Gå til innhold
Hundesonen.no

Flybur

Recommended Posts

Skal fly Alta(evt lakselv) -Oslo i sommer, og ser etter flybur og lurer på størrelse.

Hunden er 64 cm høy og rett over 80 cm lang(dæven, svær dachs?..), og veier omtrentlig 40 kg. Holder det da med vari-kennel Xlarge 106x71x68,5cm eller må jeg opp i det største på 122x76x74cm?

På turen opp dit skal vi kjøre gjennom Sverige, og mulig Finland, er burene billigere der eller er det omtrentlig det samme? :sweat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Du må se på flyselskap og type fly for hva du faktisk kan ha med av størrelse, ikke alledu får med XL tror jeg men XL høres riktig ut.

Oi haha bomma litt med mobilversjon her så ikke svaret :-)) alt om flytyper og bur str ligger på nettet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ringt og spurt både Norwegian og SAS, fikk beskjed fra begge steder om å bestille min billett for så å ringe og bestille for hunden helst samme dag. Om det ikke var plass til buret på flyet jeg bestilte til så måtte de plassere oss på et annet fly, syntes det var litt merkelig å ikke kunne opplyse om buret mest sannsynlig fikk plass eller ikke når jeg vet hvilke dato jeg skal reise.. Kan da ikke være så mange forskjellige fly som flyr fra Lakselv hvertfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ganske stae på det der. Jeg bestilte biletter til slutt med wideroe, sas og norwegian og måtte kanselere 2/3 av de fordi de ikke fant plass til oss, det var fult, osvosvosv

Synes det er et tåpelig system men de gjør det nå slik da. Bestill billett, ring og book bikkja og få beskjed om mål på buret osv. Wideroe har mye mindre fly enn sas og norwegian og de tar ikke veldig store bur. Men alle mål står på de forskjellige websidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utføres flyvninger fra Lakselv av Widerøe, som opererer med følgende maksimumsmål:

Den største kassen vi kan ta med på våre fly har målene(i cm) : 91 x 64 x 69 (large). På grunn av at Widerøes fly har små lasterom er det satt et maksimum på to hundekasser som kan aksepteres pr. fly så fremst de ikke overstiger målene 71x52x55 (medium størrelse). Det anbefales å reservere plass tidlig og spesielt i jaktsesongen.

Så du vil ikke kunne fly ut fra Lakselv med et bur større enn LARGE hos Widerøe.

SAS flyr med Boeing 737-400/500/700/800 til Alta, så her får du med det extra large-bur. Gigant-buret blir for stort for alt annet enn wide-body fly (Airbus 330/340 og Boeing 747/767/777 etc) - men for å få fly med disse flyene må du fly transatlantisk eller østover til det fjerne ... østen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg Elsker Helsitar, men bruker nå den fra Hooks pga pris. Ikke så holdbare som de dyre, men gøy med ny vest innimellom  
    • I dag har vi vært på første fellestrening. Vi kom litt sent fordi han måtte sove ut formiddagshvilen, men 2 timer er uansett lenge for en valp, og poenget var en god opplevelse, så jeg lot ham sove ut heller enn å vekke ham for å komme tidsnok.  Ede var ganske skeptisk og motvillig da vi entret hallen med bare luktene fra masse hunder, ingen kilder til luktene synlige eller hørbare fra bak veggen, men han lot seg overtale til å bli med inn og ble ikke noe mer skeptisk av å runde veggen og se dem. Fant seg fort til rette på valpeteppet sitt fra oppdretter, og skepsisen til den eldre valpen ved siden slapp fort taket. I løpet av de 1.5 timene vi var der var han akkurat passe avslappet, interessert, nonchalant, gira og rolig i de riktige situasjonene. Rolig og avslappet på teppet og i fanget, observerte sånn passe nysgjerrig, ignorerte sånn passe nonchalant. Passe ivrig på gulvet. Tok alle godbiter og lekte selvsikkert og ledig.  Speilet var en utfordring. Han likte ikke å se oss i speilet hjemme i tussmørket i går, det snudde han seg bare bort fra, så det måtte vi utfordre i dag. Initielt virket han helt kewl med det, men ryggen var krum og halen stiv inntil beina i en 15 sek tid mens han stod med siden til det nylig introduserte speilet med dobbelt sett av eldre/større, fremmede hunder, to av meg og et slags spøkelses søsken(?) på den ene siden, og gomlet frossen kjøttbolle — men ryggen sank, halen og hodet løftet seg og det endte med trygg selvsikkerhet også for speilet. Så trygg og selvsikker at da han på tur tilbake til plassen vår, kanskje 7 meter fra, ble vitne til at en eldre og større valp i forbifarten sniffet på pleddet og veska hans, uten blygsel leverte et tydelig advarselsbjeff. Klar beskjed, ikke sjenert foran enda eldre og større hunder, om at det pleddet og den veska der, det var hans private eiendom, altså. Ingen videre dramatikk av det, kun assertive om sine egne greier og fullstendig kewl med det da den andre valpen trakk seg unna.  Alt i alt veldig fornøyd
    • Riesenschnauzer. Kjempesvær ifht en labrador på samme alder. Prøver nyte at han er valp, men kjenner jeg gleder meg til han blir voksen også
    • Haha! Jeg har stålsatt meg på at puberteten blir et mareritt. Som en idrettsutøver visualisert og øvd på å puste med magen og messe: "Det er en fase, det går over, det er en fase, det blir bra," som et mantra for å holde fokus på at det ER lys i enden av pubertetstunellen. Tiden frem til puberteten handler om å forberede og forebygge og ha et godt utgangspunkt for å komme gjennom det og lande på når testosteronet normaliserer seg.
    • åh gratulerer:) Er det labrador? Jeg er valpesyk, noe som er merkelig i og med at jeg har unghund🤪
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...