Gå til innhold
Hundesonen.no

Tervueren og andre belgere


Guest Vicky

Recommended Posts

Aller først; det skrives Tervueren :D

Har alltid drømt om belger (Det er jo fire varianter), etter å ha drevet med en setter i diverse grener av hundesporten ville jeg ha noe som var litt mer givende å jobbe med, som ga større framgang i forhold til samme treningsmengde osv. Begge instruktørene jeg gikk for har også hver sin belgervariant, det hjalp godt på, hehe.

BC var et utelukket alternativ da jeg ikke har anledning til å drive med trening på sau, dessuten er den litt liten i mine øyne.

Positivt (med min belger): lærer kjapt, er årvåken, lett å forsterke vha hjelpemidler som fille, kong, lett å få i lek. Er allsidig, kan brukes til alt. Smidig, hurtig, sosial og førerorientert. (Var ****lei en hund som helst går tur på egenlabb). Har humor.

Negativt: lærer kjapt, vokting.

Vet ikke om jeg skal sette frimerkevakt som en fordel eller ulempe, de sier så at etter du får en belger går du aldri mer på do alene :D

Andre negative sider ved rasen (nå tenker jeg mest tervueren siden det er den jeg har): vanskelig å finne hunder etter linjer som er stabile mentalt, lydfaste, ikke nervøse/skvetne. En kombi-terv (etter bruks og showforeldre) er vel så bra brukshund om man har okey ambisjoner enn en formel1-terv etter maller osv som gjerne blir litt for ekstreme selvom man har årelang erfaring. Er også endel negative holdninger til terv spesielt rundt omkring ("ånei, der kommer en sånn nervøs/skvetten/blabla belger") De blir også av meningmann uten for mye rasekunnskap ofte sett på som Schæfer og derfor ergo skummel for egne hunder/barn/seg selv.(fordommer med andre ord)

Jeg føler jeg har vært fryktelig heldig med terven min i forhold til det som finnes i Norge, er vanskelig å anbefale rasen med mindre man vet man klarer finne en god oppdretter. Er man heldig får man i mine øyne den beste hunden i verden, er man derimot uheldig så er det ikke så mye som hadde vært verre.

Raseklubbsiden til Belgerklubben finner du på www.nbfk.org - der er det også et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først; det skrives Tervueren :D

Har alltid drømt om belger (Det er jo fire varianter), etter å ha drevet med en setter i diverse grener av hundesporten ville jeg ha noe som var litt mer givende å jobbe med, som ga større framgang i forhold til samme treningsmengde osv. Begge instruktørene jeg gikk for har også hver sin belgervariant, det hjalp godt på, hehe.

BC var et utelukket alternativ da jeg ikke har anledning til å drive med trening på sau, dessuten er den litt liten i mine øyne.

Positivt (med min belger): lærer kjapt, er årvåken, lett å forsterke vha hjelpemidler som fille, kong, lett å få i lek. Er allsidig, kan brukes til alt. Smidig, hurtig, sosial og førerorientert. (Var ****lei en hund som helst går tur på egenlabb). Har humor.

Negativt: lærer kjapt, vokting.

Vet ikke om jeg skal sette frimerkevakt som en fordel eller ulempe, de sier så at etter du får en belger går du aldri mer på do alene :D

Andre negative sider ved rasen (nå tenker jeg mest tervueren siden det er den jeg har): vanskelig å finne hunder etter linjer som er stabile mentalt, lydfaste, ikke nervøse/skvetne. En kombi-terv (etter bruks og showforeldre) er vel så bra brukshund om man har okey ambisjoner enn en formel1-terv etter maller osv som gjerne blir litt for ekstreme selvom man har årelang erfaring. Er også endel negative holdninger til terv spesielt rundt omkring ("ånei, der kommer en sånn nervøs/skvetten/blabla belger") De blir også av meningmann uten for mye rasekunnskap ofte sett på som Schæfer og derfor ergo skummel for egne hunder/barn/seg selv.(fordommer med andre ord)

Jeg føler jeg har vært fryktelig heldig med terven min i forhold til det som finnes i Norge, er vanskelig å anbefale rasen med mindre man vet man klarer finne en god oppdretter. Er man heldig får man i mine øyne den beste hunden i verden, er man derimot uheldig så er det ikke så mye som hadde vært verre.

Raseklubbsiden til Belgerklubben finner du på www.nbfk.org - der er det også et forum.

Tja...dett var dett egentlig :D

Men må henge meg opp i det Vipsen sa om gode og dårlige belgere,det er så sant så sant.Jeg har erfaring med begge.En dårlig belger er verdens verste,en bra belger er verdens beste...de er så enten eller i alt de gjør og er :wink:

En av grunnene til at jeg valgte en halvvoksen belger er fordi jeg rett og slett ikke turde kjøpe valp.

Den tankegangen fikk jeg faktisk medhold i av en av norges mer kjente profiler innen rasen.Nå hadde jeg kanskje turt å kjøpe etter de samme linjene som Loke (og bare av samme oppdretter)men jeg ville vært meget nøye..

Men nok engang må jeg få presisere hvor fantastisk fornøyd jeg er med den belgeren jeg har nå.Bortsett fra et par tillærte unoter er han den perfekte hund i mine øyne :D

Akkurat passe belger :han MÅ brukes -helst variert ,noen timer hver dag, men kan også ligge i timesvis å sløve i armkroken.

Mitt sorte gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok :D Tusen hjertelig takk for at du skrev litt om hvorfor du valgte den. Jeg har også sett utrolig mye dårlig rundt omkring. Treneren min anbefalte meg terv, og jeg ble etter hvert veldig fascinert av rasen. Fikk møte flere med rasen, og fikk se hvordan de var i trenings situasjoner. Men fler av dem som har rasen sier det er vanskelig å finne noe bra innen den rasen. Lurer litt på den kennelen Vipsen kommer fra. Har hørt veldig mye fint om den. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...