Gå til innhold
Hundesonen.no

Føler vi står fast!


Caro
 Share

Recommended Posts

Caro er veldig vanskelig å "kontrollere" ute blant mange mennesker og hunder (spesielt hunder), han sitter og piper, rister og vil hilse på alle/følge med på alle. Vi har fra han var valp tatt han med ofte på steder der det ha skjedd ting (messer, utstillinger, miljøtreninger osv) å han var grei i starten, bare fulgte oss og ga blaffen i de som ikke brydde seg om han, å var overlykkelig hver gang noen hilste på han. Nå er han bare irriterende (ja stygt å si det sånn, men det er sant) han gir blaffen i oss hvis vi sitter stille og venter, feks på agility treninger så blir det ofte litt venting, da er han for det meste i bilen, men er også med å ser på. Da er han umulig å få kontakt med, enten så stirrer han på banen (selv om noen er på den eller ikke) eller så drar han seg mot andre hunder for å snuse på.........jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre.

Når vi jobber på agility banen eller andre ting så er det full fokus på meg og oppgavene han får, ellers...Nada!

Dette har vi gjort:

- Få kontakt og rose = funker i 2 sek så ser han bort og har glemt alt.

- gå bort fra situasjonen til han roer seg, så gå tilbake = 0 effekt

- stå litt unna og bare trene kontakt = funker på 4/5 m avstand men ikke nærmere.

- Be han ligge/sitte = piping, sutring, boffing og "snike" seg bortover.

Tips tas imot med stoooort takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han ikke rundt et år eller noe sånt, nå? Da ER de sånn, da... eller iallefall er det mange smågutter som har hodet en helt annen plass enn hos eieren.

Om det funker å trene på 4-5 m avstand, ja så trener du på den avstanden. Hvordan trener du kontakt? Hvor lang kontakt krever du at han holder? Hva gjør du når han IKKE tar kontakt?

Mine beste råd: tålmodighet, tålmodighet og tålmodighet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han ikke rundt et år eller noe sånt, nå? Da ER de sånn, da... eller iallefall er det mange smågutter som har hodet en helt annen plass enn hos eieren.

Du har skrevet om dette med oppmerksomhet og unge hanner i flere tråder, og jeg har aldri fått takket deg for det, for jeg blir så letta hver gang :P

Caro, min er veldig lik. Merker at det blir bedre jo mer jeg trener på det, mens om jeg ikke får trent på det faller det bare sammen :P Jeg er bare veldig tålmodig, har lite krav, men all kontakt blir belønnet. Han blir bedre om jeg gir han en klar oppgave (om vi bare begynner å trene), men er jo ikke alltid det går da. Men ihvertfall, fremskrittene er små, og tilbakefallene er mange, men sånn jevnt over tror jeg vi er på vei. Min er 15,5 måneder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har gjort med Isak, er å bare sette han mellom beina mine med ryggen til meg og når han har lagd lyd har jeg bare rolig tatt hånda foran øynene hans og tatt bort hånda med en gang han roet seg. Når han roet seg fikk han gjøre noe annet enn å trene ro før vi tok en ny økt :) Viktig å ikke bli sint og stresset, men bare være rolig :) Lærte dette på valpekurset og gikk fra bråkete hund som ikke klarte å være rolig da vi satt i en sirkel og snakket om hva vi hadde trent på siden forrige gang, til en hund som la seg ned og sovnet etter bare noen økter med dette :)

Og det er nok som de andre her sier at det er mye hormoner i de i den alderen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med det samme på en 3 år gammel hund.. Jeg tror ikke det er så mye triks egentlig, bare og trene kontakt kontakt kontakt og holde seg tolmodig... En gang bør det jo gå opp et lys om at det lønner seg og holde fokus på fører. (håper jeg :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han ikke rundt et år eller noe sånt, nå? Da ER de sånn, da... eller iallefall er det mange smågutter som har hodet en helt annen plass enn hos eieren.

Om det funker å trene på 4-5 m avstand, ja så trener du på den avstanden. Hvordan trener du kontakt? Hvor lang kontakt krever du at han holder? Hva gjør du når han IKKE tar kontakt?

Mine beste råd: tålmodighet, tålmodighet og tålmodighet.

joa det er jo sant han er bare litt over 1 år.

