Gå til innhold
Hundesonen.no

Macro-optikk. Hvilken?


Ganzie
 Share

Recommended Posts

Som den fotoentusiasten man er, får man aldri nok objektiver :innocent:

Jeg funderer på å kjøpe meg macroobjektiv, og lurer på hva som er bra, og hva dere tror jeg kommer til å ha bruk for?

Blir i hovedsak bilder av blomster og andre stillestående motiver.

Kameraet er Nikon D90.

Så kom med forslag :D

Og selvsagt, lommeboka er ikke den største, så jo billigere, jo bedre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en enkel regel her: jo dyrere jo bedre :D. Hvor mye har du råd til?

Jeg har jo et Sigma 105 mm f 2,8 og har brukt det mye, men jeg kan vel ikke påstå at jeg synes det er sånn knallbra egentlig. Jeg har brukt det litt i kombinasjon med en 2xteleconverter også - og da kommer jeg iallefall nærmere motivene enn jeg gjør uten.

Skulle jeg hatt meg et nytt makroobjektiv nå, tror jeg jeg ville gått for et Nikkor 150 mm f 2,8 med VR... trur eg :D. Dersom du bare skal fotografere blomster og sånt, så trenger du selvsagt ikke så mye tele, men om du skal få has på insekter også, så er det lurt å ha et objektiv du kan stå på litt avstand med slik at du ikke skremmer insektene :). Et stativ er jo også kjekt å ha, for man kommer jo så nært, og da blir det fort bevegelsesuskarphet om man ikke greier å holde kameraet stødig nok (det er her VR kommer inn da - da har man litt mer å gå på enn om man ikke har det dersom man fotograferer håndholdt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, poeng der Siri. Greit å ikke skremme bort det man skal fotografere :rofl:

Har ikke så mye å gå på, helst ikke mer enn et par tusen, "noen" mener at jeg har brukt opp optikk-kvoten for en stund, nemlig :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, poeng der Siri. Greit å ikke skremme bort det man skal fotografere :rofl:

Har ikke så mye å gå på, helst ikke mer enn et par tusen, "noen" mener at jeg har brukt opp optikk-kvoten for en stund, nemlig :innocent:

Du får nok ikke veldig mye kvalitet for et par tusen, men.... *se under*...

Når budsjettet strammer kan det være nyttig og sjekke ut bruktmarkedet, eksempelvis via foto.no eller finn. Jeg personlig har best erfaring med foto, mange seriøse selgere med utstyr som er godt tatt vare på.

... brukt utstyr kan være veien å gå ja :). Jeg har handlet via foto.no flere ganger, og det har fungert utmerket :). Mye bra objektiver å finne der :).

Fake edit: Tupp den der "noen" i ræva litt fra meg og si at du MÅ HA nytt objektiv :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, "noen" skal få en tupp i ræva, med hilsen fra "Siri på sonen" :lol:

Foto.no er stedet å sjekke ut, ja. Kjøpe et objektiv derfra tidligere i år, veldig fornøyd :ahappy:

Men du mener at jeg burde gå for et med litt tele, og ikke satse på 60mm og lignende?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, "noen" skal få en tupp i ræva, med hilsen fra "Siri på sonen" :lol:

Foto.no er stedet å sjekke ut, ja. Kjøpe et objektiv derfra tidligere i år, veldig fornøyd :ahappy:

Men du mener at jeg burde gå for et med litt tele, og ikke satse på 60mm og lignende?

*Fniser*.

En 60 mm vil nok også fungere til blomsterfotografering, men vil antakelig bli litt for "liten" dersom du skal ta steget og fotografere insekter :). Du kan jo også legge inn spørsmål i diskusjonsformuet på foto.no - der er det masse kunnskapsrike folk :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Fniser*.

En 60 mm vil nok også fungere til blomsterfotografering, men vil antakelig bli litt for "liten" dersom du skal ta steget og fotografere insekter :). Du kan jo også legge inn spørsmål i diskusjonsformuet på foto.no - der er det masse kunnskapsrike folk :).

Ja, men på foto.no er de så skumle :rofl: Føler meg som et uvitende barn der inne i blant :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...