Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som skjønner det engelske HD-avlesningssystemet?


Petra
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en tispevalp fra England, og prøver å forstå foreldrenes HD-statuser. Da jeg søkte på faren på kennelklubben sin side fant jeg noe som heter BVA/KC Hip Dysplacia Scheme. I følge dette ble resultatet 6/6=12.

Videre står det: "The hip score is the sum of the points awarded for each of nine aspects of the X-rays of both hip joints. The minimum hip score is 0 and the maximum is 106 (53 for each hip). The lower the score the less the degree of hip dysplasia present. An average (or mean) score is calculated for all breeds scored under the scheme and advice for breeders is to use only breeding stock with scores well below the breed mean score."

Så for å kunne tolke om 12 er et bra eller dårlig tall må man sammenligne med en gjennomsnittsscore for alle raser, men hvor i alle dager finner jeg den hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, Powers!

Merkelig system britene har, forresten. Poengene går helt opp til 53 per hofte, og allikevel blir alt fra 18 og oppover stuet sammen i en bolk. Og den bolken heter moderate, mens det ikke finnes noe begrep for severe. Det betyr at en hund med 53 på begge hofter bare har moderat HD :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Takk for hjelpen, Powers!

Merkelig system britene har, forresten. Poengene går helt opp til 53 per hofte, og allikevel blir alt fra 18 og oppover stuet sammen i en bolk. Og den bolken heter moderate, mens det ikke finnes noe begrep for severe. Det betyr at en hund med 53 på begge hofter bare har moderat HD :icon_confused:

Er vel ikke noe bedre her som putter alt vi gjør i A-B / fri. Med det resultat at C i praksis blir "borderline".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...