Når jeg trener kontakt gjør jeg det ganske enkelt, han skal bare sitte og se meg i øynene (ikke altid han sitter), lengde varierer, men nå som han er litt "vilter" så får han belønning etter 4-5 sek ca. Jeg sier "se her", "Caro", "her", "smatter litt", "viser godis" jaaa, jeg tigger rett og slett etter oppmerksomhet..tips til hvordan jeg kan få oppmerksomheten kjappere??

Som å lese om Leo! :P han er straks 17 mnd vel. Og vi gjør mye av det samme som Aslan, bare at ho matmor også må trene tålmodigheten sin :P

Ja, må nok trene litt på å være mer tålmodig selv! :P

Jeg holder på med det samme på en 3 år gammel hund.. Jeg tror ikke det er så mye triks egentlig, bare og trene kontakt kontakt kontakt og holde seg tolmodig... En gang bør det jo gå opp et lys om at det lønner seg og holde fokus på fører. (håper jeg :P )

Ja det er jo lov til å håpe att det kommer tilslutt ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa det er jo sant han er bare litt over 1 år.

Når jeg trener kontakt gjør jeg det ganske enkelt, han skal bare sitte og se meg i øynene (ikke altid han sitter), lengde varierer, men nå som han er litt "vilter" så får han belønning etter 4-5 sek ca. Jeg sier "se her", "Caro", "her", "smatter litt", "viser godis" jaaa, jeg tigger rett og slett etter oppmerksomhet..tips til hvordan jeg kan få oppmerksomheten kjappere??

Det ER en tålmodighetsprøve å trene hormontroll i den alderen (iallefall noen av dem). Det du kan forsøke å jobbe litt med, er jo bare å ha det gøy sammen, leke sammen og bygge bånd dere i mellom liksom, selv om det er andre til stede (kanskje variere avstanden til det som er forstyrrende). Når du har jobbet litt med samarbeidet dere mellom (som i at det er DERE TO som har det gøy sammen og at det er morsommere enn alle de andre hundene f eks), så kan du trene mer kontakt igjen.

Det er selvsagt viktig at du har en belønning som hunden bare dør for å få, for er ikke belønningen superduper, så vil alle de andre forstyrrelsene antakelig være mye kulere å følge med på enn den kjedelige tingen/godisen som mutter'n tilbyr (jeg merker på min hund at han gir det lille ekstra dersom jeg har kjøttboller i lomma, framfor om jeg har bare noen tørrfôrkuler, selv om tørrfôrkuler kan fungere fint nok når vi bare holder på med enkle ting som hunden selv synes er morsomt å trene på). Hunder må lære å lære, og de lærer oftest best ved å erfare selv hva som lønner seg (dvs at det kanskje ikke er så effektivt å mase på ham om å få oppmerksomheten hans - antakelig oppfatter han det bare som støy og ser ikke helt poenget i det fordi 1) belønningen er for kjedelig eller for dårlig og 2) du blir for påtrengende). Hunden jobber jo for å oppnå noe, og når dette "noe" egentlig ikke er verdt å jobbe for, da er det jo mye mer interessant å følge med på andre ting, sant? :).

Så altså: Finn en superbra belønning (leke eller godis - ikke noe du mener hunden burde like, men noe han FAKTISK synes er stas), vent ut hunden inntil HAN tar kontakt med deg - og da er det julekveld og nyttårsaften på en gang. Jobb litt med hans eget initiativ og belønn ganske fort. Etterhvert drøyer du belønningen mens han holder kontakten, slik du beskrev over :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen god erfaring med å "mase" etter oppmerksomhet verbalt, men jeg holder gjerne hunden i aktivitet, inviterer til lek og når jeg så har ham oppmerksom belønner jeg. Funker ikke det rusler vi bare litt, prøver å unngå at han får stå og stirre seg ihjel på det han står og fokuserer på. Ellers kan jeg bare støtte oppunder tipset om å bare ha det gøy helt uten krav også, det har god effekt syns jeg, det går jo ut på å bygge opp et forventning om at DU er artigst i hele verden, og du er ikke bare en masekråke som ber om ting absolutt hele tida, liksom.

