Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattilsynet strammer inn på hundeimporten


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Men det står :

"Men likevel er det fortsatt mulig å ta inn sin egen hund. Da må du selv hente den i Romania, ha en gyldig kontrakt og pass med vaksiner og ormekur, og du må følge den hjem. Da gjelder fortsatt regelverket for privat import."

Det betyr jo at det absolutt ikke er total slutt på innførselen av gatehunder, men siden folk fra nå av må betale for å reise ned dit og hente den selv, så vil antallet antageligvis minskes betraktelig. Istedenfor nåværende praksis, der folk sitter hjemme i egen stue og "bestiller" en gatehund på email via pc'en sin, kun utifra et bilde de har sett på nett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jammen ikke om dette vedtaket hjelper stort. De stiller jo fortsatt bare krav om pass med vaksiner og ormekur for å ta inn hunder privat, ingen krav om at hunden OGSÅ bør stå i karantene og ha vært gjennom tester for ulike andre parasitter før den slippes løs i samfunnet her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er en start i hvertfall.

Forhåpentligvis finner de som driver med dette i stor skala ikke så mange smutthull.

Tror nok at terskelen for å redde en gatehund fra feks Romania er høyere om man faktisk må reise ned dit og hente den selv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at det er lettere å hente en gatehund i disse landene, enn å ta med seg en veloppfulgt rasehund fra Mexico. For å ta med Chico måtte vi igjennom utallige tester og helsesjekker, i tillegg til selvfølgelig pass, rabies og det "vanlige".

Jeg har absolutt ingenting imot strenge helsekrav, det sikrer hundene vi allerede har i landet. Jeg ble svært betrygget da vi måtte igjennom så mye punkter med Chico, og da tenker man jo en ekstra gang igjennom før man tar med seg noe fra utlandet.

I vårt tilfelle ble alt sjekket opp før vi i det hele tatt importerte valp fra USA til Mexico.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker at så å si alle kommentarene under artikkelen prater om totalforbud. Det er det jo ikke. Man kan fremdeles adoptere fra utlandet, man må bare passe på at organisasjonen er godkjent og bikkja er testet opp i mente.. Noe som egentlig bare skulle mangle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...