Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstra plass på NSB - på tide!


simira
 Share

Recommended Posts

jeg reiste 8 dager på rad med amiga på lokaltog og buss osv før jeg plutselig måtte betale,ble litt satt ut for jeg var ikke vant til det fra vestfold.

en løst det enkelt med å ha klippekort for barn i lommeboken når jeg har med hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har alltid vært barnebillett for hund på bussene i Oslo og Akershus, uansett størrelse. Jeg har sett folk blitt tatt i kontroll på det også...

Men det har ikke vært barnebillett for hunder under 40 cm på lokaltogene, noe som jeg tror er rimelig nytt. Betalte ikke for Odin før ihvertfall. :(

Jøss, det var nytt for meg! Det er ingen bussjåfør som noengang har tatt billett for hunden min heromkring, og siden jeg ikke har førerkort, så har vi jo tatt buss noen ganger sammen. Så det er ganske mange bussjåfører da, som lar være å ta betalt for hunder!

Og hadde de forsøkt å ta meg i kontroll på det skulle det blitt månelyst! Ikke f... om jeg hadde godtatt noen bot fordi sjåføren deres ikke gjør jobben sin og tar betalt for det som skal betales! De kan jo ikke forvente at passasjerne vet mer enn sjåføren om jobben de skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var nytt for meg! Det er ingen bussjåfør som noengang har tatt billett for hunden min heromkring, og siden jeg ikke har førerkort, så har vi jo tatt buss noen ganger sammen. Så det er ganske mange bussjåfører da, som lar være å ta betalt for hunder!

Og hadde de forsøkt å ta meg i kontroll på det skulle det blitt månelyst! Ikke f... om jeg hadde godtatt noen bot fordi sjåføren deres ikke gjør jobben sin og tar betalt for det som skal betales! De kan jo ikke forvente at passasjerne vet mer enn sjåføren om jobben de skal gjøre?

Sjåførene bryr seg lite - det er heller ikke deres ansvar at du har riktige billetter. Hva vet vel de om du har månedskort eller årskort til bikkja i lomma? Det står i reglementet til Ruter at du selv har ansvar for å ha riktige billetter, og sjåføren har ingenting han skulle sagt dersom det blir kontroll.Selv om sjåføren sier "det er ikke så nøye" så kan kontrollørene gi deg bot for manglende billett, faktisk.

Sjåførens jobb er å sørge for at bussen kjører i rute der den skal kjøre, ikke at alle passasjerene har gyldige billetter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra!

MEN! Lokaltrafikken i Oslo/Akershus har tatt et steg tilbake og tar nå betalt for ALLE hunder, også dem under 40 cm. Så min lille hund, som sitter på fanget på toget og veier 2,5 kg, må betales barnepris for, mens andre som har med seg opptil flere store bagger og kofferter tar dem med gratis.. Nope, jeg synes ikke det er greit.

(ja, jeg innrømmer glatt at en av grunnene til at jeg ville ha liten hund denne gangen er at de er billigere og enklere å reise med)

Det har vært slik siden Ruter tok over. Da jeg var hundelufter for noen år tilbake så tok de betalt for Tinka også. En gang lå hun i ryggsekken min fordi hun var skikkelig frøsen, og selv da måtte jeg betale. Dvs jeg testa sjåføren jeg da, og når han sa jeg måtte betale så vippa jeg opp mitt månedskort, fuglisblandingen jeg gikk med sitt, og Tinka sitt månedskort :P (De var forresten dødsøte, akkurat som vanlig månedskort, men med bilde av Tinka på!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjåførene bryr seg lite - det er heller ikke deres ansvar at du har riktige billetter.

Selvfølgelig er det sjåførens plikt og ansvar å si fra hvis det står en person med hund foran han og løser billett til seg selv, men ikke til hunden! Jeg løser alltid billett hos sjåføren siden jeg ikke har månedskort, og ingen skal komme og fortelle meg senere at jeg da gjorde noe galt ,når sjåføren da unnlater å påpeke at jeg trenger billett for hunden også!

Jeg er i min fulle rett til å anta at jeg er rett utstyrt med riktige billetter etter å ha stått der og betalt foran en sjåfør. Jeg ville rett og slett ikke godtatt en bot! De kunne ringt politiet om de ville, jeg hadde **** meg stått på mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Selvfølgelig er det sjåførens plikt og ansvar å si fra hvis det står en person med hund foran han og løser billett til seg selv, men ikke til hunden! Jeg løser alltid billett hos sjåføren siden jeg ikke har månedskort, og ingen skal komme og fortelle meg senere at jeg da gjorde noe galt ,når sjåføren da unnlater å påpeke at jeg trenger billett for hunden også!

Jeg er i min fulle rett til å anta at jeg er rett utstyrt med riktige billetter etter å ha stått der og betalt foran en sjåfør. Jeg ville rett og slett ikke godtatt en bot! De kunne ringt politiet om de ville, jeg hadde **** meg stått på mitt.

