Gå til innhold
Hundesonen.no

Polsk owczarek nizinny og schapendoes og liknende hunderaser.


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Hva er forskjellen på Polsk owczarek nizinny og schapendoes? Jeg bare lurer av ren nysgjerrighet siden de to er ganske like utseendemessig og pelsen og størrelsen, de er mellomstore og veier det samme. Men hva er forskjellen på gemyttet, bruksområder, personligheten mellom de to? Jeg har en schapendoes her men jeg aner ingenting om PON derfor jeg bare lurte kun for at jeg er en nysgjerrigper :P hehe Spesielle ting med PON som skiller den fra schapendoes?

Jeg lurte mest på forskjellen mellom schapendoes og Polsk owczarek nizinny men hva med de som likner? Bearded collie, old english sheepdog, briard, tibetansk terrier? Erfaringer med de hunderasene? Noen som har de hunderasene og vil fortelle litt?

Jeg synes det bare er gøy å høre og å lære om de andre hunderasene som er i "slekt" med schapendoes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har observert rasene, og snakket med folk som har dem vil jeg si noe slikt:

PON - striere, bråkete, mere kranglete enn de andre, trenger en tydelig og sterk leder.

Schappendoes & briard - trenger å bruke hodet sitt aktivt og planmessig. Stort sett greie og tydelige i sitt språk ovenfor alt og alle. Mye hund, men greie å håndtere hvis man har en plan med hundeholdet sitt.

OES - stor og dumsnill, kanskje ikke den "skarpeste kniven i skuffen", men stort sett godmodig og grei.

Tibetansk terrier - myyye energi, blir nok lett stresset og kan gneldre når den ikke får det som den vil.

Bearded collie - nok den mykeste av dem mentalt, som igjen fører til en uhyre enkel hund å leve med. Men med feil håndlag kan de kjapt bli for veike og nervøse og få dustete ideer om hva som er livsfarlig eller ikke. F.eks - helt cool med spikerpistol, men livredd kumlokk..

Pelsstell vil variere, men en tib.terrier og OES i utstillingskondisjon er nok nærmest en fulldagsjobb... De andre tåler nok en litt mere sløv eier som "tar det når det trengs"-holdning.(Og behøver sjelden bæres inn på en utstilling...)

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...