Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøttdeig som godbiter til valp?


Bombini
 Share

Recommended Posts

Kan man kjøpe kjøttdeig og steike opp sånn at man får omtrent tusen sånne små kjøttbiter som kan brukes i treningen av valp eller blir det for mye proteiner eller greier i det for dem? Jeg tenker som alternativ til pølse.

Bør man også isåfall kjøpe kjøttdeig av høy kvalitet (økologisk, lite fett etc) eller er det ikke så nøye?

Og hvis man fôrer 50/50 på V&H og tørt, kan man bruke det tørre som treningsgodt i løpet av dagen og fôre V&H som måltider eller blir det feil i forhold til valpens fordøyelse? Jeg har inntrykk av at det er viktig å holde den igang stort sett hele tiden så da er det vel kanskje bra å fôre en kule av gangen hele dagen lang pluss tre klatter med V&H som frokost, lunsj og middag? Noe av grunnen til at jeg spør om dette er at jeg har en hest som var skrekkelig overvektig en stund og jeg ser for meg at trening av valp og unghund innebærer en del belønning som kan føre til fedme hvis ikke man passer på.. Og overvekt hos dyr har jeg virkelig fått smake alvoret av det siste året. Det er noe jeg aldri vil ha noe med å gjøre igjen iallefall..

Og er det noe valper ikke skal ha? Jeg veit at det er et eller annet (var det kalsium?) de ikke må få for mye av, men jeg husker ikke nøyaktig hva det er, hvor man finner det og hvorfor det er skadelig...

På forhånd takk for svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du hørt at det er bra å holde valpens fordøyelse i gang hele tiden? Jo mer småsnacks de får, jo mer magesyre, og jo høyere sultfølelse får de, som igjen fører til at de fort kan overspise og spise ting de virkelig ikke burde spise. Hunden skal ikke småspise mat hele dagen, men få sine måltider innen visse tidsrammer. Jeg gir 3 ganger om dagen nå, men skal om en måned eller to senke det til to måltider om dagen. Hun gnager på bein og får et par treningsgodbiter i mellomtiden, men aldri mat mellom måltidene. Hunden har et kort fordøyelsessystem, de spiser et solid måltid og dette fordøyes slik at det skal komme ut samtidig slik at analkjertlene får tømt seg skikkelig når de bæsjer, og at de ikke bæsjer bare litt og litt hver gang. Om man i stedet fører på ny mat hele tiden kan det bli krøll på et følsomt system hos valpene som kan føre til både det ene og det andre, så bare kjør på med faste solide måltid etter angitt dosering med maten den skal ha, og småsnacks er kun forbeholdt trening. :yes: Man gir jo uansett aldri så mye trenings-snop til en hund at den blir overvektig, det er iallefall veldig sjeldent, det er i 99% av tilfellene feil mengde på måltidene og for lite mosjon. Det kan ikke sammenlignes med en hest, jeg synes det er mye enklere å få en hest feit enn en hund.

For øvrig kan du kjøpe den kjøttdeigen som er "uten vann og salt", det er den beste. Økologisk og mager spiller ingen rolle, bare den er uten salt. :) Fettet i kjøttdeigen brytes ned til en viss grad ved varmebehandling og blir lettere å fordøye for magen, så det skal du ikke tenke på i den forstand, og det bittelille ekstra fett de får i godbitene vil ikke gjøre bikkja di tjukk så lenge den ikke får hele ekstra måltid med snop. Bare ha bittesmå godbiter så du ikke gir for mye og at det tar så lang tid for valpen å spise det at hele "treningsenergien" forsivnner i mellomtiden, men det ser jeg forsåvidt at du allerede har planer om. :thumbs:

Når det gjelder hva valper ikke skal ha for mye av, så skal du ikke bekymre deg over det så lenge du bruker godt fòr og doserer etter hundens behov + treningsgodbiter og evt tyggeben. Det skal godt gjøres å overdosere kraftig på verken det ene eller det andre når man kjører et så trygt regime. :) Bare ikke gi hunden løk, sjokolade, kalkunskinn og salt- så blir dere nok gamle begge to. :)

Kan forsåvidt innrømme på trykk at bikkja mi får mer mat enn angitt dosering, og er ikke tykk. Ikke i godt hold engang. Hun har en sunn vekt, perfekt fordeling av muskelmasse og fett i følge dyrlege og lærlingen hennes. Når jeg fulgte angitt dosering begynte hun å se tynn ut, ikke fint å kunne telle ribben. Men nå er hunden min ganske aktiv når vi er ute, hun løper turbo fra vi går ut til vi kommer inn, og det spiller jo stort inn på fòringsmengden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Dette var absolutt det jeg ville høre =)

Når det gjelder å holde fordøyelsen igang kan det være noe jeg har misforstått av hva "alle" sier. Det er jo hele greia om tre måltider om dagen på på valp og 1-2 måltider på voksen hund. Første jeg lærte på hundeleir er at hunder er laget for å spise skjelden sånn med tanke på at åtseletere og rovdyr ikke har fri tilgang på samme måte som beitedyr. Der det kan medføre kolikk og greier at hesten får mat for skjelden, veit jeg at det ikke er gunstig at hunden får mat for ofte. Men så har jeg inntrykk av at det er litt anderledes med valper? Alt med måte selvfølgelig ;)

Blablabla, dette var en av de gangene man får svaret man vil ha =) Ser for meg at saltløs stekt kjøttdeig er supert treningsgodt siden det er godt og sunt? Og det tar jo fem minutter å steike og knuse det opp i tusenvis av små biter. Det må jo være både økonomisk og praktisk! Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper får mat oftere fordi de ikke har så stor magesekk enda at de kan holde nok mat om gangen til at det blir nok energi i løpet av en dag, ikke fordi man skal holde forbrenningen oppe. Hunder og ulver skal spise sjeldent og mye når de blir voksne, det er slik fordøyelsen deres er lagt opp på grunn av- som du sier- tilgang på mat. En hest eller ei ku kan jo gresse hele dagen, mens en ulv må jo jakte ned byttet sitt først. Bare husk at valpen har som liten veldig kort tid mellom måltid og tarmbevegelse, så rett etter mat er det kjekt å få gå på do. Men som unghund og voksen sies det at hunden skal få 30 min hvile etter måltider. Lilli er 4 mnd og hviler etter mat, hun trenger ikke lengre å løpe rett på do, men det er jo raseavhengig og individforskjeller, så det ser man jo bare selv.