Altså, jeg har prøvd mange ting som funker godt, men det er jo ingen store fremskritt, så ikke forvent supermasse ting enda. Jeg tror enkelte av disse unghundfjottene bare bruker litt tid på å lande, men at alt det vi gjør akkurat nå når vi ikke ser noen effekt her og nå vil gi tilbake i monner når hodet kommer på plass :) Vær så snill å si at det stemmer, dere med voksne hunder :P

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "se her", "Caro", "her", "smatter litt", "viser godis" jaaa, jeg tigger rett og slett etter oppmerksomhet..tips til hvordan jeg kan få oppmerksomheten kjappere??

Du kunne jo slutte å tigge om oppmerksomheten hans? Det skal lønne seg for han å se på deg, ikke fordi du maser, men fordi det lønner seg. Vær tålmodig, vent til han ser på deg, om så et lite blikk, gi belønning. Etterhvert når han ser på deg ofte, så kan du begynne å strekke tiden han skal se på deg. Og ja, det er kjedelig, unghunder er kjedelige å trene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten. På hverdagslydighetskurset så lærte vi en måte og få kontakt på. Du rygger og med bånd på så må hunden følge etter deg, kommer den forbi deg skifter du bare retning. I starten belønner du bare den kaster et kort blikk på deg, selv om det ikke er øyekontakt også krever du mer etterhvert. Neste steg er øyekontakt og neste steg er 2 sek, også 3 osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn med tanke på å trene kontakt, jeg har fått 2 tips jeg syntes var gode.

det ene var å holde godbit i knyttet neve, holde denne forran hunden og så ta armene ut til siden med hunden forran deg, og vente til hunden retter fokuset opp mot ansiktet ditt og ikke godbiten i hendene, og når han gjør det belønner du med belløningsord og godbiten, gjenta dette masse før du etterhvert legger på en komando. Leo tok dette her veldig fort hvertfall. Et annet tips som man (hvertfall vi med Leo) trenger litt mer tålmodighet på, og helst 2 stk, er å stille hunden i plass posisjon, og vente ut hunden til den ser opp på deg uten at du ser på den, da er det greit med en som kan stå forran dere og gi et bittelite tegn til deg når hunden ser på deg,for så å belønne det. Og dette skal også gjentas ofte før man legger på komando. Og når det etterhvert sitter innendørs, kan du prøve det ute i hagen, også flytte det lengre og lengre vekk. Men det tar tiiiiid! Vi har øvd på dette lenge, og først nå vi klarer å ha fokus forbi mennesker på nært hold, hunder er det fortsatt behov for større avstand på :P

Og anent tips for at hunden skal følge deg er å konsekvent "virre" på tur, slik at hunden må følge med på hva du gjør på en måte. Gå sikk sakk, snu i det hunden kommer på siden av deg, gå motsatt av der hunden vil osv. Lærte vi på grunnkurs med Leo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har prøvd mange ting som funker godt, men det er jo ingen store fremskritt, så ikke forvent supermasse ting enda. Jeg tror enkelte av disse unghundfjottene bare bruker litt tid på å lande, men at alt det vi gjør akkurat nå når vi ikke ser noen effekt her og nå vil gi tilbake i monner når hodet kommer på plass :) Vær så snill å si at det stemmer, dere med voksne hunder :P

Jeg synes det stemmer ganske godt med min erfaring :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spörre hvordan du vil at han skal oppföre seg mens dere venter? Vil du at han skal sitte å stirre på deg? Vil du at han skal "bare väre"? Hva er målbildet ditt?

Min er 16 mnder selv nå og jeg får ikke kontakt med ham når vi er å går ute blant mange andre hunder folk osv feks på arrangementer, men han går oftest veldig fint ved siden av meg og pröver ikke å ta kontakt med andre hunder. Så lenge han gjör det, blåser jeg i om han ser på meg eller ikke, for det har jeg ikke noe behov for i den settingen... Stresser han og drar mot andre hunder og er generelt ugrei så pröver jeg å ta ham bort fra situasjoenen så fort som mulig.

Jeg synes du skal pröve å få et klart målbilde av hvordan du vil at han skal oppföre seg i hodet og belönne alle ting som passer inn i det (eller kan före til at du kommer dit). En mulighet er feks å ikke la ham få trene för du ser tegn på at han har roet seg. Og belönne tegn på at han har roet seg mens dere venter.

