Gå til innhold
Hundesonen.no

Så skal vi ut å fly..


jlkm
 Share

Recommended Posts

Og som "alle andre" (?) er vi selvfølgelig halvt hysteriske. Vi må jo overlate bikkja til fremmede mennesker i et par timer!

Det jeg lurer på helt konkret, er om noen aner hvilke regler/retningslinjer bakkepersonell på flyplassene har ift håndtering av hunder (i reisebur)? Vi snakker innenriks i Norge, selve flyturen er ca halvannen time - SAS ene veien og Norwegian andre veien sannsynligvis. Å ha henne med inn i kabinen er nok uaktuelt, halvstort dyr dette.

Altså, skulle bikkja (mot all formodning) begynne å lage "bråk", hva gjør dem - om noe i det hele tatt?

Dønn ærlig, man er selvfølgelig redd for at bikkja skal bli misforstått, og at en eller annen skroting skal få det for seg å bedrive en eller annen form for dressur i arbeidstida uten at vi har mulighet til å gripe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

De skal ikke gjøre noen verdens ting med bikkja om den bråker. Stort sett får den bare stå å bråke. De skal heller ikke ta hunden ut av buret. Men det finnes selvfølgelig tullinger som jobber på flyplasser som alle andre steder, så helt sikker kan man sikkert aldri være. Jeg har hørt om hunder som har blitt tatt ut av buret og stukket av på flyplassen, men det hører nok med til sjeldenhetene. Jeg har aldri hatt noe problem med å fly med hund innenlands i Norge (og han jeg har nå har flydd ganske mye mellom nord og sør). Jeg har bare brukt SAS. Har noen venner med litt ymse erfaring med Norwegian og hund på fly, men det går nå stort sett helt fint det og :) Slapp av. Det går fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig vis kjenner jeg noen på flyplassen her i tromsø som jeg tør å levne hunden til :D Men har reist noen ganger, du lar nr stå på buret til hunden blir flyet mange tima forsinka og sånt. ringer de deg å spørr om de kan gi hunden vann, har opplevd dette timet var 2 timer forsinket å det var varmt ute så da ringte de å spurte:)

henter valp snart fra tyskland å grurer meg som fy til å sende han nede. han er for tung å ta inn i fly + det er utenlands. faktisk en OES jeg skal hente :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. Vel, vi har nå bestilt billetter (SAS), må jo bare hoppe i det og så går det som det går. Kan ikke holde oss hjemme bare fordi vi er paranoide :P

Men, det er interessant å høre på andres erfaringer, så er man kanskje litt bedre forberedt.

Forstyrrer meg litt at jeg leser en del opplever at bikkja blir plassert som en hvilken som helst koffert i bagasjehallen og forlatt. Det er jeg redd kan ende med litt styr og ståk fra min side, men vi får gjøre vårt for å være på plass når hun ankommer også ;)

IdaC - grattis med OES da! Du kan se fram til mye kos, mye moro og en hund som garantert velter den fine blomstervasen i hjørnet av stua :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Heldig vis kjenner jeg noen på flyplassen her i tromsø som jeg tør å levne hunden til :D Men har reist noen ganger, du lar nr stå på buret til hunden blir flyet mange tima forsinka og sånt. ringer de deg å spørr om de kan gi hunden vann, har opplevd dette timet var 2 timer forsinket å det var varmt ute så da ringte de å spurte:)

henter valp snart fra tyskland å grurer meg som fy til å sende han nede. han er for tung å ta inn i fly + det er utenlands. faktisk en OES jeg skal hente :D

Jeg har aldri opplevd at flyet er mer enn 20-30 minutter forsinka når jeg har reist med hund, og da har de ikke gjort noen ting. Han har bare sitti i buret. Men jeg har skrevet fult navn og telefonnr med tusj på buret i tilfelle de trenger å ta kontakt, lapper detter av e.l. Lite sansynlig, men en billig forsikring om at de får tak i meg :)

Første gangen jeg fløy med min var han ca 4 mnd gammel og allerede for stor til å bli med inn i kabinen. Da hyla han så jeg hørte han under både når vi tok av og landa. Seinere har han ikke gitt en lyd fra seg. Tusler rundt på flyplassen tygg og fornøyd og går inn i buret sitt uten protester. Den første gangen tror jeg egentlig han var mer forbanna på å bli sperra inne enn redd for å fly. Han ble like forbanna når jeg lukka han inni bur i bilen da han var valp :P (veldig koslig når første kjøreturen til valpen er fra Oppdal til Tromsø).

Er forøvrig Tromsø jeg har flydd mest fra, og der var de veldig greie. Lot meg sjekke inn buret over en time før, og så komme inn på bakrommet og putte inn hunden rett før de skulle ta bagasjen ut til flyet.

Ja, ikke sant. Vel, vi har nå bestilt billetter (SAS), må jo bare hoppe i det og så går det som det går. Kan ikke holde oss hjemme bare fordi vi er paranoide :P

Men, det er interessant å høre på andres erfaringer, så er man kanskje litt bedre forberedt.

Forstyrrer meg litt at jeg leser en del opplever at bikkja blir plassert som en hvilken som helst koffert i bagasjehallen og forlatt. Det er jeg redd kan ende med litt styr og ståk fra min side, men vi får gjøre vårt for å være på plass når hun ankommer også ;)

IdaC - grattis med OES da! Du kan se fram til mye kos, mye moro og en hund som garantert velter den fine blomstervasen i hjørnet av stua :D

Styr og ståk fra din side eller hunden? :P Hundene blir plassert sammen med spesialbagasjen. Noen ganger står det noen der sammen med dem og venter, men som oftest blir de bare plassert der ja. Men siden spesialbagasjen bruker litt tid på å komme, så er jo som oftest du der først og står og venter på bagasjen og bikkja. Jeg har aldri opplevd det som et problem (men jeg har ei venninde som fikk hunden ut på rullebåndet. Ikke bra... og de skal overhode ikke det). Jeg har pleid å bare hente den andre bagasjen min først og la han stå i buret til jeg er klar, så hente han og går rett ut. Da slipper jeg å ta med en stor skummel hund inn blandt folkemengden for å finne resten av bagasjen og slipper ta han mye ut og inn av buret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde videokamera på buret engang vi skulle fly. Den gikk fri for strøm før han var inne i flyet, men alt det som hendte før syntes jeg var veldig betryggende. Buret fikk være i ro, hver gang han skulle flyttes bøyde det seg ned store, sterke menn og pratet med babystemme til hunden.

Trur ikke de gjør noe om bikkja lager bråk. Ei i klassen min sa at hun kunne høre hunden sin bjeffe under flyturen (terrier med sep. angst), men trur det hører til sjeldenhetene.. en hund med normale nerver burde takle en flytur uten å lage for mye bråk.

Pass bare på at døra er ORDENTLIG igjen når dere setter inn hunden.. det er ikke noe gøy å få beskjeden "kan hundeeierne vennligst vente til alle har forlatt flyet? Det er en rød hund løs i lasterommet" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...