Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøttdeig som godbiter til valp?


Bombini
 Share

Recommended Posts

Kan man kjøpe kjøttdeig og steike opp sånn at man får omtrent tusen sånne små kjøttbiter som kan brukes i treningen av valp eller blir det for mye proteiner eller greier i det for dem? Jeg tenker som alternativ til pølse.

Bør man også isåfall kjøpe kjøttdeig av høy kvalitet (økologisk, lite fett etc) eller er det ikke så nøye?

Og hvis man fôrer 50/50 på V&H og tørt, kan man bruke det tørre som treningsgodt i løpet av dagen og fôre V&H som måltider eller blir det feil i forhold til valpens fordøyelse? Jeg har inntrykk av at det er viktig å holde den igang stort sett hele tiden så da er det vel kanskje bra å fôre en kule av gangen hele dagen lang pluss tre klatter med V&H som frokost, lunsj og middag? Noe av grunnen til at jeg spør om dette er at jeg har en hest som var skrekkelig overvektig en stund og jeg ser for meg at trening av valp og unghund innebærer en del belønning som kan føre til fedme hvis ikke man passer på.. Og overvekt hos dyr har jeg virkelig fått smake alvoret av det siste året. Det er noe jeg aldri vil ha noe med å gjøre igjen iallefall..

Og er det noe valper ikke skal ha? Jeg veit at det er et eller annet (var det kalsium?) de ikke må få for mye av, men jeg husker ikke nøyaktig hva det er, hvor man finner det og hvorfor det er skadelig...

På forhånd takk for svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du hørt at det er bra å holde valpens fordøyelse i gang hele tiden? Jo mer småsnacks de får, jo mer magesyre, og jo høyere sultfølelse får de, som igjen fører til at de fort kan overspise og spise ting de virkelig ikke burde spise. Hunden skal ikke småspise mat hele dagen, men få sine måltider innen visse tidsrammer. Jeg gir 3 ganger om dagen nå, men skal om en måned eller to senke det til to måltider om dagen. Hun gnager på bein og får et par treningsgodbiter i mellomtiden, men aldri mat mellom måltidene. Hunden har et kort fordøyelsessystem, de spiser et solid måltid og dette fordøyes slik at det skal komme ut samtidig slik at analkjertlene får tømt seg skikkelig når de bæsjer, og at de ikke bæsjer bare litt og litt hver gang. Om man i stedet fører på ny mat hele tiden kan det bli krøll på et følsomt system hos valpene som kan føre til både det ene og det andre, så bare kjør på med faste solide måltid etter angitt dosering med maten den skal ha, og småsnacks er kun forbeholdt trening. :yes: Man gir jo uansett aldri så mye trenings-snop til en hund at den blir overvektig, det er iallefall veldig sjeldent, det er i 99% av tilfellene feil mengde på måltidene og for lite mosjon. Det kan ikke sammenlignes med en hest, jeg synes det er mye enklere å få en hest feit enn en hund.

For øvrig kan du kjøpe den kjøttdeigen som er "uten vann og salt", det er den beste. Økologisk og mager spiller ingen rolle, bare den er uten salt. :) Fettet i kjøttdeigen brytes ned til en viss grad ved varmebehandling og blir lettere å fordøye for magen, så det skal du ikke tenke på i den forstand, og det bittelille ekstra fett de får i godbitene vil ikke gjøre bikkja di tjukk så lenge den ikke får hele ekstra måltid med snop. Bare ha bittesmå godbiter så du ikke gir for mye og at det tar så lang tid for valpen å spise det at hele "treningsenergien" forsivnner i mellomtiden, men det ser jeg forsåvidt at du allerede har planer om. :thumbs:

Når det gjelder hva valper ikke skal ha for mye av, så skal du ikke bekymre deg over det så lenge du bruker godt fòr og doserer etter hundens behov + treningsgodbiter og evt tyggeben. Det skal godt gjøres å overdosere kraftig på verken det ene eller det andre når man kjører et så trygt regime. :) Bare ikke gi hunden løk, sjokolade, kalkunskinn og salt- så blir dere nok gamle begge to. :)

Kan forsåvidt innrømme på trykk at bikkja mi får mer mat enn angitt dosering, og er ikke tykk. Ikke i godt hold engang. Hun har en sunn vekt, perfekt fordeling av muskelmasse og fett i følge dyrlege og lærlingen hennes. Når jeg fulgte angitt dosering begynte hun å se tynn ut, ikke fint å kunne telle ribben. Men nå er hunden min ganske aktiv når vi er ute, hun løper turbo fra vi går ut til vi kommer inn, og det spiller jo stort inn på fòringsmengden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Dette var absolutt det jeg ville høre =)

Når det gjelder å holde fordøyelsen igang kan det være noe jeg har misforstått av hva "alle" sier. Det er jo hele greia om tre måltider om dagen på på valp og 1-2 måltider på voksen hund. Første jeg lærte på hundeleir er at hunder er laget for å spise skjelden sånn med tanke på at åtseletere og rovdyr ikke har fri tilgang på samme måte som beitedyr. Der det kan medføre kolikk og greier at hesten får mat for skjelden, veit jeg at det ikke er gunstig at hunden får mat for ofte. Men så har jeg inntrykk av at det er litt anderledes med valper? Alt med måte selvfølgelig ;)

Blablabla, dette var en av de gangene man får svaret man vil ha =) Ser for meg at saltløs stekt kjøttdeig er supert treningsgodt siden det er godt og sunt? Og det tar jo fem minutter å steike og knuse det opp i tusenvis av små biter. Det må jo være både økonomisk og praktisk! Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper får mat oftere fordi de ikke har så stor magesekk enda at de kan holde nok mat om gangen til at det blir nok energi i løpet av en dag, ikke fordi man skal holde forbrenningen oppe. Hunder og ulver skal spise sjeldent og mye når de blir voksne, det er slik fordøyelsen deres er lagt opp på grunn av- som du sier- tilgang på mat. En hest eller ei ku kan jo gresse hele dagen, mens en ulv må jo jakte ned byttet sitt først. Bare husk at valpen har som liten veldig kort tid mellom måltid og tarmbevegelse, så rett etter mat er det kjekt å få gå på do. Men som unghund og voksen sies det at hunden skal få 30 min hvile etter måltider. Lilli er 4 mnd og hviler etter mat, hun trenger ikke lengre å løpe rett på do, men det er jo raseavhengig og individforskjeller, så det ser man jo bare selv.

