Gå til innhold
Hundesonen.no

For treg kontakt mellom GF`ene


Cirkamor

Recommended Posts

Vi har en utfordring vi trenger å trene på og jeg har prøvd forskjellige måter uten at resultatet er bra nok. Trenger noen tips fra dere her..

Når jeg får hunden f.eks. inn på plass så tar det litt for lang tid før hun ser på meg så jeg kan gi ny kommando. Dette ser ut som gjelder på de øvelser hvor hun er inntil meg - på plass, sitt og dekk. Hun er kjappere på kontakt når jeg f.eks. har henne i sitt/dekk - går fra og står foran henne på avstand. Når vi er i bevegelse som fri ved fot tar hun bra kontakt.

Virker nesten som hun vegrer seg litt for å se opp på meg når hun er ved siden av meg - hun må ta en titterunde på andre ting først før hun ser på meg. Jeg har jobbet og jobber mye med kontakttrening og vi har en bra kjemi sammen.

Jeg har prøvd ut forskjellige ting for å få dette bedre uten at resultatene er gode nok. Jeg har prøvd å belønne mye for kontakt i starten når vi går og trener på steder med mye forstyrrelser - hjelper litt men ikke bra nok synes jeg. Jeg bruker alltid en bedre godbit på steder med forstyrrelser men hun er fremdeles for nysgjerrig på andre ting som foregår rundt henne. Hjemme på parketten opplever jeg det samme selv om tiden der er kortere før hun tar kontakt. Hjemme har jeg også testet ut med bedre godbit men fremdeles går det for lang tid før hun tar kontakt. Jeg vil at hun skal gjøre adferden og så være klar rimelig kjapt igjen.

Vi trenger råd i hht klikkerfilsosofien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en utfordring vi trenger å trene på og jeg har prøvd forskjellige måter uten at resultatet er bra nok. Trenger noen tips fra dere her..

Når jeg får hunden f.eks. inn på plass så tar det litt for lang tid før hun ser på meg så jeg kan gi ny kommando. Dette ser ut som gjelder på de øvelser hvor hun er inntil meg - på plass, sitt og dekk. Hun er kjappere på kontakt når jeg f.eks. har henne i sitt/dekk - går fra og står foran henne på avstand. Når vi er i bevegelse som fri ved fot tar hun bra kontakt.

Virker nesten som hun vegrer seg litt for å se opp på meg når hun er ved siden av meg - hun må ta en titterunde på andre ting først før hun ser på meg. Jeg har jobbet og jobber mye med kontakttrening og vi har en bra kjemi sammen.

Jeg har prøvd ut forskjellige ting for å få dette bedre uten at resultatene er gode nok. Jeg har prøvd å belønne mye for kontakt i starten når vi går og trener på steder med mye forstyrrelser - hjelper litt men ikke bra nok synes jeg. Jeg bruker alltid en bedre godbit på steder med forstyrrelser men hun er fremdeles for nysgjerrig på andre ting som foregår rundt henne. Hjemme på parketten opplever jeg det samme selv om tiden der er kortere før hun tar kontakt. Hjemme har jeg også testet ut med bedre godbit men fremdeles går det for lang tid før hun tar kontakt. Jeg vil at hun skal gjøre adferden og så være klar rimelig kjapt igjen.

Vi trenger råd i hht klikkerfilsosofien...

Klart du skal få råd...

Først setter jeg opp de 4 kriteriene. Du kjenner dem jo siden du klikkertrener men det kan være greit for andre som leser også.

1. du må ha rett forserker..

2. du må ha rett frekvens...

3. du må ha rett timing..

4. du må ha rett kriterium

Får du ikke til det du trener på, så finner du alltid feilen i en eller fler av de fire.

Limt inn: Jeg har prøvd å belønne mye for kontakt i starten når vi går og trener på steder med mye forstyrrelser.

Ikke tren på steder med mye forstyrrelser. (4)

Om hunden er mer opptatt av miljøet rundt deg er kriteriet for å trene der og da..galt.

Du kan prøve å heve forsterkningskvaliteten (1) eller senke kriteriet.(4)

Disse to henger som regel sammen.