Ja, det er god snacks, men om det er så veldig økonomisk vet jeg ikke. Det koster sitt for den gode kjøttdeigen. :) Jeg har stekt kjøttdeig til Lilli for å ha på trening, da steker jeg den bare som den er, uten bruk av smør og fett som inneholder salt, eller så tilsetter jeg bittelitt ren rapsolje om kjøttdeigen føles så tørr at den kommer til å feste seg til stekepanna. Du kan forresten også koke kyllingfilet, det er lett å kutte opp, blir ikke spesielt klissete og blir såpass mørt at det er lett å spise for valpen. Det er ganske billig snacks om man kjøper de store posene på coopen, varer leeeeenge om man bruker den bare til hunden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nais!

Dette er en skikkelig digresjon, men jeg ser ofte at godbit-trente hester får et veldig truende kroppspråk uten at jeg har sett dette hos hund. Min teori er nettopp det der rovdyr/åtseleter vs. beitedyr. For en hund er det naturlig å jobbe for å få mat, og gjerne også sammen med andre. For hesten er ikke mat belønning eller bonus, det er en selvfølge og de har en innebygd "det er mer der det kommer fra"-holdning som ifølge min teori fører til at de vil true til seg mer mat fra oss mennesker hvis det er den formen for belønning vi bruker. Selvfølgelig kommer det an på åssen man gjør det og greier, men jeg har ikke sett akkurat den tendensen hos hund. (Og dette er min teori så jeg kan ikke si at den stemmer med annet enn min erfaring..)

Men ja, do rett etter mat har jeg fått med meg ;) Do etter mat, søvn og lek. Hele tida altså.. =p En jeg kjenner fikk beskjed om hvert 40. minutt og da de drøyde til 45 min fikk de et uhell. Hvor lenge omtrent bør man gå så ofte? Og vil det bli lenger mellom hver gang av seg selv i takt med at valpen vokser eller bør dette trenes på? Har selv overaktiv blære og veit at det å trene på å holde på noe som helst er utrolig vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester jobber vel mer for belønningen arbeidet i seg selv er. Hester blir så ****** pushy om man gir de godbiter for triks, og mange blir som du sier truende og gretne. En av favoritthestene mine gjennom tidene kysser på kommando og får da godbit i belønning, han blir ikke pushy, han gir seg når han ser det er slutt på godbitene- men det er langt mellom de hestene..

Hunder kan også bli pågående med godbiter, en hund jeg vet om hopper opp på folk om godbiten ikke kommer fort nok(**** u-ting!), mange blir også hyperaktive omtrent fordi de går gjennom hele triks-registret for å få godbiten ASAP! Lilli gjør det sistnevnte, hun sitter og legger seg så fort og veksler stadig mellom disse to, så da forblir godbiten i lukket hånd til hun gir opp, og da gir jeg en helt annen kommando. Foreløpig funker det ikke, hun er like ivrig hver gang, men hun er en slow learner så om jeg gir det noen uker til å skjønner hun vel. :)

Det blir lengre mellom hver gang av seg selv, ja, men det er sååå individuelt NÅR de faktisk begynner å øke på. Du vil merke at sove-øktene blir lengre og lengre, det er jo et tegn på at blæra vokser, men det betyr ikke nødvendigvis at de i våken tilstand holder seg halvparten så lenge. Du kan jo se gjennom tråden i valpeforumet som omhandler tema "stueren", der varierer det kraftig! Lilli sov gjennom natten uten å tisse fra jeg fikk henne, men jeg mistenker det for å være latskap i større grad enn stor blære. Hun tisser bare 4-5 ganger om dagen nå, mens i begynnelsen var vi gjerne ute hver time- og da spesielt etter søvn/mat/lek, så det kunne fort være oftere.

Snakk om soving, så er det vel det viktigste en valp får gjøre. Valpen skal sove MASSE uforstyrret. Selv om den er sååå søt at man vil krepere når man ser på den, så skal den ikke "plages" når den sover. Kjempeviktig for at den skal føle seg trygg og avslappet når den sover, og veldig viktig for utviklingen. Valper er heller ikke automatisk selvbegrensende når det kommer til lek og våkentid når du leker med den- så det blir i grunn din jobb å tilse at valpen ikke er våken og stimulert så lenge om gangen, og man skal aldri aldri aldri prøve å slite ut en valp. En feil mange gjør første gang de skaffer seg hund.

Ellers skal helst ikke valper gå ned lengre trapper og bratte trapper den første tiden heller, det gir store belastninger som kan være uheldige. Og så sies det at valper har begrenset dybdesyn og derfor kan finne på å prøve å hoppe ned siste par trinnene, og det kan jo bli riktig stygt.. Mye bedre å trene balanse og koordinering i ulendt terreng til man er sikker på at hunden har muskler, balanse, korrdinering og skjelett som tåler belastningen. De lærde strides for øvrig på dette tema, men better safe than sorry sier nå jeg, og jeg hører på dyrlegen jeg bruker da de er veldig flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...