Gå til innhold
Hundesonen.no

Avl på fuglehund uten jaktpremiering


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

I utgangspunktet kan man jo avle på hva det skulle være...men til syvende og sist er det kjøperne som "bestemmer" hvorvidt sluttproduktet er attraktivt...

Ser stadig vekk "oppdrettere" på Finn.no som annonserer valper de ikke får solgt - hovedsaklig fordi kullet ikke oppfyller kravene til rasen/raseklubben...

Personlig hadde jeg ikke kjøpt jakthund etter foreldredyr som ikke hadde jaktpremiering, men det høres ut som dere har veid nøye for og imot, så da ønsker jeg dere lykke til med familieforøkelsen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tenkte å komme med en oppdatering nå som jeg har lært mer om potensielle tispa, hun er visst av god avstammning fra hunder som jeg ser på som gode representanter. Søsken og halvsøsken er også gode, en

Det er ingen maksalder for hannhunder, nei - klarer de brasene og har liv i pungen, er det bare å kjøre på. Eventuelt om en fryser ned sæd for inseminering senere. En må alltid prioritere når en gj

SiriE: Memphis ble stilt på et par jaktprøver selv i periodene han rampet mye. Det var ikke fugl i området på disse prøvene, men han fikk allikevel en bedømming som har kommet godt med i avlsarbeidet.

Jeg regner med at i fuglehund miljøet så er dette like bannlyst som det er å avle på gjeterhunder uten gjeterprøve. Jeg ser argumentene veldig godt, hvorfor man beviselig skal avle på hunder som har prøve, men jeg har selv gjort som dere og brukt en tispe uten gk gjeterprøve på to kull, alle hennes avkom gjeter og har de egenskapene jeg ønsket å viderebringe. Noen ganger må man bare ta en sjanse, hoppe i det og spille med åpne kort, men man skal ha god rygg og dårlig hørsel ;)

Det er sant, jeg har snakket med folk i rasemiljøet, og kjernen vil nok gi en kald skulder. Men det er nå sånn at det er ikke kjernen som lager en raseklubb, men alle medlemmene. Og alle "sår" gror, så folk glemmer det etterhvert.

Og dersom kullet skulle vise seg å gjøre det svært bra, så må nok endel stykker svelge sine ord.

I utgangspunktet kan man jo avle på hva det skulle være...men til syvende og sist er det kjøperne som "bestemmer" hvorvidt sluttproduktet er attraktivt...

Ser stadig vekk "oppdrettere" på Finn.no som annonserer valper de ikke får solgt - hovedsaklig fordi kullet ikke oppfyller kravene til rasen/raseklubben...

Personlig hadde jeg ikke kjøpt jakthund etter foreldredyr som ikke hadde jaktpremiering, men det høres ut som dere har veid nøye for og imot, så da ønsker jeg dere lykke til med familieforøkelsen ;)

Nå er det jo slik at det ikke er krav til jaktpremiering på rasen da. Men at den derimot viser gode jaktegenskaper, noe jeg syntes er viktigere enn hva en klassisk fuglehund skal gjøre.

Det sier seg selv at det er forskjell på en setter og f.eks. en münsterländer, og en vorsteh, en breton osv. Men jaktprøvene er samme for alle rasene.

Dessuten er slekten godt testet, og søsken gjør det ikke bare bra, men hans søster har faktisk produsert et veldig bra kull, noe som viser at de bærer genene bra videre.

Samt at Chico har et ekstremt godt lynne som kommer godt med. Men kullet kan jo bli alt imellom katastrofe og en åpenbaring, det gjenstår jo isåfall bare å se på de evt. valpene.

Og som nevnt tidligere, det er jo ingenting som tilsier at ikke valpene kan få jaktpremie. Det er jo ikke helt spikret enda, men sjansen er større nå enn den noen gang har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, jeg har snakket med folk i rasemiljøet, og kjernen vil nok gi en kald skulder. Men det er nå sånn at det er ikke kjernen som lager en raseklubb, men alle medlemmene. Og alle "sår" gror, så folk glemmer det etterhvert.

Og dersom kullet skulle vise seg å gjøre det svært bra, så må nok endel stykker svelge sine ord.

Nå er det jo slik at det ikke er krav til jaktpremiering på rasen da. Men at den derimot viser gode jaktegenskaper, noe jeg syntes er viktigere enn hva en klassisk fuglehund skal gjøre.

Det sier seg selv at det er forskjell på en setter og f.eks. en münsterländer, og en vorsteh, en breton osv. Men jaktprøvene er samme for alle rasene.

Dessuten er slekten godt testet, og søsken gjør det ikke bare bra, men hans søster har faktisk produsert et veldig bra kull, noe som viser at de bærer genene bra videre.

Samt at Chico har et ekstremt godt lynne som kommer godt med. Men kullet kan jo bli alt imellom katastrofe og en åpenbaring, det gjenstår jo isåfall bare å se på de evt. valpene.

Og som nevnt tidligere, det er jo ingenting som tilsier at ikke valpene kan få jaktpremie. Det er jo ikke helt spikret enda, men sjansen er større nå enn den noen gang har vært.