Og det er hardt hardt hardt å väre tenåring hilsen et tollertroll :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spörre hvordan du vil at han skal oppföre seg mens dere venter? Vil du at han skal sitte å stirre på deg? Vil du at han skal "bare väre"? Hva er målbildet ditt?

Min er 16 mnder selv nå og jeg får ikke kontakt med ham når vi er å går ute blant mange andre hunder folk osv feks på arrangementer, men han går oftest veldig fint ved siden av meg og pröver ikke å ta kontakt med andre hunder. Så lenge han gjör det, blåser jeg i om han ser på meg eller ikke, for det har jeg ikke noe behov for i den settingen... Stresser han og drar mot andre hunder og er generelt ugrei så pröver jeg å ta ham bort fra situasjoenen så fort som mulig.

Jeg synes du skal pröve å få et klart målbilde av hvordan du vil at han skal oppföre seg i hodet og belönne alle ting som passer inn i det (eller kan före til at du kommer dit). En mulighet er feks å ikke la ham få trene för du ser tegn på at han har roet seg. Og belönne tegn på at han har roet seg mens dere venter.

Og det er hardt hardt hardt å väre tenåring hilsen et tollertroll :P

Jeg vill att han skal slappe av, "sove", ta det med rooo å ikke ligge og mase! :):) det er det jeg vill :P

Så da bare gi f*** i kontakt trening å bare belønne når han ikke er stressa/masete osv.

Hvordan tar du hunden ut av situasjonen??

jeg har jo prøvd å avlede, gå unna, blokkere, men han er like i 100 uansett, helt til han er ute i bilen....:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det stemmer ganske godt med min erfaring :D.

Åååååh :D

Jeg har forøvrig jobbet ganske massivt med kontakt og oppsøkende atferd i det siste, for å forbedre innkallinga vår. Og for en effekt det har hatt! Ethvert blikk på oss, og enhver stans har blitt belønnet med ros, godbit og lek, det skal lønne seg å titte på matmor! Han har ikke trengt å komme helt inn på innkalling, og det har hjulpet masse å senke kravene. Har etterspurt kontakt minimalt, men det har blitt gjort litt. Og vi har hatt kjempeutvikling på innkalling! Han har blitt veldig kontaktsøkende når han er løs utendørs, og kommer som ei kule på innkalling. Så ingen tvil om at det er viktig å ikke gi opp (for det var det jeg hadde mest lyst til!). Så stå på videre Caro, det blir bedre etterhvert :) Men husk, små små små steg i riktig retning, det hjelper faktisk mye å skyndte seg sakte. Så krev minimalt av perfekt atferd, men jobb med alt som i det hele tatt ligner og er et ørlite skritt i riktig retning :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være noe jeg ikke skjønner her. Hvis han jobber bra med deg når dere trener, så er jo det superbra. Hvorfor henger du deg opp i hva han gjør i pausen? Hvis han er veldig urolig ville jeg gått en liten sving med ham og latt ham snuse og pisse litt og sånn, før jeg evt la ham i bilen eller startet på igjen, alt etter som. Er det pes å legge ham inn/ut av bilen er det jo et alternativ å bedrive crate games og lære ham å ligge stille i bur eller på et teppe på treningsbanen. Men husk at da trener hunden i pausen også, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være noe jeg ikke skjønner her. Hvis han jobber bra med deg når dere trener, så er jo det superbra. Hvorfor henger du deg opp i hva han gjør i pausen? Hvis han er veldig urolig ville jeg gått en liten sving med ham og latt ham snuse og pisse litt og sånn, før jeg evt la ham i bilen eller startet på igjen, alt etter som. Er det pes å legge ham inn/ut av bilen er det jo et alternativ å bedrive crate games og lære ham å ligge stille i bur eller på et teppe på treningsbanen. Men husk at da trener hunden i pausen også, altså!

Er ikke bare snakk om att han skal være i ro på treninger for ja han er i bilen det meste av tiden da han har pause så det er ikke noe pes, men jeg vill jo også ha mulighet til å ha med hunden min på turer blant andre mennesker og hunder uten att han stresser og skal hilse på alt og alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vill att han skal slappe av, "sove", ta det med rooo å ikke ligge og mase! :) :) det er det jeg vill :P

Så da bare gi f*** i kontakt trening å bare belønne når han ikke er stressa/masete osv.

