas og høre om priser :D

Det er viktig å bestille i veldig god tid hvis man vil ha med hund på fly. Det er ikke alle fly som tar imot hunder i cockpiten, og det er ofte bare lov å ha med en eller to hunder til sammen i flyet.

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D Kommer til å bestille 1mnd i forveien minst' date=' så fort vi har meldt oss på utstillingen 8)[/quote']

Jepp :) Men bare så du vet det liksom, så må man ikke regne med å få ha med hund uansett. I alle fall ikke hvis man må ta et spesielt fly. Det er visst ikke standard prosedyre det der. Men håper det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør jeg kanskje passe på å bestille en sånn billett jeg kan bytte tid med da' date=' jeg hadde tenkt å bestille en "happy" billett men da kan man ikke forandre flyet eller refundere billetten.[/quote']

Kan være lurt ja, men koster jo en del da. Jeg skulle også bestille billetter for en tid siden, og bestilte på nettet. Jeg sendte de først mail og lurte på om det gikk an å ha med hund på det flyet, og da sa de at jeg måtte bestille billetter før de kunne finne ut av det. Så det gjorde jeg, tenkte ikke mer over det. Regnet med at når de sa det sånn, så burde det gå greit uansett, og at jeg ville få lov til å avbestille hvis det ikke gikk i orden. Har ennå ikke fått svar om det går bra å ha med hund da, men skal ringe igjen på tirsdag. Håper bare det går. :) Liten vits i å dra på hundeutstilling uten hund liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...

jeg har en helt annen erfaring enn dere.

Små hunderaser kan man ta med inn i flyet.

Mener grensen ligger på 5 kilo, men om hunden er 5,3 kilo, så spiller det ikke noe rolle. Har aldri vært med på at hunden bli veiet.

Hunden skal ha en vann-tett bunn, og skal sitte på fanget under reisen.

(en plast-bunn med kant inni en bag, 0g med teppe oppi er supert)

Større hunder må sitte i lasterommet.

Her er grensen 40 kilo.

Vekten på hunden blir skrevet ned når man bestiller biletten, og jeg har ikke hørt om noen som har fått hunden sin veid når dem har kommet til flyplassen.

Om hunden er stor eller liten, sitter på fanget eller i lasterommet er prisen kr. 200,- pr. strekning.

Når det gjelder hund i lasterommet, er det av flyselskapene ikke tillatt å ha flere enn 2 hunder.

Man trenger ikke å bestille dyre flybill for å få med seg en hund.

Finn en reise på Norwegian tur/retur som passer deg, og ring dem og spør om de kan søke om det er plass til en hund på de rutene.

Sist jeg reiste med hund på fly fikk jeg svar etter mindre enn en time.

Til info så er Norwegian kjappere her enn SAS etc, i alle fall er det min klare oppfatning.

Eneste negative med å bestille med hund, er at man ikke kan få nettrabatten. Hva hjelper det å kjøpe reise til seg selv, om man ikke får hunden med?

Så om man er flere som reiser sammen anbefaler jeg å ringe flyselskapet og bestille 1 person og hund, og når du får bekreftet plass til deg og hund, bestille til resten av gjengen med nettrabatt.

Som du skjønner betaler man kr. 200,- for å ha med hund, og det har altså ikke noe å gjøre med overvekt. Du har din "vanlige vekt" å ha med deg utenom hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at man kun betaler for, og er bundet for personen som skal reise.

Hunden betaler man for på flyplassen, og kan avbestilles når som helst, uten at man må betale noe som helst for avbestillingen.

Så om man velger å reise uten hund, blir det ikke noen kostnader, om man ombestemmer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør jeg kanskje passe på å bestille en sånn billett jeg kan bytte tid med da, jeg hadde tenkt å bestille en "happy" billett men da kan man ikke forandre flyet eller refundere billetten.

Når du skal bestille bilett bør du ringe å bestille. Da får du vite raskest om du får ha med hunden også. :wink:

Sist jeg hadde med hund tok det bare 5 minutter før de ringte og bekreftet at det var i orden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valp:

Hvilket flyselskap har du reist med når du har hatt hund på fanget da`?

Står jo på nettsidene til både Norwegian og sasbraathens at det IKKE er lov å ta hunden ut av bagen/buret.

Jeg skrev; "Hunden skal ha en vann-tett bunn, og skal sitte på fanget under reisen.

(en plast-bunn med kant inni en bag, 0g med teppe oppi er supert) "

Mulig jeg skrev det litt dumt...

ALTSÅ... bagen med hunden SKAL være på fanget!

Jeg har hatt hodet til hunden stikkende ut ut når jeg går ut/inn av flyet, og når jeg setter meg ned, åpner jeg baggen, men tar IKKE hunden ut av baggen...

Men viktig at det ikke "bare" er en vanlig bag...

De sjekker ofte at man har skikkelig bunn i den, som holder inne tiss om uheller kulle skje... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi fløy så sto det at Baggen/buret skal stå under flysetet foran deg..

hmm... det hørtes jo litt rart ut.

Der er det jo bare plass til et lite marsvin... :roll: :D

Og skal det stå nedenfor setet ditt, er det ikke plass til beina dine...

Ikke vet jeg.... personlig har jeg i alle fall hatt den på fanget OPPI en bag.

Sist jeg reiste med fly, var det en dame 2 rekker foran meg som satt med en katt i et bur på fanget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...