Gå til innhold
Hundesonen.no

Islandsk fårehund, lapsk vallhund, lundehund ++


Rosin

Recommended Posts

Hvordan er disse tre rasene i forhold til hverande, med tanke på vokting, bjeffing, jaktinstinkt og samarbeidsvilje? (Er de lettlærte?)

Noen som har erfaringer med en/flere av disse rasene? Fortell fortell. :D

Tar gjerne imot linker til oppdrettere av de forskjellige rasene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

islandshunden er lik buhunden både i gemytt og noe også i utsende. Det vil si at den er lettlært men har dager da den har andre ting å gjøre enn å høre etter. Ei vennine av meg er oppdretter, og jeg skulle egentlig ha valp fra henne, men det ble buhund istedet. De kan bli noe gneldrete, men det er ikke umulig og trene av. så lenge en islandshund (spisshund generelt..) får nok og bryne hodet sitt på, så bjeffer de lite. min erfaring hvertfall. islandshunder er vel opprinnelig gjeter, så jaktinstinkt trur jeg det er lite av der i gården, vokting vet jeg ikke, men samarbeidsvillige; det er de! :D

vet ikke om du har vært der, men på raseeskrivelsen på canis av islandsken er det en del oppdrettere. hun jeg snakker om her er "erlingsen". hjemmesiden er ikke akkurat proff, den er heller veldig usakelig..menmen..du fårhvertfall sett bilder av små pene islandsker og sheeba, moren demmers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå skal jeg komme med hva jeg tror om dette. Jeg kan ikke kalles helt objektiv i saken heller siden jeg bare har erfaring med en av rasene... :wink:

Jeg tror at en islandshund bjeffer mest av de tre rasene (snakker da om utidig bjeffing)

Jeg tror at lundehund er den med mest redsler av de tre rasene (kan være)

Jeg tror at lapsk vallhund har mest jaktinnstinkt av de tre rasene

Jeg tror at lapsk og islender ligger likt mht lærvillighet og lundehunden litt etter (snakker da om motivasjon for å lære)

..også trenger jeg ikke å si hvem som er min favoritt.. :D

Linker til oppdrettere av lapsk:

http://home.no.net/hildelk/lapsklink.html

og en gjeng lapske på rad:

allelapske.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

Jeg har en Islandskfårehund, hun bor desverre ikke hos meg nå fordi hun ble boende hos mine foreldre da jeg flyttet ut.

Hun er ikke renraset ( mor er renraset Islandsk fårehund, far er 50/50 islandskfårehund/samojed) men kan jo fortelle hvordan hun er!

Hun er utrolig snill og ELSKER mennesker og barn!

Veldig leken, kommer alltid løpende med en ball, et tau eller andre ting å vill leke. Veldig oppfinnsom,gøyal og lettlært. Samtidig er hun veldig sta og egen. Går bra sammen med andre hunder hjemme hos oss, men kan bjeffe og være litt utidig når vi møter andre hunder på tur...

Hun elsker å være aktiv; leke , finne på ting med familien, gå lange turer etc. Når det gjelder bjeffing så synes jeg ikke at hun er så ille, selvfølgelig bjeffer hun endel men jeg opplever ikke at det er så ekstremt som mange ser ut til å tro. Men stemmen er ganske skarp så det kan jo ha litt m det å gjøre også... Når hun bjeffer er det alltid en grunn til det; fremmed katt i hagen, folk m hund som går forbi huset, noen som ringer på døren etc.

Hun er også veldig flink til å vakte og passe på huset.

En ordentlig flott familiehund synes i hvertfall jeg!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Den islanske fårehunden er en BJEFENE hund men den er så lett lert at det kan trenes inn som f eks gi hals

den islanske fårehunden er ikke avlet opp til Jakt men dil som Navne sier gjetink, hunden kan brukes i jakt men vist man skal ha en konstant jakthund vile jeg ikke had dene rasen :) hunden er heler ikke ne konstant vakthund med ka jo selfølgeli si i fra når fålk kommer som de fleste hunder gjør og den kan jo trenes til dette også

den islanske fårehunden er veldig fin og bruker i agility lydighet bruks og gjeting og selfølgeli i utstilling da :)

den islanske fårehunden skal også ha sporer (ulve klør) de kan ha dobbelt set med disse også :P

du kan se på Islansk fårehund siden der står det om kull i norge når fålk sier i fra om dem eller vi finner de kommer de opp der det er også mange linker på linke siden der du kan se på oppdretere og de som har private islanske fårehunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker alle desse 3 rasene, men må si lundehund er favuoritten:p

etter å bodd med en herlig raserpresetent:P

Bodde med dattra til en kjent oppdretter i trøndelag, lundehunden bjeffer om den ikke blir avendt det.

Hunden som jeg bodde med bjeffa kun når det kom noen, å det synest jeg er greit fakisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...