Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har vist det i 1/2år nå ca, og vi går mindre turer, mindre løping løs, prøver å aktivisere på andre måter. Men tuppa mi halter mer og mer, og hun blir mer og mer understimulert. Jeg prøver å la henne spore etter godbiter hver dag, men det er ikke nok, trener litt lydighet forsiktig, men hun er så voldsom av seg at det blir fort for mye av det gode uansett hvor "rolig" vi tar det....

Jeg kjenenr jeg blir skikkelig frustrert, for jeg hater å se hun har det vondt, men jeg hater også å se henne måtte være i ro, når alt hun vil er å løpe rundt, trene og kose seg. Kan noen komme med noen reddende tips eller råd?

Setter veldig stor pris på alt av svar! :)

Skrevet (endret)

• Glucosamin tilskudd er noe jeg ville ha gitt, for å smøre leddene hennes.
  • Gå turer i ulendt terreng, minst mulig på asfalt for å styrke muskulaturen slik at den støtter godt.
  • Snakk med vetrinæren som har sett røntgenbilden om hvilken sele som kan være bra. Jeg erfarte med min forrige hund at han lett ble fremtung. Når han brukte sele på tur brukte han bakparten bedre og fikk stimulert muskelene mer.
  • Varm godt opp før trening, gå tur evnt jogg litt rolig sånn at kroppen er godt forberedt.
  • Gå henne ned etter trening for å forhindre stivhet. Bruk gjerne BOT dekken :)
  • Massasje/stretching kurs for deg kan hun få god utbytte av.

Edit; en annen ting, om hunden din løper tulling når hun går løs så bruk også tid i starten og slutten av turen på å varme henne opp/gå henne ned i bånd. Prrøv deg frem med tid, ca 15-20 min vil jeg tro bør være passelig :)

Endret av *mokken*
  • Like 1
Skrevet

Nå kjenner jeg jo ikke din hund, men jeg får litt inntrykk av at du må velge litt mellom pest og kolera her. Hvis det ikke lar seg gjøre å finne måter å aktivisere henne på som hun ikke får vondt av, så hadde jeg nok tenkt at et kort og morsomt liv tross alt må være bedre enn et langt og kjedelig liv. I hvert fall når det gjelder den ene hunden min ville jeg valgt å dytte innpå så mye rimadyl som nødvendig og latt den gjøre akkurat som den ville så lenge det varte. Gjerne i kombinasjon med tipsene til Mokken over her.

• 2 weeks later...
Skrevet

Tusen takk for tips og tanker! Tar å snakker med dyrlegen om medisinering, så håper jeg vi kan finne en løsning slik hun sliper å ha det så vondt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...