Del opp øvelsen i mindre momenter og tren på timingen. Dvs. forserkeren må treffe atferden. En fin øvelse for deg kan være å kaste en tennisball opp i luften og prøve å treffe smokket når den treffer bakken med klikkeren. (3)

Da kan du jakte på øyekontakt. Et blikk på deg er nok og så fortsetter du å bygge på tiden hunden har øyekontkkt med deg. Kanskje du allerede neste dag har en hund som er på nett 5 sekunder? :D Denne måte å trene kontakt på er helt super og sett deg et mål...Hunden skal klare å holde øyekontakt med meg i 20 sekunder...Du kan bygge tiden i alle situasjoner bare hunden er på nett(øyekontakt) Når hunden klarer å være på nett med deg mens den sitter i front..står...ligger...er på plass...går fot...under inkalling..ved å vende rundt...ja du bestemmer selv alle de situasjoner du vil ha hunden på nett. Ikke tren for lenge. Korte økter med intens og ofte forserkning i nylæringen (2). Hunden evne til å være på hugget må altså også trenes opp. Moralen er korte intense økter...kjedelige pauser. Du sier at dere har en god kjemi og vil klikkertrene. Da er det ikke nødvendig å poengtere at du ikke må bruke positiv straff. Hvordan er det med hjelpere? Er hunden avghengig av hjelpere? mange bruker ubevisst det og så er de borte under konkurranser. Lider du av ekornsyndrom? (smatter) eller dårlig hjerte? (holder hånden foran hjertet).. Hva med mobiltelfsyndrom? (Hallooooo)

Eller kengurusyndrom? (taske med godbiter på magen)

Dette er hjelpere som hunden blir avhengig av og er de plutselig borte så går det som regel skeis :D

Om du ser på lydighetskonkurranser... og de som har trent på denne måten..hunden viker ikke med blikket et sekund under hele programmet. Under sjult fører (fellesøvelser) så stirrer hunden intens og uavbrutt på det punktet føreren forsvant. Ikke noe rart at de nå entrer pallen =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er den intense kontakten vi jakter på nå.. Vårt nyttårsønske nr.1

Jeg kjenner godt til de 4 kriteriene og det er her jeg mener jeg har jobbet bevisst. Jeg har økt forsterker, timing, frekvens og kriterier i settinger med forstyrrelser rundt oss. Jeg trener i stor avstand til de andre, jeg har bedre godbiter, jeg klikker oftere, jeg trener på GF`er jeg vet hun kan osv.. Hun kan sitte og titte inn i skauen en stund evt snuse på overvær før hun ser på meg. Og ikke nødvendigvis de andre hundene der borte på gressmatta. Hjemme på parketten kan hun se seg litt rundt før hun titter på meg. Blir litt forvirra av dette - her hjemme er det jo minimalt forstyrrelser. Dvs når vi trener så er hun absolutt i treningsmodus og skjønner godt at nå er det moro og gøy - hun er veldig fokusert på det vi gjør men som jeg sier; det er stort sett på adferder som er inntil meg at vi sliter litt..

Vi jobber masse med blikkontakt - hun får ingenting fra meg før hun ser på meg.. Kan vente på maten sin mens jeg smører meg en skive brød eller pusler på kjkkenet og så kommer ut og sier værsegod når vi har blikkontakt. Jobber også mye med kontakt ute på tur.. Samt en del med belønning bak henne f.eks..

Og ingen syndrom enda som jeg vet om :D Men det er klart jeg bruker sikkert noe kroppsspråk jeg ikke er bevisst. Har nå prøvd å gå gjennom hvordan jeg er i disse settinger men det klarer jeg ikke uten å videfilme meg selv..

De poengene du har her er bra.. men føler jeg har tenkt gjennom dem og ser ikke helt hvor vi feiler. Ett sted er det vi feiler men klarer ikke se skogen for trær akkurat nå... Har fundert masse over dette men enda ingen løsning på hvordan få det til evt hvor vi misser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er den intense kontakten vi jakter på nå.. Vårt nyttårsønske nr.1

Jeg kjenner godt til de 4 kriteriene og det er her jeg mener jeg har jobbet bevisst. Jeg har økt forsterker, timing, frekvens og kriterier i settinger med forstyrrelser rundt oss. Jeg trener i stor avstand til de andre, jeg har bedre godbiter, jeg klikker oftere, jeg trener på GF`er jeg vet hun kan osv.. Hun kan sitte og titte inn i skauen en stund evt snuse på overvær før hun ser på meg. Og ikke nødvendigvis de andre hundene der borte på gressmatta. Hjemme på parketten kan hun se seg litt rundt før hun titter på meg. Blir litt forvirra av dette - her hjemme er det jo minimalt forstyrrelser. Dvs når vi trener så er hun absolutt i treningsmodus og skjønner godt at nå er det moro og gøy - hun er veldig fokusert på det vi gjør men som jeg sier; det er stort sett på adferder som er inntil meg at vi sliter litt..