Det må du gjerne mene men vil nok ikke føre særlig frem i en ev. billettkontroll. Utifra ditt syn så vil jo det være lite hensiktsmessig med billettkontroll om alle bare kan svare "Det var ingen som solgte meg billett". En billettkontroll fungerer som ett forenklet forelegg, godtar du det ikke blir politiet involvert, hvertfall i Oslo og du blir pålagt og identifisere deg og slipper slettes ikke unna med å skylde på bussjåføren. Enten kan du vise gyldig billett eller ikke og det er ingen andre enn reisendes eget ansvar å ha gyldig billett, Hva du måtte ellers mene om ditt og datt er uinteressant.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjåførene bryr seg lite - det er heller ikke deres ansvar at du har riktige billetter. Hva vet vel de om du har månedskort eller årskort til bikkja i lomma? Det står i reglementet til Ruter at du selv har ansvar for å ha riktige billetter, og sjåføren har ingenting han skulle sagt dersom det blir kontroll.Selv om sjåføren sier "det er ikke så nøye" så kan kontrollørene gi deg bot for manglende billett, faktisk.

Sjåførens jobb er å sørge for at bussen kjører i rute der den skal kjøre, ikke at alle passasjerene har gyldige billetter. ;)

Selvfølgelig er det sjåførens plikt og ansvar å si fra hvis det står en person med hund foran han og løser billett til seg selv, men ikke til hunden! Jeg løser alltid billett hos sjåføren siden jeg ikke har månedskort, og ingen skal komme og fortelle meg senere at jeg da gjorde noe galt ,når sjåføren da unnlater å påpeke at jeg trenger billett for hunden også!

Jeg er i min fulle rett til å anta at jeg er rett utstyrt med riktige billetter etter å ha stått der og betalt foran en sjåfør. Jeg ville rett og slett ikke godtatt en bot! De kunne ringt politiet om de ville, jeg hadde **** meg stått på mitt.

Det fungerer nå engang slik at dersom du ikke har fått beskjed om at hunden ikke skal betales for, så skal den det. Her i Bergen så er det noen sjåfører som ikke vil ha penger for bikkjedyret. Da sier jeg alltid, "Hva, trenger ikke han billett, er du sikker?" - og hvis de svarer ja, det er de sikre på, vel, da har en TILLITSPERSON ved busselskapet fortalt meg at jeg ikke trenger billett. Én ting er å si "det er ikke så nøye", en annen ting er "nei, du trenger ikke billett". For man skal kunne stole på informasjonen man får fra tillitspersoner i selskapet. En venninne av meg har hatt samme problem med en annen type billett, der bussjåføren hadde gitt henne feil informasjon, og da var det slik at hun ikke trengte å betale boten. MEN, boten ble skrevet ut like fullt, det ble hennes ansvar å klage senere.

Første gang jeg måtte betale billett for Kuro, ble jeg satt ut og overrasket. Og bussjåføren sukket oppgitt, og sa: "Ja, neste gang får du ta ham i barnevogn, den går jo gratis." :lol:

RED: Som skrevet bor jeg i Bergen, altså. Om bussjåfører er å regne for tillitspersoner i Ruter sitt system, vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg måtte betale billett for Kuro, ble jeg satt ut og overrasket. Og bussjåføren sukket oppgitt, og sa: "Ja, neste gang får du ta ham i barnevogn, den går jo gratis."

Ryggsekker går da også gratis, men jeg måtte betale selvom vofse var oppi der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du gjerne mene men vil nok ikke føre særlig frem i en ev. billettkontroll.

Jobber du i Ruter, kanskje? Hvis ikke, vet du vel ingenting om hva som ville ført frem i en billettkontroll eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du i Ruter, kanskje? Hvis ikke, vet du vel ingenting om hva som ville ført frem i en billettkontroll eller ikke.

Jeg kjenner ganske godt en som jobber i Ruter. Snusken har nok helt rett her. Ellers kommer det ganske klart fram i reglementet deres.

http://ruter.no/no/billetter/Billettkontroll/

Les første setning. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du i Ruter, kanskje? Hvis ikke, vet du vel ingenting om hva som ville ført frem i en billettkontroll eller ikke.

Det han sier stemmer det. Eksempelvis er det passasjer sitt ansvar at månedskort etc (er vel ikke aktuelt lengre, men gamle typen) blir stemplet riktig. Selv om stemplinga er feil pga sjåførens skyld må du likefullt da bota. Skjedde meg en gang, men jeg hadde kvittering på at jeg akkurat hadde vært på Trafikanten og kjøpt kortet, så det gikk under tvil, men jeg ville ikke satsa på den, nei. De er strenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jobber du i Ruter, kanskje? Hvis ikke, vet du vel ingenting om hva som ville ført frem i en billettkontroll eller ikke.

Nei, jeg jobber ikke i ruter. Må man det for å vite noe om billettkontroll?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...