Gå til innhold
Hundesonen.no

For treg kontakt mellom GF`ene


Cirkamor

Recommended Posts

Vi har en utfordring vi trenger å trene på og jeg har prøvd forskjellige måter uten at resultatet er bra nok. Trenger noen tips fra dere her..

Når jeg får hunden f.eks. inn på plass så tar det litt for lang tid før hun ser på meg så jeg kan gi ny kommando. Dette ser ut som gjelder på de øvelser hvor hun er inntil meg - på plass, sitt og dekk. Hun er kjappere på kontakt når jeg f.eks. har henne i sitt/dekk - går fra og står foran henne på avstand. Når vi er i bevegelse som fri ved fot tar hun bra kontakt.

Virker nesten som hun vegrer seg litt for å se opp på meg når hun er ved siden av meg - hun må ta en titterunde på andre ting først før hun ser på meg. Jeg har jobbet og jobber mye med kontakttrening og vi har en bra kjemi sammen.

Jeg har prøvd ut forskjellige ting for å få dette bedre uten at resultatene er gode nok. Jeg har prøvd å belønne mye for kontakt i starten når vi går og trener på steder med mye forstyrrelser - hjelper litt men ikke bra nok synes jeg. Jeg bruker alltid en bedre godbit på steder med forstyrrelser men hun er fremdeles for nysgjerrig på andre ting som foregår rundt henne. Hjemme på parketten opplever jeg det samme selv om tiden der er kortere før hun tar kontakt. Hjemme har jeg også testet ut med bedre godbit men fremdeles går det for lang tid før hun tar kontakt. Jeg vil at hun skal gjøre adferden og så være klar rimelig kjapt igjen.

Vi trenger råd i hht klikkerfilsosofien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en utfordring vi trenger å trene på og jeg har prøvd forskjellige måter uten at resultatet er bra nok. Trenger noen tips fra dere her..

Når jeg får hunden f.eks. inn på plass så tar det litt for lang tid før hun ser på meg så jeg kan gi ny kommando. Dette ser ut som gjelder på de øvelser hvor hun er inntil meg - på plass, sitt og dekk. Hun er kjappere på kontakt når jeg f.eks. har henne i sitt/dekk - går fra og står foran henne på avstand. Når vi er i bevegelse som fri ved fot tar hun bra kontakt.

Virker nesten som hun vegrer seg litt for å se opp på meg når hun er ved siden av meg - hun må ta en titterunde på andre ting først før hun ser på meg. Jeg har jobbet og jobber mye med kontakttrening og vi har en bra kjemi sammen.

Jeg har prøvd ut forskjellige ting for å få dette bedre uten at resultatene er gode nok. Jeg har prøvd å belønne mye for kontakt i starten når vi går og trener på steder med mye forstyrrelser - hjelper litt men ikke bra nok synes jeg. Jeg bruker alltid en bedre godbit på steder med forstyrrelser men hun er fremdeles for nysgjerrig på andre ting som foregår rundt henne. Hjemme på parketten opplever jeg det samme selv om tiden der er kortere før hun tar kontakt. Hjemme har jeg også testet ut med bedre godbit men fremdeles går det for lang tid før hun tar kontakt. Jeg vil at hun skal gjøre adferden og så være klar rimelig kjapt igjen.

Vi trenger råd i hht klikkerfilsosofien...

Klart du skal få råd...

Først setter jeg opp de 4 kriteriene. Du kjenner dem jo siden du klikkertrener men det kan være greit for andre som leser også.

1. du må ha rett forserker..

2. du må ha rett frekvens...

3. du må ha rett timing..

4. du må ha rett kriterium

Får du ikke til det du trener på, så finner du alltid feilen i en eller fler av de fire.

Limt inn: Jeg har prøvd å belønne mye for kontakt i starten når vi går og trener på steder med mye forstyrrelser.

Ikke tren på steder med mye forstyrrelser. (4)

Om hunden er mer opptatt av miljøet rundt deg er kriteriet for å trene der og da..galt.

