Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøttdeig som godbiter til valp?


Bombini
 Share

Recommended Posts

Kan man kjøpe kjøttdeig og steike opp sånn at man får omtrent tusen sånne små kjøttbiter som kan brukes i treningen av valp eller blir det for mye proteiner eller greier i det for dem? Jeg tenker som alternativ til pølse.

Bør man også isåfall kjøpe kjøttdeig av høy kvalitet (økologisk, lite fett etc) eller er det ikke så nøye?

Og hvis man fôrer 50/50 på V&H og tørt, kan man bruke det tørre som treningsgodt i løpet av dagen og fôre V&H som måltider eller blir det feil i forhold til valpens fordøyelse? Jeg har inntrykk av at det er viktig å holde den igang stort sett hele tiden så da er det vel kanskje bra å fôre en kule av gangen hele dagen lang pluss tre klatter med V&H som frokost, lunsj og middag? Noe av grunnen til at jeg spør om dette er at jeg har en hest som var skrekkelig overvektig en stund og jeg ser for meg at trening av valp og unghund innebærer en del belønning som kan føre til fedme hvis ikke man passer på.. Og overvekt hos dyr har jeg virkelig fått smake alvoret av det siste året. Det er noe jeg aldri vil ha noe med å gjøre igjen iallefall..

Og er det noe valper ikke skal ha? Jeg veit at det er et eller annet (var det kalsium?) de ikke må få for mye av, men jeg husker ikke nøyaktig hva det er, hvor man finner det og hvorfor det er skadelig...

På forhånd takk for svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du hørt at det er bra å holde valpens fordøyelse i gang hele tiden? Jo mer småsnacks de får, jo mer magesyre, og jo høyere sultfølelse får de, som igjen fører til at de fort kan overspise og spise ting de virkelig ikke burde spise. Hunden skal ikke småspise mat hele dagen, men få sine måltider innen visse tidsrammer. Jeg gir 3 ganger om dagen nå, men skal om en måned eller to senke det til to måltider om dagen. Hun gnager på bein og får et par treningsgodbiter i mellomtiden, men aldri mat mellom måltidene. Hunden har et kort fordøyelsessystem, de spiser et solid måltid og dette fordøyes slik at det skal komme ut samtidig slik at analkjertlene får tømt seg skikkelig når de bæsjer, og at de ikke bæsjer bare litt og litt hver gang. Om man i stedet fører på ny mat hele tiden kan det bli krøll på et følsomt system hos valpene som kan føre til både det ene og det andre, så bare kjør på med faste solide måltid etter angitt dosering med maten den skal ha, og småsnacks er kun forbeholdt trening. :yes: Man gir jo uansett aldri så mye trenings-snop til en hund at den blir overvektig, det er iallefall veldig sjeldent, det er i 99% av tilfellene feil mengde på måltidene og for lite mosjon. Det kan ikke sammenlignes med en hest, jeg synes det er mye enklere å få en hest feit enn en hund.

For øvrig kan du kjøpe den kjøttdeigen som er "uten vann og salt", det er den beste. Økologisk og mager spiller ingen rolle, bare den er uten salt. :) Fettet i kjøttdeigen brytes ned til en viss grad ved varmebehandling og blir lettere å fordøye for magen, så det skal du ikke tenke på i den forstand, og det bittelille ekstra fett de får i godbitene vil ikke gjøre bikkja di tjukk så lenge den ikke får hele ekstra måltid med snop. Bare ha bittesmå godbiter så du ikke gir for mye og at det tar så lang tid for valpen å spise det at hele "treningsenergien" forsivnner i mellomtiden, men det ser jeg forsåvidt at du allerede har planer om. :thumbs:

Når det gjelder hva valper ikke skal ha for mye av, så skal du ikke bekymre deg over det så lenge du bruker godt fòr og doserer etter hundens behov + treningsgodbiter og evt tyggeben. Det skal godt gjøres å overdosere kraftig på verken det ene eller det andre når man kjører et så trygt regime. :) Bare ikke gi hunden løk, sjokolade, kalkunskinn og salt- så blir dere nok gamle begge to. :)

Kan forsåvidt innrømme på trykk at bikkja mi får mer mat enn angitt dosering, og er ikke tykk. Ikke i godt hold engang. Hun har en sunn vekt, perfekt fordeling av muskelmasse og fett i følge dyrlege og lærlingen hennes. Når jeg fulgte angitt dosering begynte hun å se tynn ut, ikke fint å kunne telle ribben. Men nå er hunden min ganske aktiv når vi er ute, hun løper turbo fra vi går ut til vi kommer inn, og det spiller jo stort inn på fòringsmengden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Dette var absolutt det jeg ville høre =)

Når det gjelder å holde fordøyelsen igang kan det være noe jeg har misforstått av hva "alle" sier. Det er jo hele greia om tre måltider om dagen på på valp og 1-2 måltider på voksen hund. Første jeg lærte på hundeleir er at hunder er laget for å spise skjelden sånn med tanke på at åtseletere og rovdyr ikke har fri tilgang på samme måte som beitedyr. Der det kan medføre kolikk og greier at hesten får mat for skjelden, veit jeg at det ikke er gunstig at hunden får mat for ofte. Men så har jeg inntrykk av at det er litt anderledes med valper? Alt med måte selvfølgelig ;)

Blablabla, dette var en av de gangene man får svaret man vil ha =) Ser for meg at saltløs stekt kjøttdeig er supert treningsgodt siden det er godt og sunt? Og det tar jo fem minutter å steike og knuse det opp i tusenvis av små biter. Det må jo være både økonomisk og praktisk! Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper får mat oftere fordi de ikke har så stor magesekk enda at de kan holde nok mat om gangen til at det blir nok energi i løpet av en dag, ikke fordi man skal holde forbrenningen oppe. Hunder og ulver skal spise sjeldent og mye når de blir voksne, det er slik fordøyelsen deres er lagt opp på grunn av- som du sier- tilgang på mat. En hest eller ei ku kan jo gresse hele dagen, mens en ulv må jo jakte ned byttet sitt først. Bare husk at valpen har som liten veldig kort tid mellom måltid og tarmbevegelse, så rett etter mat er det kjekt å få gå på do. Men som unghund og voksen sies det at hunden skal få 30 min hvile etter måltider. Lilli er 4 mnd og hviler etter mat, hun trenger ikke lengre å løpe rett på do, men det er jo raseavhengig og individforskjeller, så det ser man jo bare selv.

