Gå til innhold
Hundesonen.no

Sertifikat for å få hund?


Bombini
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Jeg ville tro det hjalp samfunnet voldsomt jeg, dersom hundeeiere lærte seg å plukke opp etter fillebikkjene sine. Det er bare å se alle leserinnlegg og diskusjoner på nettet, det, så ser man at DET er noe av det som plager folk mest med andres hundehold.

Selvfølgelig, misforstå meg rett. Det hjelper naturligvis mot forakten for bikkjemøkk ja, men ikke mot uoppdragne drittbikkjer.

Hva om man ikke greier denne "testen" da - skal man liksom løpe og avlive bikkja, eller hva?

Og hva skulle hensikten med dette sertifikatet være om alle skal på død og liv skal bestå? Kan de vel bare signere da så er man ferdige med diskusjonen. Case closed.

Red: Får ikke sitert fra artikkelen om Sveits men der har de i tillegg til teori krav om praksis det første året i form av trening, uavhengig av rase. Så da får jeg spørre da, hva sku den treningen bestå av om den ikke sku inkludere hverdagferdigheter, kaste ball og tisse i kryss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Møte en fremmed person som hilser på fører.

• Bli klappet av en fremmed person.

• Håndtering. Bli undersøkt og børstet av fremmed person.

• Følge fører i slakt bånd.

• Passere en gruppe mennesker

• Stoppe, sitte og legge seg på kommando, samt bli sittende når eier går i fra.

• Komme på innkalling.

• Hundemøte. Være rolig i møte med en annen hund på et par meters avstand, samt passere hunden.

• Hverdagsmiljø. Takle f.eks. en passerende rullestol eller syklist samt takle en plutselig lyd.

• Takle greit å bli overlatt til en fremmed person mens eier går i fra.

"Hverdagsferdigheter" ja - interessant ord.

Jeg er rimelig overbevist om at vi har relativt delte meninger om hva som er en nødvendighet for hunder å kunne gjøre...

Men å knytte en ferdighetsprøve, som skissert ovenfor her, til om man skal få lov til å ha hund eller ikke synes jeg er meget skummel. For det første må det jo resultere i en massiv omplassering/avliving av hunder som har eiere som ikke får til eller gidder å lære hundene dette. De fleste aktive hundekjørere ligger vel forholdsvis tynt an f.eks.?

Og hvilken verdi skulle noe slikt ha for en eldre dame og hennes lille snuddel som aldrig går løs, aldri hilser på noen og bare biter veterinæren når den hvert tredje år får en vaksine og fjernet tannsten? Sett i forhold til nytteverdien den hunden har for den gamle damen, altså.

Hvorfor skal hunder kunne "dekk og bli liggende"? Hva er å passere fremmende - får man være for glad også, eller er det "stryk"?

Hvor mye kan de få "skvette" av plutselig lyd - hvem avgjører hvilke eiere som skal få ha hund eller ikke pga noe slikt?

Hvorfor må hunder gå med slakt bånd, egentlig?

Men joda, et nettkurs, lisensiering av oppdrettere etc. Kan sikkert funke for de seriøse - men det er nok av folk som enkelt kringår dette. Og da gjentar jeg - hvordan "tvinge" folk? Konsekvenser for å la være? Bøter/straff? Skal politiet pålegges å sjekke dette når de ser en hund de oppfatter som ulydig i parken?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn test/bevis kan være en fin gulrot for de som har lyst til å trene litt med hunden sin uten å konkurrere i noe (akkurat som bronsemerket, bare mer hverdagsorientert), men at det skal være et krav å bestå for alle norske hunder kan jeg ikke se verdien av. 

Hva om man ikke greier denne "testen" da - skal man liksom løpe og avlive bikkja, eller hva?

Som sagt før handler ikke min idé om hvordan bikkjene oppfører seg i hverdagen. Det er totalt irrelevant og det er <em>ikke</em> en test av hunden jeg ønsker meg. Det er et teorikurs som folk må igjennom <em>før</em> de får seg hund sånn at de får noen viktige grunnkunnskaper som kan forhindre mye kjipt i hundeholdet. For eksempel syns jeg en del skal inneholde hundens kroppspråk og dempende signaler, en del burde være om hundens behov rent fysisk (stell, fôr, mosjon) og en del burde omhandle psykiske behov for hunden (ikke gni valpenesa i sin egen bæsj, ikke slå, snakke om forskjellige måter å gi hunden mentale oppgaver på sånn at den nye eieren lærer at man kan gjøre litt søkeøvelser på dager med liten tid osv). En del burde også være om forskjellige ting man kan gjøre med hunden (forskjellige hundesporter osv) sånn at ferske eiere får en overfladisk innføring i hva som finnes der ute. Jeg mener ikke at man MÅ ha en hobby sammen med hunden, men mange har det ikke fordi de ikke veit om tilbudene og jeg kjenner flere hunder som ville hatt et bedre liv hvis eier hadde noe å jobbe med den med.

Jeg syns også det er viktig å gå igjennom ting som de forskjellige stadiene i hundens alder og andre ting som kan endre hundens adferd. Mange ferske eiere er ikke forberedt på at hunden kommer i puberteten og derfor ender mange hunder på finn.no.

Hvordan hunder oppfører seg generelt vil kanskje påvirkes av at alle hundeeiere har vært igjennom et kjapt 'hund for dummies'-kurs, men i praksis er det ikke det som er målet. Målet er at kun de som faktisk vil ha hund får seg hund og at de som får det iallefall har litt grunnleggende kunnskap om hva en hund er. Om de velger å gå på valpekurs eller ei får være en personlig sak, men gjennom sertifikat-løsningen vil de i det minste ha noe å gå etter om noe oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...