Du kan prøve å heve forsterkningskvaliteten (1) eller senke kriteriet.(4)

Disse to henger som regel sammen.

Del opp øvelsen i mindre momenter og tren på timingen. Dvs. forserkeren må treffe atferden. En fin øvelse for deg kan være å kaste en tennisball opp i luften og prøve å treffe smokket når den treffer bakken med klikkeren. (3)

Da kan du jakte på øyekontakt. Et blikk på deg er nok og så fortsetter du å bygge på tiden hunden har øyekontkkt med deg. Kanskje du allerede neste dag har en hund som er på nett 5 sekunder? :D Denne måte å trene kontakt på er helt super og sett deg et mål...Hunden skal klare å holde øyekontakt med meg i 20 sekunder...Du kan bygge tiden i alle situasjoner bare hunden er på nett(øyekontakt) Når hunden klarer å være på nett med deg mens den sitter i front..står...ligger...er på plass...går fot...under inkalling..ved å vende rundt...ja du bestemmer selv alle de situasjoner du vil ha hunden på nett. Ikke tren for lenge. Korte økter med intens og ofte forserkning i nylæringen (2). Hunden evne til å være på hugget må altså også trenes opp. Moralen er korte intense økter...kjedelige pauser. Du sier at dere har en god kjemi og vil klikkertrene. Da er det ikke nødvendig å poengtere at du ikke må bruke positiv straff. Hvordan er det med hjelpere? Er hunden avghengig av hjelpere? mange bruker ubevisst det og så er de borte under konkurranser. Lider du av ekornsyndrom? (smatter) eller dårlig hjerte? (holder hånden foran hjertet).. Hva med mobiltelfsyndrom? (Hallooooo)

Eller kengurusyndrom? (taske med godbiter på magen)

Dette er hjelpere som hunden blir avhengig av og er de plutselig borte så går det som regel skeis :D

Om du ser på lydighetskonkurranser... og de som har trent på denne måten..hunden viker ikke med blikket et sekund under hele programmet. Under sjult fører (fellesøvelser) så stirrer hunden intens og uavbrutt på det punktet føreren forsvant. Ikke noe rart at de nå entrer pallen =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er den intense kontakten vi jakter på nå.. Vårt nyttårsønske nr.1

Jeg kjenner godt til de 4 kriteriene og det er her jeg mener jeg har jobbet bevisst. Jeg har økt forsterker, timing, frekvens og kriterier i settinger med forstyrrelser rundt oss. Jeg trener i stor avstand til de andre, jeg har bedre godbiter, jeg klikker oftere, jeg trener på GF`er jeg vet hun kan osv.. Hun kan sitte og titte inn i skauen en stund evt snuse på overvær før hun ser på meg. Og ikke nødvendigvis de andre hundene der borte på gressmatta. Hjemme på parketten kan hun se seg litt rundt før hun titter på meg. Blir litt forvirra av dette - her hjemme er det jo minimalt forstyrrelser. Dvs når vi trener så er hun absolutt i treningsmodus og skjønner godt at nå er det moro og gøy - hun er veldig fokusert på det vi gjør men som jeg sier; det er stort sett på adferder som er inntil meg at vi sliter litt..

Vi jobber masse med blikkontakt - hun får ingenting fra meg før hun ser på meg.. Kan vente på maten sin mens jeg smører meg en skive brød eller pusler på kjkkenet og så kommer ut og sier værsegod når vi har blikkontakt. Jobber også mye med kontakt ute på tur.. Samt en del med belønning bak henne f.eks..

Og ingen syndrom enda som jeg vet om :D Men det er klart jeg bruker sikkert noe kroppsspråk jeg ikke er bevisst. Har nå prøvd å gå gjennom hvordan jeg er i disse settinger men det klarer jeg ikke uten å videfilme meg selv..