Virker som dere har tenkt godt igjennom dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det blir en gjennomtenkt plan dette. Angående jaktprøver så hadde jeg stilt han på noen for å gi valpekjøpere en retningslinje. Når det gjelder jaktprøve lesing før en skal kjøpe valp så skal en lese hele kritikken og spesielt tallene og kommentaren. Dette fordi det trenger ikke være fugel i terrenget når hunden er ute og da blir det ikke premiering. Men viktige tall og kommentarer kan dere få. Også noe som jeg syntes er viktig aporten, Hvorfor ikke delta og få kommentarer med han på aportprøve. Da også får dere dokumentasjon på han. Kan dere dokumentere søsken sine jakt/aport egenskaper så ville jeg også gort det. Det er ikke lett å vite hva som er rett og galt i forhold til hva men skal velge han vil jo gi nytt blod som en liten rase trenger

Ømsker dere lykke til med valpeplaner og vi må høre fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det blir en gjennomtenkt plan dette. Angående jaktprøver så hadde jeg stilt han på noen for å gi valpekjøpere en retningslinje. Når det gjelder jaktprøve lesing før en skal kjøpe valp så skal en lese hele kritikken og spesielt tallene og kommentaren. Dette fordi det trenger ikke være fugel i terrenget når hunden er ute og da blir det ikke premiering. Men viktige tall og kommentarer kan dere få. Også noe som jeg syntes er viktig aporten, Hvorfor ikke delta og få kommentarer med han på aportprøve. Da også får dere dokumentasjon på han. Kan dere dokumentere søsken sine jakt/aport egenskaper så ville jeg også gort det. Det er ikke lett å vite hva som er rett og galt i forhold til hva men skal velge han vil jo gi nytt blod som en liten rase trenger

Ømsker dere lykke til med valpeplaner og vi må høre fortsettelsen.

Apportprøve har vi vært på, samt at han er en kjempeflink apportør. Vi må jobbe litt mer med dressuren ved fører ute av syne slik at alt klaffer på spor-apporten også.

Senest idag apporterte han en levende fasan (mens han egentlig skulle lete etter Iver som hadde rotet seg bort) og kom rett til meg og avlerte forholdsvis bra, med tanke på at min eneste tanke var å få avlivet den stakkars fasanen så fort som mulig.

Så sant jeg får tid innimellom arbeidet med Yaris, så skal han stilles mer på apportprøver til våren. Jaktprøver også, men her igjen må jeg virkelig prioritere Yaris.

Han tok forresten også stand i line, etter at jeg stanset han i å kaste seg over fuglen. Dessverre var han egentlig litt heit før vi begynte, vi skulle egentlig være først (så jeg hadde roet han i bilen og tatt han rett ut) men så ble det litt kluss, så han rakk å hisse seg opp litt for mye akkurat der. Fugl er jo gøy må vite!

Grunnen til at han ikke har vært stilt tidligere er at vi har følt at vi kan risikere å ødelegge for andre, men som mange sier, det er viktig for rasen å få vurdert så mange individer som mulig, nettopp pga kritikken (den får man jo uansett om man får premie eller ikke) og for å vurdert helheten av rasen. Så da vi innså dette, så fikk jo jeg Yaris og min mor har Iver, så han har ikke blitt prioritert så mye. Utenom apportprøve kurs i mai :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det går i riktig retning i hvertfall. Vet ikke om når parringen skal skle men hør dere litt rundt i jakhundmiljøet om hvilke prøve som er best å stille på så kan dere kanskje rekke en før kullet kommer også. Det er i hvertfall senvinteren som er best, Om dere skal ta vær og føre med i betraktning kjenenr jeg ikke hunden godt nok til å si, men får dere trent greit nå i løpet av månedene så er jo slutten av mars en grei tid å starte på kan være hard skare men da er det lettere for han å løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det går i riktig retning i hvertfall. Vet ikke om når parringen skal skle men hør dere litt rundt i jakhundmiljøet om hvilke prøve som er best å stille på så kan dere kanskje rekke en før kullet kommer også. Det er i hvertfall senvinteren som er best, Om dere skal ta vær og føre med i betraktning kjenenr jeg ikke hunden godt nok til å si, men får dere trent greit nå i løpet av månedene så er jo slutten av mars en grei tid å starte på kan være hard skare men da er det lettere for han å løpe.

Det er noe vi virkelig tar sikte på, men Yaris får faktisk førsteretten der. Men jeg har også fått tips om at senvinter er lurt. Jeg har jo en tante som er svært aktiv, og vi trener sammen en aktiv gjeng. Bl.a. idag så var vi på en slik samling som hun arrangerte.

Men jeg skal prøve å oppmuntre min søster til å prøve seg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart Yaris må få første pri. Så får du ta deg av han andre så godt som råd. Trening er jo topp og det går jo først ann å trene Yaris så han andre da. Men kjekt å dra med seg andre så man er flere i terrenget når man skal trene og noen som kan holde hund og noen som vil føre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...