Vi jobber masse med blikkontakt - hun får ingenting fra meg før hun ser på meg.. Kan vente på maten sin mens jeg smører meg en skive brød eller pusler på kjkkenet og så kommer ut og sier værsegod når vi har blikkontakt. Jobber også mye med kontakt ute på tur.. Samt en del med belønning bak henne f.eks..

Og ingen syndrom enda som jeg vet om :D Men det er klart jeg bruker sikkert noe kroppsspråk jeg ikke er bevisst. Har nå prøvd å gå gjennom hvordan jeg er i disse settinger men det klarer jeg ikke uten å videfilme meg selv..

De poengene du har her er bra.. men føler jeg har tenkt gjennom dem og ser ikke helt hvor vi feiler. Ett sted er det vi feiler men klarer ikke se skogen for trær akkurat nå... Har fundert masse over dette men enda ingen løsning på hvordan få det til evt hvor vi misser..

Intens kontakt må læres det også :D

Slik gjorde vi det i et lignende tilfelle og du kan bruke samme måten selv om du må begynne på nytt?

Hunden i fråga falt lett ut på grunn av omgivelsene og klarte ikke konsentrere seg. Vi møttes ute med litt forstyrrelser rundt et stykke unna. Tilpasset etter hennes utsagn. Punkt 1.ut av bilen!

Begynn der. Du skal kunne åpne døren og hunden skal sitte og ha øyekontakt. Jobb med det til den mestrer 20 sekunder. I mitt tilfelle fikk vi til øyekontakt i 3 sekunder ca. den første dagen. Så lukket hun døren, satte seg inn og dro hjem. Det var treningen den dagen. Neste gang fikk vi et par sekunder til før hun dro hjem. Etter noen ganger klarte hunden å sitte pal og holde kontaken i 20 sekunder og vi begynte på neste moment

2. ut av bilen. Det er belønning for hunden og for å få den må den da sitte og spørre eieren om lov til å gå ut. vel ute var det pluttselig nye forstyrrelser og igjen jaktet vi på kontakt i den situasjonen og nye 20 sekunder måtte bygges opp fra grunnen av.

3. Bort fra bilen. bare en fire fem meter til å begynne med og igjen tilbake til null med å bygge sekunder, men nå begynte det å gå raskere. Hele tiden måtte vi sørge for rett miljø så det ikke ble for vanskelig.

4. generallisere.

Hunder har medfødt evne til å generallisere (noen få har det ikke og de har et problem). Etter en tid vil hunden generallisere mer og med og er på nett med deg uansett når du trenger det :P Lydighetsøvelse nr. en to og tre.. er faktisk kontakt, kontakt og kontakt. Ikke tenk på, hverken på plass, gå fot eller noe som helst annet før hunden mestrer 20 sekunder med full kontakt. det er jobb nr. en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som om du gjør noe "galt" overhodet, alt er "etter boka". Det vi har oppdaget er noe av det viktigste er å lære hunden å jobbe raskt - altså å jobbe uten pauser mellom belønning og neste repetisjon. En annen sak er å lære hunden å kjempe litt ekstra for belønningene, ikke bare få de servert "gratis".

Selv om du har kommet mye lenger enn det "å klikke inn hunden", så finner du noen tips ang pauser og aktive belønninger i denne artikkelen fra Fannys hjemmeside: http://www.klickerklok.se/klickigang.htm

Tror det kan være bra å bare jobbe med dette ene kriteriet en stund - "se på deg (komme i arbeidsmodus) direkte når hun er ferdig med belønningen".

Husk bare på å være veldig nøye på å skille mellom "repetisjon" der du er passiv og står rett opp og ned som på konkurranse eller står avslappet og stille som i hverdagen (eller evt går bakover og hun følger etter), og "belønning" der du (etter klikket vel å merke) er aktiv, kan la henne få jage godishånda, du kan rose, springe rundt sammen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som om du gjør noe "galt" overhodet, alt er "etter boka". Det vi har oppdaget er noe av det viktigste er å lære hunden å jobbe raskt - altså å jobbe uten pauser mellom belønning og neste repetisjon. En annen sak er å lære hunden å kjempe litt ekstra for belønningene, ikke bare få de servert "gratis".