De poengene du har her er bra.. men føler jeg har tenkt gjennom dem og ser ikke helt hvor vi feiler. Ett sted er det vi feiler men klarer ikke se skogen for trær akkurat nå... Har fundert masse over dette men enda ingen løsning på hvordan få det til evt hvor vi misser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er den intense kontakten vi jakter på nå.. Vårt nyttårsønske nr.1

Jeg kjenner godt til de 4 kriteriene og det er her jeg mener jeg har jobbet bevisst. Jeg har økt forsterker, timing, frekvens og kriterier i settinger med forstyrrelser rundt oss. Jeg trener i stor avstand til de andre, jeg har bedre godbiter, jeg klikker oftere, jeg trener på GF`er jeg vet hun kan osv.. Hun kan sitte og titte inn i skauen en stund evt snuse på overvær før hun ser på meg. Og ikke nødvendigvis de andre hundene der borte på gressmatta. Hjemme på parketten kan hun se seg litt rundt før hun titter på meg. Blir litt forvirra av dette - her hjemme er det jo minimalt forstyrrelser. Dvs når vi trener så er hun absolutt i treningsmodus og skjønner godt at nå er det moro og gøy - hun er veldig fokusert på det vi gjør men som jeg sier; det er stort sett på adferder som er inntil meg at vi sliter litt..

Vi jobber masse med blikkontakt - hun får ingenting fra meg før hun ser på meg.. Kan vente på maten sin mens jeg smører meg en skive brød eller pusler på kjkkenet og så kommer ut og sier værsegod når vi har blikkontakt. Jobber også mye med kontakt ute på tur.. Samt en del med belønning bak henne f.eks..

Og ingen syndrom enda som jeg vet om :D Men det er klart jeg bruker sikkert noe kroppsspråk jeg ikke er bevisst. Har nå prøvd å gå gjennom hvordan jeg er i disse settinger men det klarer jeg ikke uten å videfilme meg selv..

De poengene du har her er bra.. men føler jeg har tenkt gjennom dem og ser ikke helt hvor vi feiler. Ett sted er det vi feiler men klarer ikke se skogen for trær akkurat nå... Har fundert masse over dette men enda ingen løsning på hvordan få det til evt hvor vi misser..

Intens kontakt må læres det også :D

Slik gjorde vi det i et lignende tilfelle og du kan bruke samme måten selv om du må begynne på nytt?

Hunden i fråga falt lett ut på grunn av omgivelsene og klarte ikke konsentrere seg. Vi møttes ute med litt forstyrrelser rundt et stykke unna. Tilpasset etter hennes utsagn. Punkt 1.ut av bilen!

Begynn der. Du skal kunne åpne døren og hunden skal sitte og ha øyekontakt. Jobb med det til den mestrer 20 sekunder. I mitt tilfelle fikk vi til øyekontakt i 3 sekunder ca. den første dagen. Så lukket hun døren, satte seg inn og dro hjem. Det var treningen den dagen. Neste gang fikk vi et par sekunder til før hun dro hjem. Etter noen ganger klarte hunden å sitte pal og holde kontaken i 20 sekunder og vi begynte på neste moment

2. ut av bilen. Det er belønning for hunden og for å få den må den da sitte og spørre eieren om lov til å gå ut. vel ute var det pluttselig nye forstyrrelser og igjen jaktet vi på kontakt i den situasjonen og nye 20 sekunder måtte bygges opp fra grunnen av.

3. Bort fra bilen. bare en fire fem meter til å begynne med og igjen tilbake til null med å bygge sekunder, men nå begynte det å gå raskere. Hele tiden måtte vi sørge for rett miljø så det ikke ble for vanskelig.

4. generallisere.