Hvordan tar du hunden ut av situasjonen??

jeg har jo prøvd å avlede, gå unna, blokkere, men han er like i 100 uansett, helt til han er ute i bilen....:/

Om du googler filtträning eller filttrening så tror jeg du får opp en hel del om hvordan du skal läre hunden å slappe av mellom treningsöktene... (dog er jeg litt enig med Rödhette&Ulven - jobber han fint så ignorer det mellom).

Min er 16 mnder og stresser også en del når vi er på arrangementer med mye folk og hunder, jeg mistenker at det er ganske naturlig for en ung hund å gjöre - masse inntrykk og litt for mye som skjer til at de klarer å holde oversikten så da blir det litt ekstra stress.

Når vi beveger oss rundt så ber jeg ham gå pent ved siden av meg, han får titte på alt han vil, men må holde en lös hverdagsfot-aktig position.

Er han for stressa for det tar jeg ham i kort bånd går raskt til närmeste åpne område, med litt ro og setter ham ned og lar ham bare titte på tingene rundt seg til han har fått tenkt seg litt om. Belönner ham gjerne med harde litt store godbiter for å titte på ting som stresser ham opp (tygging gjör at de roer seg litt). Jeg belönner i retning av det han titter på sånn at han kan fortsette å se mens han tar godbiter, når jeg merker at han er ferdig med situasjonen går vi videre...

Når vi sitter å ser på ting (bla var vi på en stor ag konkurranse og å så på venner som konkurrerte for litt siden) får han sitte mellom beina mine eller på fanget (han er så liten at det går fint) og se. Da er han for det meste helt rolig og kan se på det som skjer rundt ham...

Blir han stresset gjör jeg samme ting der, öker avstand og gir ham tid til å avreagere.

Personlig tror jeg at det beste man kan gjöre når man har unghunder som stresser er å beregne seg minst en time ekstra til alt... Altså ikke ha dårlig tid, nå er det teorien så klart, for innimellom har man bare dårlig tid og da er det bare å minimere skadene om det skjer noe, ta hunden i kort bånd og gå på og håpe på det beste og ta igjen treningen en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare snakk om att han skal være i ro på treninger for ja han er i bilen det meste av tiden da han har pause så det er ikke noe pes, men jeg vill jo også ha mulighet til å ha med hunden min på turer blant andre mennesker og hunder uten att han stresser og skal hilse på alt og alle.

Ja, det blir jo litt annerledes. Men siden han jobber fint med deg på trening bør det være noe du kan jobbe videre på. På en hundeskole jeg har tatt noen kurs lærer vi en supernyttig øvelse som kalles "være her". Øvelsen går ut på å lære hunden at den må holde seg rolig og inntil deg, uansett hva du gjør. Den skal følge deg uansett tempo, og når du stopper får den sitte, stå eller ligge, på høyre eller venstre side av deg, det spiller ingen rolle, men den må være ROLIG og INNTIL.

Grunnen i øvelsen er å få hunden rolig, hvor som helst. Alle steder du vil at "være her" skal funke må oppsøkes og trenes ro på. Dette gjøres ved at du setter deg rolig ned sammen med hunden, stryker den med lange og rolige bevegelser, til den blir rolig(ere). Denne øvelsen gjør du i så mange miljøer som mulig til hunden kan sitte/stå/ligge (det velger den selv) rolig ved siden av deg selv om du slipper den. Altså at den frivillig velger å være rolig og inntil. Da setter du navn på øvelsen: "være her".

Steg to er å komme seg opp på beina. Hunden skal fortsette å være rolig og inntil selv om du reiser deg. Bryter den, setter du deg ned igjen og gjentar steg 1 før du prøver igjen. Fortsett å kalle øvelsen "være her" når hunden er rolig og inntil når du står ved siden av den.

Når du kan stå ved siden av er det over til steg 3. Du skal nå kunne bevege deg et steg eller tre fremover og hunden skal følge. Attityden skal fortsatt være rolig, og hunden skal holde seg innenfor radiusen som du har satt (ca 1 meter rundt deg er gjengs). Det er mulig at du må lokke litt på hunden for å få den med deg de første gangene.