Ja, det er god snacks, men om det er så veldig økonomisk vet jeg ikke. Det koster sitt for den gode kjøttdeigen. :) Jeg har stekt kjøttdeig til Lilli for å ha på trening, da steker jeg den bare som den er, uten bruk av smør og fett som inneholder salt, eller så tilsetter jeg bittelitt ren rapsolje om kjøttdeigen føles så tørr at den kommer til å feste seg til stekepanna. Du kan forresten også koke kyllingfilet, det er lett å kutte opp, blir ikke spesielt klissete og blir såpass mørt at det er lett å spise for valpen. Det er ganske billig snacks om man kjøper de store posene på coopen, varer leeeeenge om man bruker den bare til hunden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nais!

Dette er en skikkelig digresjon, men jeg ser ofte at godbit-trente hester får et veldig truende kroppspråk uten at jeg har sett dette hos hund. Min teori er nettopp det der rovdyr/åtseleter vs. beitedyr. For en hund er det naturlig å jobbe for å få mat, og gjerne også sammen med andre. For hesten er ikke mat belønning eller bonus, det er en selvfølge og de har en innebygd "det er mer der det kommer fra"-holdning som ifølge min teori fører til at de vil true til seg mer mat fra oss mennesker hvis det er den formen for belønning vi bruker. Selvfølgelig kommer det an på åssen man gjør det og greier, men jeg har ikke sett akkurat den tendensen hos hund. (Og dette er min teori så jeg kan ikke si at den stemmer med annet enn min erfaring..)

Men ja, do rett etter mat har jeg fått med meg ;) Do etter mat, søvn og lek. Hele tida altså.. =p En jeg kjenner fikk beskjed om hvert 40. minutt og da de drøyde til 45 min fikk de et uhell. Hvor lenge omtrent bør man gå så ofte? Og vil det bli lenger mellom hver gang av seg selv i takt med at valpen vokser eller bør dette trenes på? Har selv overaktiv blære og veit at det å trene på å holde på noe som helst er utrolig vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester jobber vel mer for belønningen arbeidet i seg selv er. Hester blir så ****** pushy om man gir de godbiter for triks, og mange blir som du sier truende og gretne. En av favoritthestene mine gjennom tidene kysser på kommando og får da godbit i belønning, han blir ikke pushy, han gir seg når han ser det er slutt på godbitene- men det er langt mellom de hestene..

Hunder kan også bli pågående med godbiter, en hund jeg vet om hopper opp på folk om godbiten ikke kommer fort nok(**** u-ting!), mange blir også hyperaktive omtrent fordi de går gjennom hele triks-registret for å få godbiten ASAP! Lilli gjør det sistnevnte, hun sitter og legger seg så fort og veksler stadig mellom disse to, så da forblir godbiten i lukket hånd til hun gir opp, og da gir jeg en helt annen kommando. Foreløpig funker det ikke, hun er like ivrig hver gang, men hun er en slow learner så om jeg gir det noen uker til å skjønner hun vel. :)

Det blir lengre mellom hver gang av seg selv, ja, men det er sååå individuelt NÅR de faktisk begynner å øke på. Du vil merke at sove-øktene blir lengre og lengre, det er jo et tegn på at blæra vokser, men det betyr ikke nødvendigvis at de i våken tilstand holder seg halvparten så lenge. Du kan jo se gjennom tråden i valpeforumet som omhandler tema "stueren", der varierer det kraftig! Lilli sov gjennom natten uten å tisse fra jeg fikk henne, men jeg mistenker det for å være latskap i større grad enn stor blære. Hun tisser bare 4-5 ganger om dagen nå, mens i begynnelsen var vi gjerne ute hver time- og da spesielt etter søvn/mat/lek, så det kunne fort være oftere.

Snakk om soving, så er det vel det viktigste en valp får gjøre. Valpen skal sove MASSE uforstyrret. Selv om den er sååå søt at man vil krepere når man ser på den, så skal den ikke "plages" når den sover. Kjempeviktig for at den skal føle seg trygg og avslappet når den sover, og veldig viktig for utviklingen. Valper er heller ikke automatisk selvbegrensende når det kommer til lek og våkentid når du leker med den- så det blir i grunn din jobb å tilse at valpen ikke er våken og stimulert så lenge om gangen, og man skal aldri aldri aldri prøve å slite ut en valp. En feil mange gjør første gang de skaffer seg hund.

Ellers skal helst ikke valper gå ned lengre trapper og bratte trapper den første tiden heller, det gir store belastninger som kan være uheldige. Og så sies det at valper har begrenset dybdesyn og derfor kan finne på å prøve å hoppe ned siste par trinnene, og det kan jo bli riktig stygt.. Mye bedre å trene balanse og koordinering i ulendt terreng til man er sikker på at hunden har muskler, balanse, korrdinering og skjelett som tåler belastningen. De lærde strides for øvrig på dette tema, men better safe than sorry sier nå jeg, og jeg hører på dyrlegen jeg bruker da de er veldig flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...