Hunder har medfødt evne til å generallisere (noen få har det ikke og de har et problem). Etter en tid vil hunden generallisere mer og med og er på nett med deg uansett når du trenger det :P Lydighetsøvelse nr. en to og tre.. er faktisk kontakt, kontakt og kontakt. Ikke tenk på, hverken på plass, gå fot eller noe som helst annet før hunden mestrer 20 sekunder med full kontakt. det er jobb nr. en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som om du gjør noe "galt" overhodet, alt er "etter boka". Det vi har oppdaget er noe av det viktigste er å lære hunden å jobbe raskt - altså å jobbe uten pauser mellom belønning og neste repetisjon. En annen sak er å lære hunden å kjempe litt ekstra for belønningene, ikke bare få de servert "gratis".

Selv om du har kommet mye lenger enn det "å klikke inn hunden", så finner du noen tips ang pauser og aktive belønninger i denne artikkelen fra Fannys hjemmeside: http://www.klickerklok.se/klickigang.htm

Tror det kan være bra å bare jobbe med dette ene kriteriet en stund - "se på deg (komme i arbeidsmodus) direkte når hun er ferdig med belønningen".

Husk bare på å være veldig nøye på å skille mellom "repetisjon" der du er passiv og står rett opp og ned som på konkurranse eller står avslappet og stille som i hverdagen (eller evt går bakover og hun følger etter), og "belønning" der du (etter klikket vel å merke) er aktiv, kan la henne få jage godishånda, du kan rose, springe rundt sammen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som om du gjør noe "galt" overhodet, alt er "etter boka". Det vi har oppdaget er noe av det viktigste er å lære hunden å jobbe raskt - altså å jobbe uten pauser mellom belønning og neste repetisjon. En annen sak er å lære hunden å kjempe litt ekstra for belønningene, ikke bare få de servert "gratis".

Selv om du har kommet mye lenger enn det "å klikke inn hunden", så finner du noen tips ang pauser og aktive belønninger i denne artikkelen fra Fannys hjemmeside: http://www.klickerklok.se/klickigang.htm

Tror det kan være bra å bare jobbe med dette ene kriteriet en stund - "se på deg (komme i arbeidsmodus) direkte når hun er ferdig med belønningen".

Husk bare på å være veldig nøye på å skille mellom "repetisjon" der du er passiv og står rett opp og ned som på konkurranse eller står avslappet og stille som i hverdagen (eller evt går bakover og hun følger etter), og "belønning" der du (etter klikket vel å merke) er aktiv, kan la henne få jage godishånda, du kan rose, springe rundt sammen etc.

Etter tipset fra Ingar og nå deg så ser jeg at vi har vært for sløve med den intense kontakten.. Vi er allerede godt igang med tipset fra Ingar. Har begynt med det enkleste - servering av mat og holde blikkontakt lenger og lenger og det funker bra. Deretter vil jeg overføre dette på andre kommandoer og adferder. Og som du sier prioritere trening på dette framover.

Fint tips ang. det å være mer aktiv når en belønner. Har ikke tenkt på det og vi har nok jobbet noe passivt her ser jeg nå.. Skal bruke dette også bevisst samt variere mer enn vi har gjordt til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tipset fra Ingar og nå deg så ser jeg at vi har vært for sløve med den intense kontakten.. Vi er allerede godt igang med tipset fra Ingar. Har begynt med det enkleste - servering av mat og holde blikkontakt lenger og lenger og det funker bra. Deretter vil jeg overføre dette på andre kommandoer og adferder. Og som du sier prioritere trening på dette framover.

Fint tips ang. det å være mer aktiv når en belønner. Har ikke tenkt på det og vi har nok jobbet noe passivt her ser jeg nå.. Skal bruke dette også bevisst samt variere mer enn vi har gjordt til nå.

Vær bare klar over at dette med å være aktiv...helst ikke skal gjelde deg. I belønningsøyeblikket blir du passiv og stiv og den aktive parten..er hunden. Det er fordi i praksis, om du ønsker å gå lydighet, så lærer hunden at når mor blir "stiv" er det et positivt betinget signal du har nytte av når dommeren ser på deg med argusøyne for å flefle deg for hver unødvendige muskelbevegelse du gjør. Enkelte dommere trekker deg i poeng bare du kommer med en ubevisst liten håndbevegelse eller nikk på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. hm,hm..

