Gå til innhold
Hundesonen.no

venne raya til å sove i bur?

marcoograya

Recommended Posts

Her var det tydeligvis mange som reagerte på hva jeg mente. Og det er bra! Liker en diskusjon. Nei, jeg prøver å ikke ta alle under en kam. Jeg kan bare snakke ut fra mine egne erfaringer med bur og det jeg tenker om det å ha en hund i bur. Dette er et tema som er meget omdiskutert. Jeg tror heller ikke det å ha hunden i et bur om natten trenger å være noe negativt, for da skal den jo tross alt sove. Men det er dessverre mange som også bruker buret når man er på jobb. Dette blir altfor mange timer etter min mening. Om dere her inne gjør det eller ikke kan ikke jeg vite, men jeg vet om mange som gjør det...

Tidligere eieren til Evita, brukte ikke buret som straff, men hun brukte til henne om natten og når hun var på jobb.

Håper dette oppklarte noe av det jeg ville fram til. Jeg er negativ til det å ha hunder i bur, så må jo dere her gjøre hva dere vil med deres hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polaren min sover i bur om natten men hun vil det selv...grunnen til at jeg begynte med det var at hun ikke fikk slappet ordentlig av om natten...hun vil ligge der og det er der hun får fred og kan roe seg.

jeg bruker aldri buret på dagen, de har en hundegård og en stall boks som ble brukt til hest før som jeg har slått sammen og de er der når jeg er på jobb.

ellers bruker jeg bur i bilen og på stevner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det tydeligvis mange som reagerte på hva jeg mente. Og det er bra! Liker en diskusjon. Nei, jeg prøver å ikke ta alle under en kam. Jeg kan bare snakke ut fra mine egne erfaringer med bur og det jeg tenker om det å ha en hund i bur. Dette er et tema som er meget omdiskutert. Jeg tror heller ikke det å ha hunden i et bur om natten trenger å være noe negativt, for da skal den jo tross alt sove. Men det er dessverre mange som også bruker buret når man er på jobb. Dette blir altfor mange timer etter min mening. Om dere her inne gjør det eller ikke kan ikke jeg vite, men jeg vet om mange som gjør det...

Tidligere eieren til Evita, brukte ikke buret som straff, men hun brukte til henne om natten og når hun var på jobb.

Håper dette oppklarte noe av det jeg ville fram til. Jeg er negativ til det å ha hunder i bur, så må jo dere her gjøre hva dere vil med deres hunder.

Helt enig med at det er alt for mye å ha hunden i bilen både om natten og om dagen men man er på jobb. Selv har jeg nesten aldri hunden i bur, bare i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det å ha en hund i bur helt unaturlig. Vi bruker bur i bilen, men det er jo for sikkerheten sin skyld. Jeg kan ikke forstå at noen kan forsvare å ha hunden sin i bur hele natten og hele dagen mens man er på jobb. For det er mange som praktiserer dette. Da vi fikk Evita, var hun 3,5 år. Tidligere eier brukte bur til henne inne. Hun sa at hun elsket buret sitt. Da hun kom til oss fulgte buret med, det stod på stua med døren open. Ikke en eneste gang gikk hun inn i det buret. Så det å si at buret for henne var en trygg hule, har jeg ingen tro på. Da hadde hun brukt det...

Det er mange meninger rundt dette med bur, men hunder har blitt holdt i generasjoner uten at bur da var en nødvendighet...

Nå startet dette med at noen spurte om hvordan lære hunden å være i bur, og jeg kan heller ikke se at noen har skrevet at de har hunden i buret "hele natta, og hele dagen", som du skriver her. Og ja, hund har blitt holdt i mange år uten at bur har vært nødvendig. Men har det fallt deg inn at hundeholdet har forandret seg over tid? i en mer stressende hverdag, kan hunden oftere ha behov for å ha sitt eget lille krypinnhvor den kan få fred og ro. Dessuten er det mere reising, og er man borte er det greit å ha bur.

Jeg bruker bur om natta når jeg har løpetisper i hus, på agilitystevner, og som en åpen mulighet bikkjene benytter seg av hjemme. Kan du fortelle meg hva som er så galt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg gjentar meg litt her nå... :? Liker hunden din å ligge i buret, så greit for meg. Jeg har heller ikke sagt at det er noen her inne som bruker buret dag og natt. Jeg sier at det er mange som gjør det. Hvorvidt de er her eller ikke vet ikke jeg.

Jeg sier atter en gang at dette er min mening rundt dette med burbruk. Jeg bruker det ikke til min hund, så får dere gjøre hva dere vil med deres hunder...

Beklager til deg, trådstarter, at diskusjonen ble vridd bort fra spørsmålet ditt. Det var ikke intensjonen.

Viss dere vil diskutere mer burbruk, så kan vi kanskje lage en egen tråd for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har blitt vendt til buret som sin plass. Sin hule. Der kan den ligge iro og slappe av nårtid den vil på dagen. Om natten hadde vi døren lukket, men nå som hundne har blitt eldre har vi døren oppe. alene hjemme er hunden løs i en del av huset og kan gå i buret hvis den vil det. Å venne hunden til bur har flere gode grunner. Feks i forbindelse med bil og transport. I det fleste tilfeller må hunder ligge i bur på båt, tog, fly osv, så da er det bra at en hund føler seg trygg til buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...