Når dere har tatt deres første og vaklende steg kan du velge hvordan du vil korrigere feil. Noen velger å korrigere med et grenseord (feks nei) når hunden bryter (går over radiusen). Alternativt kan du bryte øvelsen og begynne på nytt (Har han blitt helt koko, må du tilbake til steg 1 kanskje, har han bare gått over holder det kanskje å stoppe opp og få hunden tilbake i utgangsstilling og minne den på at vi driver med "være her").

Og så er det bare å trene på å være her i alle mulige miljøer og med alle mulige variasjoner, og variere på korte og lange økter. Du skal kunne løpe, stoppe, sette deg ned, skravle med folk, passere hunder etc etc. Gjør dette til en øvelse som både du og hunden din har glede av.

Belønningen i være her bør naturligvis IKKE være med lek. Avslutt øvelsen med å stoppe opp, la hunden ta kontakt med deg, trill ut en godbit (utenfor grensesonen), vent på ny kontakt og gi frikommando (værsågod e.l).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han ikke rundt et år eller noe sånt, nå? Da ER de sånn, da... eller iallefall er det mange smågutter som har hodet en helt annen plass enn hos eieren.

Om det funker å trene på 4-5 m avstand, ja så trener du på den avstanden.

Mine beste råd: tålmodighet, tålmodighet og tålmodighet.

Er jo vanlig at hunden er slik i den alderen ja, er enig med Siri der. Ellers vil jeg legge til at jeg hadde trent på den avstanden hvor det faktisk går bra og etterhvert gå gradvis nærmere så lenge du har den kontakten du ønsker å ha mellom dere. Av erfaring vet jeg også at det er lite nyttig å trene når jeg og/eller hunden begynner å bli lei/irritert, det er også bra å avslutte treningen med noe positivt, feks lek!

Jeg vill att han skal slappe av, "sove", ta det med rooo å ikke ligge og mase! :) :) det er det jeg vill :P

Så da bare gi f*** i kontakt trening å bare belønne når han ikke er stressa/masete osv.

Hvordan tar du hunden ut av situasjonen??

jeg har jo prøvd å avlede, gå unna, blokkere, men han er like i 100 uansett, helt til han er ute i bilen....:/

For å få hunden til å bare være der helt rolig tar det masse tid med trening. Har du prøvd å foreksempel gi han noe å tygge på? Eller en sånn ball til å legge godbiter inni så han kan konsentrere seg om å få ut de istedenfor å mase?

Lurer også på om han er rolig i bilen før du tar ham ut? For å avlede ville jeg prøvd å dytte litt i han med kneet (ikke hardt såklart), nappe litt å båndet eller sagt navnet hans kort.. Bare pass på at det ikke blir masing, er fort gjort at han ikke gidder å høre etter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEY var på gjeterhundprøver i dag og da var Caro med (deltok ikke), han var endel i bilen, men da han skulle ut prøvde jeg å gjøre litt av det dere har foreslått her og det endte slik:

- Før han fikk ut av bile måtte han bli rooooolig, vi sto der leeenge helt til han rett og slett la seg ned å slappet helt av fikk han komme.

- sa ikke noe til han annent en plass (gå pent med slakt bånd) en gang å hvis det ble stramt så bare stoppet jeg. Han var litt overivrig i starten, men etter ett par stopp gikk alt rolig.

- Kom frem til plassen der vi var, litt utenfor folkemengden, han satt å spratt rundt på rumpa mens han peip, jeg strøk han rolig over ryggen uten å si noe, mens jeg satt ned på hans høyde, etter noen minutter la han seg ned og slappet litt mer av, da han hadde øyne kontakt med meg fikk han en godbit.

- etter litt begynte han å legge seg på siden å bare "kulan" helt til det gikk andre hunder forbi, da var han på hugget igjen å peip, da begynte jeg stryke han igjen å han roet seg litt.

Hadde en "nesten" episode med en annen hund som lå litt unna oss, jeg trodde den var i bånd hos eieren sin, men neida han var i en lenke som rakk bort til oss, den hann hunden var skikkelig brysk og knurra masse (som gjorde att Caro også tilslutt knurret tilbake, det er første gangen han har gjort det). Men det gikk fint.

Ja å da han var på sitt roligste tilslutt gikk vi tilbake til bilen, avslutta litt positivt liksom! :):) fornøyd! ^^

Tusen takk for hjelpen!! :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...