Selv om du har kommet mye lenger enn det "å klikke inn hunden", så finner du noen tips ang pauser og aktive belønninger i denne artikkelen fra Fannys hjemmeside: http://www.klickerklok.se/klickigang.htm

Tror det kan være bra å bare jobbe med dette ene kriteriet en stund - "se på deg (komme i arbeidsmodus) direkte når hun er ferdig med belønningen".

Husk bare på å være veldig nøye på å skille mellom "repetisjon" der du er passiv og står rett opp og ned som på konkurranse eller står avslappet og stille som i hverdagen (eller evt går bakover og hun følger etter), og "belønning" der du (etter klikket vel å merke) er aktiv, kan la henne få jage godishånda, du kan rose, springe rundt sammen etc.

Etter tipset fra Ingar og nå deg så ser jeg at vi har vært for sløve med den intense kontakten.. Vi er allerede godt igang med tipset fra Ingar. Har begynt med det enkleste - servering av mat og holde blikkontakt lenger og lenger og det funker bra. Deretter vil jeg overføre dette på andre kommandoer og adferder. Og som du sier prioritere trening på dette framover.

Fint tips ang. det å være mer aktiv når en belønner. Har ikke tenkt på det og vi har nok jobbet noe passivt her ser jeg nå.. Skal bruke dette også bevisst samt variere mer enn vi har gjordt til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tipset fra Ingar og nå deg så ser jeg at vi har vært for sløve med den intense kontakten.. Vi er allerede godt igang med tipset fra Ingar. Har begynt med det enkleste - servering av mat og holde blikkontakt lenger og lenger og det funker bra. Deretter vil jeg overføre dette på andre kommandoer og adferder. Og som du sier prioritere trening på dette framover.

Fint tips ang. det å være mer aktiv når en belønner. Har ikke tenkt på det og vi har nok jobbet noe passivt her ser jeg nå.. Skal bruke dette også bevisst samt variere mer enn vi har gjordt til nå.

Vær bare klar over at dette med å være aktiv...helst ikke skal gjelde deg. I belønningsøyeblikket blir du passiv og stiv og den aktive parten..er hunden. Det er fordi i praksis, om du ønsker å gå lydighet, så lærer hunden at når mor blir "stiv" er det et positivt betinget signal du har nytte av når dommeren ser på deg med argusøyne for å flefle deg for hver unødvendige muskelbevegelse du gjør. Enkelte dommere trekker deg i poeng bare du kommer med en ubevisst liten håndbevegelse eller nikk på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. hm,hm..

Ser jo også i artikkelen til Fanny at det går på at hunden skal være aktiv her; dvs strekke seg litt/jobbe for å få den og det virker som hun mener at dette gjelder i starten for å jobbe opp litt intensitet. Virker fornuftig men jeg skal ha i bakhodet at jeg selv ikke skal bli for aktiv.. Vil man ikke få samme effekt med å legge godbit bak hunden som belønning?

Jeg prøver å variere måten å gi godbit på ganske mye for å få det til å bli litt utforutsigbart hvor den kommer fra. Kaster den bak/foran, gir fra høyre hånd, går bort og gir den foran henne eller legger ut godbit bak henne som hun får ved værsegod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bare klar over at dette med å være aktiv...helst ikke skal gjelde deg. I belønningsøyeblikket blir du passiv og stiv og den aktive parten..er hunden. Det er fordi i praksis, om du ønsker å gå lydighet, så lærer hunden at når mor blir "stiv" er det et positivt betinget signal du har nytte av når dommeren ser på deg med argusøyne for å flefle deg for hver unødvendige muskelbevegelse du gjør. Enkelte dommere trekker deg i poeng bare du kommer med en ubevisst liten håndbevegelse eller nikk på hodet.

Cirkamor:

Under "repetisjon" dvs straks hunden har sluppet leksaken eller har svelget belønningen er du passiv og står konkuransemessig rett opp og ned. Under "belønningsfasen" (etter klikket eller "bra") gjør du alt det som er med på å øke forsterkningskvaliteten. Det er så lett å belønne for dårlig fordi en har så lyst til kjøre neste repetisjon eller fordi en henger seg så opp i "reglene" for klikkertrening (ikke hjelp, være passiv osv). Under belønning kan med fordel både hund og fører være aktive, lær gjerne hunden å kjempe litt ekstra for belønningene, men akkurat hvordan dette gjøres eller hvordan en leker best med sin hund varierer veldig fra individ til individ.

