Gå til innhold
Hundesonen.no

Kantarellsøk

Silje

Recommended Posts

Kantarell søk virker utrolig artig. Jeg hørte om denne "sporten" for første gang gjennom ei dame som aktiviserte sin gorden setter med HD E på denne måten.

Etter treffet med denne damen ble jeg veldig interessert å søkte på nett og bibliotek etter stoff rundt dette. Men fant lite.... Fant ei bok på Canis, men når jeg endelig hadde tatt meg råd til å kjøpe (ikke lett med studentlønn ;)) så var den ikke lenger tilgjengelig.

Men nå har en ny bruker som har prøvd dette kommet inn på forumet, håper du vil skrive litt om denne sporingen etter kantarell! ;)

Har andre linker, stoff o.l så tar jeg i mot med glede :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kantarell søk virker utrolig artig. Jeg hørte om denne "sporten" for første gang gjennom ei dame som aktiviserte sin gorden setter med HD E på denne måten.

Etter treffet med denne damen ble jeg veldig interessert å søkte på nett og bibliotek etter stoff rundt dette. Men fant lite.... Fant ei bok på Canis, men når jeg endelig hadde tatt meg råd til å kjøpe (ikke lett med studentlønn :lol:) så var den ikke lenger tilgjengelig.

Men nå har en ny bruker som har prøvd dette kommet inn på forumet, håper du vil skrive litt om denne sporingen etter kantarell! :lol:

Har andre linker, stoff o.l så tar jeg i mot med glede :lol:

Da jeg startet å trene inn kantarellsøk brukte jeg oppskriften på sida til Finsk Lapphundklubb. Hanne har gitt deg link til denne ser jeg.. Vi kom ikke så langt i treninga da jeg la det litt på hylla fordi jeg startet med klikkertrening og ønsket å lære dette først for så å bruke klikker på kantarell senere.

Men vi er nå igang igjen med å trene på luktdiskriminering men er bare i starten på dettte. Hunden har flere bokser foran seg med forskjellige lukter i og skal lære seg å sittemarkere foran den riktige. Dette er en fin aktivitet nå som det er vinter og dårlig med kantarell i skogen. Og så kan dette lett overføres på kantarell senere.

Men det jeg gjør først er å belønne hunden for å snuse på kantarellen så sette på en markering når den snuser f.eks. sittmarkering. Deretter tenker jeg at utlegg av kantarell vil skje som i et feltsøk..

Jeg får prøve å være flink til å skrive dagbok og legge ut på sida mi så du kan følge med der :lol:

Boka Kantarellsøk med hund er visstnok under revidering og det kommer en ny om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres skikkelig artig ut altså!

Dette må prøves til neste sommer :lol:

Men hvordan er det med motiveringen til hunden?

Vi har prøvd litt bold spor, og der blir hunden "drevet" videre av sporet. Altså den har et spor å følge. Hvordan gjør man dette med kantareller? her blir jo bare hunden å virre rundt og lete? ser for meg at spesielt den ene hunden min hadde gitt opp etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motiveringen til min hund er kjempeflott når vi har trent. Hun er så utrolig glad i å lete og finne ting + at hun er ei skikkelig snusebikjje. Vi har brukt et eget skjerf som jeg tar på henne når vi skal lete kantarell og da blir hun i hundre. Så tror jeg det gjelder å trene korte økter og legge opp til at hunden lykkes.

I starten må du la hunden lete på et felt du vet det er kantarell så den finner noe. Utfordringen blir jo også å lære de å lete over et begrensa felt så de ikke tar hele skauen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke akkurat de lukter man vil jobbe med - kaffe, te, cola, peanøtter - you name it.. Men jeg lærer hunden inn å markere kun på en lukt av gangen.

Vi jobber med peanøttolje! Og hvorfor? Vel det er bare fordi det en den lukt vi jobbet med på kurset jeg gikk på. Og grunnen til at den ble benyttet var at dette visstnok er en lukt/olje mange hunder liker + at den lukter litt spesiellt. Men det er litt upraktisk da olje er lett å søle ut og har du sølt den ut og hunden sleiker den i seg - ja da er egget lagt på en måte :cry: Så jeg vurderer å fortsette trening med noe som ikke er flytende men får se det an litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke akkurat de lukter man vil jobbe med - kaffe, te, cola, peanøtter - you name it.. Men jeg lærer hunden inn å markere kun på en lukt av gangen.

Vi jobber med peanøttolje! Og hvorfor? Vel det er bare fordi det en den lukt vi jobbet med på kurset jeg gikk på. Og grunnen til at den ble benyttet var at dette visstnok er en lukt/olje mange hunder liker + at den lukter litt spesiellt. Men det er litt upraktisk da olje er lett å søle ut og har du sølt den ut og hunden sleiker den i seg - ja da er egget lagt på en måte :D Så jeg vurderer å fortsette trening med noe som ikke er flytende men får se det an litt mer.

ok :lol: Peanøttolje hørtes grisete ut ja..Finnes det kurs i dette også? Hvor har du gått?

mvh Karine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ble litt nysgjerrig på dette kantarellsøkgreiene, og skulle klikke på linkene for å lese mer.. men de virker ikke..... Noen som vet om de er flyttet? Prøvde også å gå rett inn på siden til finsk lapphundklubb, men der fant jeg heller ingen ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...