Ja, det er god snacks, men om det er så veldig økonomisk vet jeg ikke. Det koster sitt for den gode kjøttdeigen. :) Jeg har stekt kjøttdeig til Lilli for å ha på trening, da steker jeg den bare som den er, uten bruk av smør og fett som inneholder salt, eller så tilsetter jeg bittelitt ren rapsolje om kjøttdeigen føles så tørr at den kommer til å feste seg til stekepanna. Du kan forresten også koke kyllingfilet, det er lett å kutte opp, blir ikke spesielt klissete og blir såpass mørt at det er lett å spise for valpen. Det er ganske billig snacks om man kjøper de store posene på coopen, varer leeeeenge om man bruker den bare til hunden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nais!

Dette er en skikkelig digresjon, men jeg ser ofte at godbit-trente hester får et veldig truende kroppspråk uten at jeg har sett dette hos hund. Min teori er nettopp det der rovdyr/åtseleter vs. beitedyr. For en hund er det naturlig å jobbe for å få mat, og gjerne også sammen med andre. For hesten er ikke mat belønning eller bonus, det er en selvfølge og de har en innebygd "det er mer der det kommer fra"-holdning som ifølge min teori fører til at de vil true til seg mer mat fra oss mennesker hvis det er den formen for belønning vi bruker. Selvfølgelig kommer det an på åssen man gjør det og greier, men jeg har ikke sett akkurat den tendensen hos hund. (Og dette er min teori så jeg kan ikke si at den stemmer med annet enn min erfaring..)

Men ja, do rett etter mat har jeg fått med meg ;) Do etter mat, søvn og lek. Hele tida altså.. =p En jeg kjenner fikk beskjed om hvert 40. minutt og da de drøyde til 45 min fikk de et uhell. Hvor lenge omtrent bør man gå så ofte? Og vil det bli lenger mellom hver gang av seg selv i takt med at valpen vokser eller bør dette trenes på? Har selv overaktiv blære og veit at det å trene på å holde på noe som helst er utrolig vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester jobber vel mer for belønningen arbeidet i seg selv er. Hester blir så ****** pushy om man gir de godbiter for triks, og mange blir som du sier truende og gretne. En av favoritthestene mine gjennom tidene kysser på kommando og får da godbit i belønning, han blir ikke pushy, han gir seg når han ser det er slutt på godbitene- men det er langt mellom de hestene..

Hunder kan også bli pågående med godbiter, en hund jeg vet om hopper opp på folk om godbiten ikke kommer fort nok(**** u-ting!), mange blir også hyperaktive omtrent fordi de går gjennom hele triks-registret for å få godbiten ASAP! Lilli gjør det sistnevnte, hun sitter og legger seg så fort og veksler stadig mellom disse to, så da forblir godbiten i lukket hånd til hun gir opp, og da gir jeg en helt annen kommando. Foreløpig funker det ikke, hun er like ivrig hver gang, men hun er en slow learner så om jeg gir det noen uker til å skjønner hun vel. :)

Det blir lengre mellom hver gang av seg selv, ja, men det er sååå individuelt NÅR de faktisk begynner å øke på. Du vil merke at sove-øktene blir lengre og lengre, det er jo et tegn på at blæra vokser, men det betyr ikke nødvendigvis at de i våken tilstand holder seg halvparten så lenge. Du kan jo se gjennom tråden i valpeforumet som omhandler tema "stueren", der varierer det kraftig! Lilli sov gjennom natten uten å tisse fra jeg fikk henne, men jeg mistenker det for å være latskap i større grad enn stor blære. Hun tisser bare 4-5 ganger om dagen nå, mens i begynnelsen var vi gjerne ute hver time- og da spesielt etter søvn/mat/lek, så det kunne fort være oftere.

Snakk om soving, så er det vel det viktigste en valp får gjøre. Valpen skal sove MASSE uforstyrret. Selv om den er sååå søt at man vil krepere når man ser på den, så skal den ikke "plages" når den sover. Kjempeviktig for at den skal føle seg trygg og avslappet når den sover, og veldig viktig for utviklingen. Valper er heller ikke automatisk selvbegrensende når det kommer til lek og våkentid når du leker med den- så det blir i grunn din jobb å tilse at valpen ikke er våken og stimulert så lenge om gangen, og man skal aldri aldri aldri prøve å slite ut en valp. En feil mange gjør første gang de skaffer seg hund.

Ellers skal helst ikke valper gå ned lengre trapper og bratte trapper den første tiden heller, det gir store belastninger som kan være uheldige. Og så sies det at valper har begrenset dybdesyn og derfor kan finne på å prøve å hoppe ned siste par trinnene, og det kan jo bli riktig stygt.. Mye bedre å trene balanse og koordinering i ulendt terreng til man er sikker på at hunden har muskler, balanse, korrdinering og skjelett som tåler belastningen. De lærde strides for øvrig på dette tema, men better safe than sorry sier nå jeg, og jeg hører på dyrlegen jeg bruker da de er veldig flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...