Det gjelder å holde repetisjonsfasen og belønningsfasen klart fra hverandre og være tydelig med dette, slik at ikke repetisjonsfasen blir full av lokking og klovneri fra førers side for å lure hunden til å gjøre en innsats. Eller at du legger til deg små "dobbeltkommandoer" under repetisjonsfasen som Ingar skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bare klar over at dette med å være aktiv...helst ikke skal gjelde deg. I belønningsøyeblikket blir du passiv og stiv og den aktive parten..er hunden. Det er fordi i praksis, om du ønsker å gå lydighet, så lærer hunden at når mor blir "stiv" er det et positivt betinget signal du har nytte av når dommeren ser på deg med argusøyne for å flefle deg for hver unødvendige muskelbevegelse du gjør. Enkelte dommere trekker deg i poeng bare du kommer med en ubevisst liten håndbevegelse eller nikk på hodet.

Forresten, Ingar, hva mener du med at du skal bli passiv i belønningsøyeblikket? At "fører blir passiv" skal være en betinget forsterker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, Ingar, hva mener du med at du skal bli passiv i belønningsøyeblikket? At "fører blir passiv" skal være en betinget forsterker?

he he dette er et tips som kommer fra Eva Bodfeldt og er myntet først og fremst på de som er i lydighetsringen. Der er man mer eller mindre nødt til å gå som en stiv stokk og da er det lurt å la den holdningen være et signal til hunden om at det kan komme belønning. På trening er ofte føreren lealus i alle ledd og er mer eller mindre aktiv så det holder. Poenget er å trene på de forhold man møter i ringen. Har du sett henne og hunden gå fri ved fot? Det er en estetisk nytelse. Hvor dette havner er i forhold til læringlover skiter jeg en lang mars i.. Vi ser bare at det er effektiv læring og gir en glad ivrig hunde med en passiv fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nå nærmer det seg 1,5 år siden det ble stille i huset, og det er på tide at noen andre får glede av hundeutstyret og bøkene jeg har. Her er Finn-annonsene jeg har lagt ut: Hurtta Lifeguard sele rosa, størrelse 90, ubrukt: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390107305 Diverse apportbukker, rosa rute med hvitt bånd og neseprøver: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390101594 Diverse hundebøker: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388869585 Jeg har et pent brukt tøybur til salgs. Det har vært brukt 5-6 ganger på utstillinger og konkurranser til groenendael-tispe. Kan hentes i bergensområdet. Ta kontakt om du er interessert, så sender jeg bilder og detaljer. Jeg har også Vari Kennel Ultra Fashion størrelse large til salgs. Må hentes i bergensområdet (sentrum/Åsane). Det er mye brukt, og har blant annet reist fra USA til Norge med hund i. Så det bærer preg av å være brukt. Ta kontakt om du vil vite mer om buret og få bilder av det. Det er denne fargen:
    • I prinsippet tenker jeg at så lenge det er en god raseklubb så har de en oversikt over oppdrettere som følger deres retningslinjer. Men det er mye rart i hundeverdenen, og det kan være ulike årsaker til at en oppdretter ikke er med der. Det er uansett et ok sted å starte, tenker jeg. Fikk ihvertfall et godt inntrykk av nettsidene deres og informasjonen der. Ellers finner du mange gode råd om både kjøp, kontakter og valpetiden om du søker litt rundt på forumet her. Det ligger mange år med samlet erfaring rundt om. Lykke til!
    • Tusen takk for tipset! Magefølelse er kjempevanskelig 😅 når er den reell, og når er det bare sider ved den andre parten man ikke setter pris på, og som man reagerer på?  Jeg kan nok bruke litt mer tid på puddelklubben sine sider. I dag blir det fort facebook og Instagram siden det er så visuelt og lett tilgjengelig, men går sikkert glipp av en del gode oppdrettere ved å ikke tenke at man kan ringe rundt litt.  Til mitt forsvar er det første gang jeg skal kjøpe rasehund, så jeg vet ikke helt hva jeg driver med 🙈
    • Shirkus er vel eneste jeg kommer på som jeg kjenner og synes virker bra. Jeg tenker at det er viktig å sette seg inn i RAS-dokumentet som skal ligge på NKK, og sjekke at en oppdretter følger både NKK og puddelklubben sine retningslinjer for avl, som et minimum. Det med magefølelse er vanskelig. Prøv å dra på aktivieter du evt. selv kunne tenke deg med puddel, og se hvem du møter der?
    • Hei dere! Jeg planlegger anskaffelse av storpuddel-valp. Vet noen om gode oppdrettere? Helst parti, rød, brun eller grå.  Har vært i kontakt med et par oppdrettere, men er litt usikker på magefølelsen. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...