Gå til innhold
Hundesonen.no

Royal canin Gastro Intestinal Low Fat LF 22


Hampus
 Share

Recommended Posts

http://www.royalcanin.no/produkter/products/dietter-hos-veterinaer/vet-diet-canine-dietter-til-hund/gastro-intestinal-low-fat-lf-22

Noen som har erfaring med dette foret?

Hampus har omsider fått en diagnose etter at jeg bytta veterinær.

Han har ikke magesår men kronisk betennelse i bukspyttkjertelen, kronisk pankreatitt på fagspråk.

Dette kan han leve godt med i mange år, på fettfattig kost.

Pr i dag går han på Specific weight reduction, men jeg synes han begynner å bli tynn og jeg må fore store mengder.

Så fant jeg dette foret, som faktisk anbefales hunder med kronisk pankreatitt og tenker det må være verdt å prøve.

Dette er vel et for som kun selges hos veterinær?

Skal pusle meg innom veterinæren og sjekke i morra, Hampus kan jo ikke se ut som et spøkelse resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7% fett er uhyre lite, og jeg vil tro det går ut over hud og pels etterhvert. 10% ren fiber, og 46% karbo... Du har ikke mulighet til å fôre rått (ikke voh), da er det veldig lett å regulere fettinnholdet. Det rå fettet er også lettere fordøyelig,. og legger mindre press på bukspyttkjertelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 7% er veldig lite fett.

Men han bør ikke få mer fett enn det, aller helst mindre.

Merker allerede at han røyter grusomt, og han ser lurvete ut.

Gir kylling, hvit fisk og fiskepudding.

Har hamstra kyllingfilet i Sverige i to omganger nå... :D

Men trenger et for som fungerer også på reiser når man ikke kan dra med seg råfor, og heller ikke har mulighet til å tilberede kjøtt.

Vi reiser mye, ofte i land med en annen bakterieflora enn her feks Øst-Europa.

Og der er jeg en smule skeptisk til å gi rått kjøtt, så vi koker kyllingfilet når vi bor i leilighet.

Men det hender seg jo at det blir hotell, og da er ting mer vanskelig.

Ergo gir jeg et måltid med tørrfor så hundene er vant til det og kan bruke bare det i noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst mindre enn 7% fett? Jeg tror ærlig talt den vetten din er litt på bærtur, det begynner å bli så lave mengder at det vil gå ut over hjernefunsjonen. Hundens minimum for overlevelse er 5,5 % fett. Jeg skal sjekke opp om jeg kan finne et høyprotein, lavkarbo og lavfett tørrfôr til dere. Iom at dere reiser endel utenlands er mulighetene større for å finne et slikt et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket med flere som har hunder med samme diagnose.

Så fettfattig som mulig for er eneste som hjelper.

I og med at forrige veterinær mente han hadde magesår, foret vi han med for beregnet for dette med ca 16 % fett i tillegg til kjøtt og hvit fisk.

Resultatet var et smerteanfall som varte i rundt 36 timer...

Du har nok forsåvidt rett i at veterinæren ikke virker å ha mye peiling på foring, for konkrete tips til hvilke for jeg skal bruke har jeg ikke fått.

Det han går på nå er jo beregnet på korte perioder når hunden skal slankes, og var noe jeg har igjen fra da DIna var på slankern tidligere i sommer.

Så jeg tar imot all hjelp med stor takk Tulip!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med lavfett til man får dette under kontroll, men at det skal være så mye lavere enn 7 høres horribelt ut, iom at det går på grensa til overlevelse for hunden. Rundt 10 bør han tåle etterhvert, men neppe mye mer enn dette, såsant han ikke spontanheles.

Ang reiser utenlands, så kan dere ev ha med dere kokt og frossent kjøtt, eller kanskje noe frysetørket kjøtt? Sånn for å øke proteinadelen og senke fettandelen.

