Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden på nyttårsaften


Ina

Recommended Posts

Sikkert vært tatt opp før, men jeg spør en gang til.

Hva mener dere er det beste å gjøre med hunden på nyttårsaften? Nå tenker jeg på en hund som aldri har opplevd en nyttårsaften før, så jeg vet ikke om han blir redd, eller ikke bryr seg.

Skal jeg være inn i huset sammen med ham - men la han være i et rom (les: stua) så han får sett hva som bråker sånn?

Skal jeg ha ham på et rom der han ikke ser hva som skjer ute?

Skal jeg være inne sammen med ham - eller bare la han være inne, og gå ut selv?

Skal han få være med ut?

Rakettene begynner jo å smelle ganske tidlig på kvelden her og der. Jeg skal sikkert ut på do tur med ham i løpet av kvelden, etter rakettene har begynt. Hvis han ikke bryr seg om bråket da, skal jeg bare sette han innendørs sånn fra 23.50 til 24.30 på natta da, åsså evt ta han med en tur ut etter det verste bråket har gitt seg?

Mange spørsmål her.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo si hva jeg har tenkt å gjøre da. Tenker å gå en god tur med henne i løpet av dagen i alle fall, så hun får ut litt energi. Så ellers tror jeg bare at jeg tar det som vanlig, er inne med henne, men prøver ikke å skjule hverken lyd eller lys for henne. Vil jo lære henne at det ikke er farlig :lol: Hvis hun ikke bryr seg, kan det være jeg tar henne med ut en liten tur og ser (et stykke unna raketter da). Tror nok hun roer seg etter hvert. De skyter jo opp raketter stort sett hele nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si deg det jeg gjør. Og jeg har fått en hund som ikke er spesiellt redd for det :lol: Trekker noen ganger litt på ørene, men ikke mer.

På første nyttårsaften lønner det seg å være sammen med valpen. Det får du mye igjen for senere. Luft hunden siste gangen klokka 8 til halv 9. Da må den gjøre alt den skal. Ikke lag noe "fluktrom" for hunden, det gjør bare at den ser at noe er galt. Men det er ikke noe galt å sette seg inn i et lydtett rom og høre på musikk. Når hunden piper eller stresser bare later du som om det er noe helt normalt, og ikke noe farlig. Husk å ikke si: det er ikke farlig, til hunden. Det betyr med det tonefallet: Jeg er ikke sikker. Ta gjerne noen lette øvelser og belønn med godbit. Hvis hunden ikke klarer å konsentrere seg ville jeg bare tatt det med ro. Finne noe godt til hunden og bare late som om alt er helt greit :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville nok vært inne med hunden siden det er førse nytårsaften, og begynne med å la han/henne få se på og heller la hene gå og legge seg hvis hun blr skremt. Det viktigste du må huske på er at du ikke må trøste valpen hvis den blir skremt, da forsterker du bare redselen. Da er det bedre å bare ignorere både valp og raketter og virkelig vise at "dette-er-ikke-farlig". Lykke til, det går helt sikkert bra. Jeg var lvredd for hva som kune ske før odins første nyttårsfeiring, men det gikk kjempebra. Han var ikke fornøyd med å måtte se rakettene fra stua, så vi måtte ta ham med ut og han stod og stirret opp på himmelen i nesten en time. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0 problem med Cita. Hennes første nyttårsaften var sammen med Balder (og Balder og Boris hadde hverandre på sin første nyttårsaften), og Balder er ikke det fnugg redd for raketter, så når han avr rolig var også Cita rolig og uredd. Neste år hadde vi de ikke sammen, og det gikk kjempeflott (selv om vi tok Cita i stuen med rolig musikk og Balder var på kjøkkenet og den andre stuen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være inn i huset sammen med ham - men la han være i et rom (les: stua) så han får sett hva som bråker sånn?

Hvis han ikke er redd så går det greit, men om han begynner å bli redd ville jeg trekt for gardinene og satt på radioen. Om han ikke er redd er det jo ikke noe problem for han å se det blinkende lyset utenfor.

Skal jeg ha ham på et rom der han ikke ser hva som skjer ute?

Hvis han er redd bør du det.

Skal jeg være inne sammen med ham - eller bare la han være inne, og gå ut selv?

Da ville jeg nok sittet inne med han og sett på tv ellerno hvis han er redd.

Skal han få være med ut?

Hvis han ikke er redd så

Rakettene begynner jo å smelle ganske tidlig på kvelden her og der. Jeg skal sikkert ut på do tur med ham i løpet av kvelden, etter rakettene har begynt. Hvis han ikke bryr seg om bråket da, skal jeg bare sette han innendørs sånn fra 23.50 til 24.30 på natta da, åsså evt ta han med en tur ut etter det verste bråket har gitt seg?

Høres greit ut. Luft han før og etter rakketene. Det er nok det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,i år så må vel jeg være hjemme med min hund siden han ikke er mer enn 8uker :lol: tenkt å ta meg ein tur ut men hjem før det smeller...Er jo ikke sikkert alle hunder reagerer på rakettene da...men det er best å vær hjemme syntest jeg :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste jeg lurer på er hvordan Astrix reagere, damene her bryr seg mindre. valpene tror jeg ikke vil reagere noe særlig, men bare for sikkerhets skyld så tror jeg at jeg skal ha på litt musikk til dem. :wink: de ligger jo i stuen da, og mor selv har hatt et par skrekkopplevelser med raketter så hun blir enten i stuen eller går opp en etasje på terassen til husverten og bilr ståendes der og ser på(der ser vi hele Bergen sentrum, så lenge det ikke er drittvær da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...ihvertfall ikke la hunden være alene på nyttårsaften #-o Uansett om du tror hunden din takler dette-vær sammen med den!!!!Sett på tv eller radio,prøv å vær som vanlig-ikke trøst hvis hunden kommer til deg(dog la den sitte sammen med deg,men ikke klapp og kos)La den få "fluktmuligheter"-vil den under sofaen, annet rom-la den få lov!!Du kan og prøve å "sysselsette" den med søkarbeide inne,litt trening,hodearbeide så hunden får noe annet å tenke på.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...