Gå til innhold
Hundesonen.no

Brudd i tå - tap av muskler?


C.J
 Share

Recommended Posts

Killi (gronnis) fikk et brudd i den ene tåen i helgen og må gå med bandasje i 4-6 uker. Hun skal få lov til å belaste foten, men ikke overdrevent mye. Dvs. ingen løping i skog og turer i bånd. Jeg blir da litt bekymret med tanke på muskelbygging og slikt. Hvor kritisk er det for en valp av mellomstor-stor rase på 6 måneder å ikke få løpe løs og utfordre seg i ulendt terreng slik at muskler bygges og smidighet utvikles? Hvis det blir mye regn i denne perioden, blir det bare korte tisserunder i hagen ettersom bandasjen for all del ikke må bli fuktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hadde en litt mindre som knak to tær på den ene bakfoten for snart 3.5 år siden. Hun fikk ikke noe feil i forhold til muskler. Men dette var bc som er ca 16 kg. Hun knakk dem om høsten og ble fort en ekspert på å trekke av seg bandasjen og jeg putte på. Det kom så klart snø og is tidlg dette året altså hun var ikke godt trent opp før snøen kom og det blåste så den ble steinhard altså ikke noe ideelt for opptrening. Det ble mange kort korte økter på kjøkkengulvet og lnår bandsajeringen var ferdig så leite opp steder som hun kunne trene seg opp muskulært.

Det eneste som jeg ser den dag i dag er at hun vil ikke at jeg skal komme bort i den labben hvor tærne knakk for hun forbinder meg med det vonde. Protesterer ikke men legger labben lengst mulig i fra meg når jeg skal klippe klør. Det er ikke noe problem for det er sønn sin hund og siden han ikke skiftet bandasje så kan han med letthet stelle poter og klør

Det er jo viktig at det ikke blir fukt nedi bandsjen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...