Ellers ville jeg droppet fiskepudding, mye salt/krydder. Kjøp gjerne hel kylling/kalkun, flå det (fettet sitter i skinnet) og gi han kjøttet og bena. Bare filet vil gi mangelsykdommer til slutt.. Låret er det beste om du bare kan gi en del av fugl. Han kan gjerne få lammelår (magert) og okse/viltkjøtt (fettet er lett synlig og kan fjernes), gjerne slikt som er nært ben for å få i seg bindevev og sener. Varier også hvitfisken, gi gjerne flådd men med ben, og bare hodet på de minste fiskene (for å redusere mengden hjerne, som er fett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Beklager jeg tar opp en gammel tråd, men fant denne ved å søke på google.

Hvordan gikk det her? Hvilket for gir du hunden, og hvordan har hunden det i dag?

Slik jeg har forstått det så skal hunder med denne sykdommen ha for med lite fett og proteiner, og så skal det ha tilskudd i maten, for eksempel Pankreas Bukspyttkjertel support

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hampus lever i beste velgående, har blitt 9 år gammel, og har ikke hatt et eneste anfall siden vi fikk en diagnose og byttet for.

Han går på Hills W/D 2 ganger daglig, og får et måltid med kjøtt eller filet av hvit fisk i tillegg.

Ingen andre tilskudd.

Han får litt godbit i ny og ne, men passer på å holde fettinnhold på maks 10 %.

Hills W/D ligger vel på 9 % fett.

I vinter fikk hele gjengen kennelhoste, og Hampus ble dårligere enn resten av gjengen, så vi lurte litt på om det var bukspyttkjertelen som var betent igjen.

Han ble grundig sjekket, og den var helt fin.

Men i og med at han fungerer supert på foret vi bruker, så ser jeg ingen grunn til å endre på det, og risikere nye betennelser og anfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Grunnen til at jeg spør er fordi vi har en hund her på prøve som har Pankreatitt, og klarer derfor ikke ta opp næring i maten via fett og proteiner.

Vi ble anbefalt ett tørrfor som har 14% fett, men synes dette var mye. Hills sitt ble også nevnt, men dette fører de ikke der vi var hos dyrelegen, men vi fikk som nevnt med oss ett annet for som var anbefalt for hunder med denne sykdommen. Spesific er merket.

Men hva gir du ham som belønning, gnaging mot tannsten osv? Er jo så mye som inneholder for mye fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling og kalkun er fettfattige alternativer når det gjelder godbit.

Det finnes en hel del alternativer som ikke er så mye fett i faktisk, om man bare setter seg litt inn i det.

Kyllingfilet kan man jo fint tørke selv i ovnen.

Lever også som nevnt ovenfor.

www.matvaretabellen.no er god å ha når man skal finne fettfattige godbiter.

En av grunnene til at jeg valgte Hills W/D er at det er lett å finne forhandlere på foret.

Jeg ønsker ikke et for som ikke har forhandler lokalt.

Vi reiser også mye utenfor norden, og det er ikke så lett å ha med hundefor for 3-4 uker i bagasjen når man skal fly.

Hills W/D har vi funnet i alle landene vi har vært, og siden han fungerer fint på det, så fortsetter vi med det.

Synes 14% fett høres ganske mye ut.

De jeg kjenner til som har fått denne diagnosen har fått beskjed om å holde seg rundt / under 10% fett.

Hampus hadde flere anfall på rad da han gikk på 16% fett.

Men det er jo selvfølgelig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må innom veterinær om du skal ha Hills W/D.

For i Norge selges det av en eller annen grunn av veterinærer, mens den i utlandet selges på dyrebutikken.

Men Hills har jo også et lightfor som er under 10% fett som ofte selges på dyrebutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må innom veterinær om du skal ha Hills W/D.

For i Norge selges det av en eller annen grunn av veterinærer, mens den i utlandet selges på dyrebutikken.

Men Hills har jo også et lightfor som er under 10% fett som ofte selges på dyrebutikker.

Var dyreklinikk jeg var innom i går. Men skal undersøke nærmere i dag tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...