Gå til innhold
Hundesonen.no

Kantarellsøk

Silje

Recommended Posts

Kantarell søk virker utrolig artig. Jeg hørte om denne "sporten" for første gang gjennom ei dame som aktiviserte sin gorden setter med HD E på denne måten.

Etter treffet med denne damen ble jeg veldig interessert å søkte på nett og bibliotek etter stoff rundt dette. Men fant lite.... Fant ei bok på Canis, men når jeg endelig hadde tatt meg råd til å kjøpe (ikke lett med studentlønn ;)) så var den ikke lenger tilgjengelig.

Men nå har en ny bruker som har prøvd dette kommet inn på forumet, håper du vil skrive litt om denne sporingen etter kantarell! ;)

Har andre linker, stoff o.l så tar jeg i mot med glede :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kantarell søk virker utrolig artig. Jeg hørte om denne "sporten" for første gang gjennom ei dame som aktiviserte sin gorden setter med HD E på denne måten.

Etter treffet med denne damen ble jeg veldig interessert å søkte på nett og bibliotek etter stoff rundt dette. Men fant lite.... Fant ei bok på Canis, men når jeg endelig hadde tatt meg råd til å kjøpe (ikke lett med studentlønn :lol:) så var den ikke lenger tilgjengelig.

Men nå har en ny bruker som har prøvd dette kommet inn på forumet, håper du vil skrive litt om denne sporingen etter kantarell! :lol:

Har andre linker, stoff o.l så tar jeg i mot med glede :lol:

Da jeg startet å trene inn kantarellsøk brukte jeg oppskriften på sida til Finsk Lapphundklubb. Hanne har gitt deg link til denne ser jeg.. Vi kom ikke så langt i treninga da jeg la det litt på hylla fordi jeg startet med klikkertrening og ønsket å lære dette først for så å bruke klikker på kantarell senere.

Men vi er nå igang igjen med å trene på luktdiskriminering men er bare i starten på dettte. Hunden har flere bokser foran seg med forskjellige lukter i og skal lære seg å sittemarkere foran den riktige. Dette er en fin aktivitet nå som det er vinter og dårlig med kantarell i skogen. Og så kan dette lett overføres på kantarell senere.

Men det jeg gjør først er å belønne hunden for å snuse på kantarellen så sette på en markering når den snuser f.eks. sittmarkering. Deretter tenker jeg at utlegg av kantarell vil skje som i et feltsøk..

Jeg får prøve å være flink til å skrive dagbok og legge ut på sida mi så du kan følge med der :lol:

Boka Kantarellsøk med hund er visstnok under revidering og det kommer en ny om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres skikkelig artig ut altså!

Dette må prøves til neste sommer :lol:

Men hvordan er det med motiveringen til hunden?

Vi har prøvd litt bold spor, og der blir hunden "drevet" videre av sporet. Altså den har et spor å følge. Hvordan gjør man dette med kantareller? her blir jo bare hunden å virre rundt og lete? ser for meg at spesielt den ene hunden min hadde gitt opp etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motiveringen til min hund er kjempeflott når vi har trent. Hun er så utrolig glad i å lete og finne ting + at hun er ei skikkelig snusebikjje. Vi har brukt et eget skjerf som jeg tar på henne når vi skal lete kantarell og da blir hun i hundre. Så tror jeg det gjelder å trene korte økter og legge opp til at hunden lykkes.

I starten må du la hunden lete på et felt du vet det er kantarell så den finner noe. Utfordringen blir jo også å lære de å lete over et begrensa felt så de ikke tar hele skauen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke akkurat de lukter man vil jobbe med - kaffe, te, cola, peanøtter - you name it.. Men jeg lærer hunden inn å markere kun på en lukt av gangen.

Vi jobber med peanøttolje! Og hvorfor? Vel det er bare fordi det en den lukt vi jobbet med på kurset jeg gikk på. Og grunnen til at den ble benyttet var at dette visstnok er en lukt/olje mange hunder liker + at den lukter litt spesiellt. Men det er litt upraktisk da olje er lett å søle ut og har du sølt den ut og hunden sleiker den i seg - ja da er egget lagt på en måte :cry: Så jeg vurderer å fortsette trening med noe som ikke er flytende men får se det an litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke akkurat de lukter man vil jobbe med - kaffe, te, cola, peanøtter - you name it.. Men jeg lærer hunden inn å markere kun på en lukt av gangen.

Vi jobber med peanøttolje! Og hvorfor? Vel det er bare fordi det en den lukt vi jobbet med på kurset jeg gikk på. Og grunnen til at den ble benyttet var at dette visstnok er en lukt/olje mange hunder liker + at den lukter litt spesiellt. Men det er litt upraktisk da olje er lett å søle ut og har du sølt den ut og hunden sleiker den i seg - ja da er egget lagt på en måte :D Så jeg vurderer å fortsette trening med noe som ikke er flytende men får se det an litt mer.

ok :lol: Peanøttolje hørtes grisete ut ja..Finnes det kurs i dette også? Hvor har du gått?

mvh Karine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ble litt nysgjerrig på dette kantarellsøkgreiene, og skulle klikke på linkene for å lese mer.. men de virker ikke..... Noen som vet om de er flyttet? Prøvde også å gå rett inn på siden til finsk lapphundklubb, men der fant jeg heller ingen ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...