Gå til innhold
Hundesonen.no

Kantarellsøk

Silje

Recommended Posts

Skrevet

Kantarell søk virker utrolig artig. Jeg hørte om denne "sporten" for første gang gjennom ei dame som aktiviserte sin gorden setter med HD E på denne måten.

Etter treffet med denne damen ble jeg veldig interessert å søkte på nett og bibliotek etter stoff rundt dette. Men fant lite.... Fant ei bok på Canis, men når jeg endelig hadde tatt meg råd til å kjøpe (ikke lett med studentlønn ;)) så var den ikke lenger tilgjengelig.

Men nå har en ny bruker som har prøvd dette kommet inn på forumet, håper du vil skrive litt om denne sporingen etter kantarell! ;)

Har andre linker, stoff o.l så tar jeg i mot med glede :P

Skrevet
Kantarell søk virker utrolig artig. Jeg hørte om denne "sporten" for første gang gjennom ei dame som aktiviserte sin gorden setter med HD E på denne måten.

Etter treffet med denne damen ble jeg veldig interessert å søkte på nett og bibliotek etter stoff rundt dette. Men fant lite.... Fant ei bok på Canis, men når jeg endelig hadde tatt meg råd til å kjøpe (ikke lett med studentlønn :lol:) så var den ikke lenger tilgjengelig.

Men nå har en ny bruker som har prøvd dette kommet inn på forumet, håper du vil skrive litt om denne sporingen etter kantarell! :lol:

Har andre linker, stoff o.l så tar jeg i mot med glede :lol:

Da jeg startet å trene inn kantarellsøk brukte jeg oppskriften på sida til Finsk Lapphundklubb. Hanne har gitt deg link til denne ser jeg.. Vi kom ikke så langt i treninga da jeg la det litt på hylla fordi jeg startet med klikkertrening og ønsket å lære dette først for så å bruke klikker på kantarell senere.

Men vi er nå igang igjen med å trene på luktdiskriminering men er bare i starten på dettte. Hunden har flere bokser foran seg med forskjellige lukter i og skal lære seg å sittemarkere foran den riktige. Dette er en fin aktivitet nå som det er vinter og dårlig med kantarell i skogen. Og så kan dette lett overføres på kantarell senere.

Men det jeg gjør først er å belønne hunden for å snuse på kantarellen så sette på en markering når den snuser f.eks. sittmarkering. Deretter tenker jeg at utlegg av kantarell vil skje som i et feltsøk..

Jeg får prøve å være flink til å skrive dagbok og legge ut på sida mi så du kan følge med der :lol:

Boka Kantarellsøk med hund er visstnok under revidering og det kommer en ny om ikke så lenge.

Skrevet

Høres skikkelig artig ut altså!

Dette må prøves til neste sommer :lol:

Men hvordan er det med motiveringen til hunden?

Vi har prøvd litt bold spor, og der blir hunden "drevet" videre av sporet. Altså den har et spor å følge. Hvordan gjør man dette med kantareller? her blir jo bare hunden å virre rundt og lete? ser for meg at spesielt den ene hunden min hadde gitt opp etter hvert...

Skrevet

Motiveringen til min hund er kjempeflott når vi har trent. Hun er så utrolig glad i å lete og finne ting + at hun er ei skikkelig snusebikjje. Vi har brukt et eget skjerf som jeg tar på henne når vi skal lete kantarell og da blir hun i hundre. Så tror jeg det gjelder å trene korte økter og legge opp til at hunden lykkes.

I starten må du la hunden lete på et felt du vet det er kantarell så den finner noe. Utfordringen blir jo også å lære de å lete over et begrensa felt så de ikke tar hele skauen :lol:

Skrevet
Hunden har flere bokser foran seg med forskjellige lukter i og skal lære seg å sittemarkere foran den riktige. .

Dette hørtes spennende ut :) Hvilke lukter bruker du?

Skrevet

Man kan bruke akkurat de lukter man vil jobbe med - kaffe, te, cola, peanøtter - you name it.. Men jeg lærer hunden inn å markere kun på en lukt av gangen.

Vi jobber med peanøttolje! Og hvorfor? Vel det er bare fordi det en den lukt vi jobbet med på kurset jeg gikk på. Og grunnen til at den ble benyttet var at dette visstnok er en lukt/olje mange hunder liker + at den lukter litt spesiellt. Men det er litt upraktisk da olje er lett å søle ut og har du sølt den ut og hunden sleiker den i seg - ja da er egget lagt på en måte :cry: Så jeg vurderer å fortsette trening med noe som ikke er flytende men får se det an litt mer.

Skrevet
Man kan bruke akkurat de lukter man vil jobbe med - kaffe, te, cola, peanøtter - you name it.. Men jeg lærer hunden inn å markere kun på en lukt av gangen.

Vi jobber med peanøttolje! Og hvorfor? Vel det er bare fordi det en den lukt vi jobbet med på kurset jeg gikk på. Og grunnen til at den ble benyttet var at dette visstnok er en lukt/olje mange hunder liker + at den lukter litt spesiellt. Men det er litt upraktisk da olje er lett å søle ut og har du sølt den ut og hunden sleiker den i seg - ja da er egget lagt på en måte :D Så jeg vurderer å fortsette trening med noe som ikke er flytende men får se det an litt mer.

ok :lol: Peanøttolje hørtes grisete ut ja..Finnes det kurs i dette også? Hvor har du gått?

mvh Karine

Skrevet

ok :lol: Peanøttolje hørtes grisete ut ja..Finnes det kurs i dette også? Hvor har du gått?

mvh Karine

Kurs i spesialsøk ja :D Det er flere jeg kjenner som har gått det nå, er visst kjempegøy!

• 2 weeks later...
Skrevet

Ble litt nysgjerrig på dette kantarellsøkgreiene, og skulle klikke på linkene for å lese mer.. men de virker ikke..... Noen som vet om de er flyttet? Prøvde også å gå rett inn på siden til finsk lapphundklubb, men der fant jeg heller ingen ting...

Skrevet

Sidene er tydeligvis endret for linken til kantarellsida er borte. Jeg tittet innom for ikke lenge siden og da var den der. Mulig de oppdaterer sidene eller noen annen renovering.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...