Ser jo også i artikkelen til Fanny at det går på at hunden skal være aktiv her; dvs strekke seg litt/jobbe for å få den og det virker som hun mener at dette gjelder i starten for å jobbe opp litt intensitet. Virker fornuftig men jeg skal ha i bakhodet at jeg selv ikke skal bli for aktiv.. Vil man ikke få samme effekt med å legge godbit bak hunden som belønning?

Jeg prøver å variere måten å gi godbit på ganske mye for å få det til å bli litt utforutsigbart hvor den kommer fra. Kaster den bak/foran, gir fra høyre hånd, går bort og gir den foran henne eller legger ut godbit bak henne som hun får ved værsegod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bare klar over at dette med å være aktiv...helst ikke skal gjelde deg. I belønningsøyeblikket blir du passiv og stiv og den aktive parten..er hunden. Det er fordi i praksis, om du ønsker å gå lydighet, så lærer hunden at når mor blir "stiv" er det et positivt betinget signal du har nytte av når dommeren ser på deg med argusøyne for å flefle deg for hver unødvendige muskelbevegelse du gjør. Enkelte dommere trekker deg i poeng bare du kommer med en ubevisst liten håndbevegelse eller nikk på hodet.

Cirkamor:

Under "repetisjon" dvs straks hunden har sluppet leksaken eller har svelget belønningen er du passiv og står konkuransemessig rett opp og ned. Under "belønningsfasen" (etter klikket eller "bra") gjør du alt det som er med på å øke forsterkningskvaliteten. Det er så lett å belønne for dårlig fordi en har så lyst til kjøre neste repetisjon eller fordi en henger seg så opp i "reglene" for klikkertrening (ikke hjelp, være passiv osv). Under belønning kan med fordel både hund og fører være aktive, lær gjerne hunden å kjempe litt ekstra for belønningene, men akkurat hvordan dette gjøres eller hvordan en leker best med sin hund varierer veldig fra individ til individ.

Det gjelder å holde repetisjonsfasen og belønningsfasen klart fra hverandre og være tydelig med dette, slik at ikke repetisjonsfasen blir full av lokking og klovneri fra førers side for å lure hunden til å gjøre en innsats. Eller at du legger til deg små "dobbeltkommandoer" under repetisjonsfasen som Ingar skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bare klar over at dette med å være aktiv...helst ikke skal gjelde deg. I belønningsøyeblikket blir du passiv og stiv og den aktive parten..er hunden. Det er fordi i praksis, om du ønsker å gå lydighet, så lærer hunden at når mor blir "stiv" er det et positivt betinget signal du har nytte av når dommeren ser på deg med argusøyne for å flefle deg for hver unødvendige muskelbevegelse du gjør. Enkelte dommere trekker deg i poeng bare du kommer med en ubevisst liten håndbevegelse eller nikk på hodet.

Forresten, Ingar, hva mener du med at du skal bli passiv i belønningsøyeblikket? At "fører blir passiv" skal være en betinget forsterker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, Ingar, hva mener du med at du skal bli passiv i belønningsøyeblikket? At "fører blir passiv" skal være en betinget forsterker?

he he dette er et tips som kommer fra Eva Bodfeldt og er myntet først og fremst på de som er i lydighetsringen. Der er man mer eller mindre nødt til å gå som en stiv stokk og da er det lurt å la den holdningen være et signal til hunden om at det kan komme belønning. På trening er ofte føreren lealus i alle ledd og er mer eller mindre aktiv så det holder. Poenget er å trene på de forhold man møter i ringen. Har du sett henne og hunden gå fri ved fot? Det er en estetisk nytelse. Hvor dette havner er i forhold til læringlover skiter jeg en lang mars i.. Vi ser bare at det er effektiv læring og gir en glad ivrig hunde med en passiv fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...